full | puste |
Oleśnica, dnia 24 lipca 2012r.
P O S T A N O W I E N I E
GR.6220.5.2012
Na podstawie art. 63 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199 poz. 1227 ze zm.), § 3 ust. 1 pkt 60 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213 poz. 1397) w związku z art. 123 i 124 Kodeksu postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000r. nr 98 poz. 1071 ze zm.), a także biorąc pod uwagę opinię Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska we Wrocławiu z dnia 10.07.2012r. (data wpływu do urzędu: 13.07.2012r.) znak: WOOŚ.4240.441.2012.KC.3
p o s t a n a w i a m
odstąpić od obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia polegającego na: „Budowa dróg o nawierzchni utwardzonej z kanalizacją deszczową w ulicach Jarzynowej, Owocowej, Agrestowej, Malinowej, Poziomkowej, Jagodowej, Porzeczkowej”
U z a s a d n i e n i e
Inwestor – Miasto Oleśnica, w imieniu którego działa na podstawie udzielonego pełnomocnictwa Kierownik Pracowni Projektowania i Nadzoru „DRO-INSTAL” Pan Kazimierz Strzelczyk, ul. Świdnicka 24, 58-200 Dzierżoniów, wnioskiem z dnia 18.05.2012r. (data wpływu do tut. urzędu 23.05.2012r.) zwrócił się do Burmistrza Miasta Oleśnicy o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedmiotowego przedsięwzięcia. Z uwagi na stwierdzone braki formalne Burmistrz Miasta Oleśnicy pismem z dnia 30.05.2012r. wezwał Inwestora do uzupełnienia braków. Wszystkie wymagane dokumenty wymienione w art. 74 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199 poz. 1227 ze zm.). zostały ostatecznie przez Inwestora dostarczone.
Zawiadomieniem z dnia 19.06.2012r. znak: GR.6220.5.2012 Burmistrz Miasta Oleśnicy powiadomił strony o wszczęciu postępowania administracyjnego i możliwości zapoznania się z aktami sprawy oraz czynnego udziału w każdym stadium postępowania, a przed wydaniem decyzji o prawie wypowiedzenia się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań.
Zgodnie z art.64 ust.1 pkt 1 i pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199 poz. 1227ze zm.) organ prowadzący postępowanie wystąpił do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Oleśnicy i Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska we Wrocławiu o wydanie opinii co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko w/w przedsięwzięcia, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby – co do zakresu raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.
Organy te wydały opinie:
–Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska we Wrocławiu – postanowienie z dnia 10.07.2012r. (data wpływu do urzędu: 13.07.2012r.) znak: WOOŚ.4240.441.2012.KC.3 wyrażające opinię, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
–Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Oleśnicy – ponieważ w ustawowym terminie organ nie wydał stosownej opinii, na podstawie art. 78 ust. 4 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199 poz. 1227 ze zm.) potraktowano stanowisko organu jako brak zastrzeżeń.
Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 60 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213 poz. 1397), przedsięwzięcie to kwalifikuje się do planowanych przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których obowiązek sporządzenia raportu o oddziaływaniu może być wymagany.
Burmistrz Miasta Oleśnicy po wnikliwym przeanalizowaniu zgromadzonej dokumentacji, uwzględniając aspekty uwarunkowań wymienionych w art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199 poz. 1227ze zm.) tj. rodzaj, skalę i charakter inwestycji, wielkość zajmowanego terenu, zakres robót związanych z realizacją inwestycji, prawdopodobieństwo, czas trwania, zasięg oddziaływania, a także emisje i uciążliwości związane z eksploatacją inwestycji, gęstość zaludnienia wokół inwestycji, wielkość i złożoność oddziaływania oraz usytuowanie przedsięwzięcia z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, usytuowanie przedsięwzięcia względem obszarów wymagających specjalnej ochrony oraz niewielkie ryzyko wystąpienia poważnej awarii, a także biorąc pod uwagę opinię Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska we Wrocławiu uznał, iż planowane przedsięwzięcie nie powinno znacząco negatywnie oddziaływać na środowisko i tym samym nie wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.
Z informacji zawartych w karcie informacyjnej przedsięwzięcia wynika, iż projektowane przedsięwzięcie obejmuje budowę dróg (ulice: Jarzynowa, Owocowa, Agrestowa, Malinowa, Poziomkowa, Jagodowa, Porzeczkowa). Ponadto w ramach zadania zostanie wykonane odwodnienie. Wody z terenu objętego zakresem robót będą spływać powierzchniowo do projektowanych wpustów, przykanalików, a dalej do projektowanej kanalizacji deszczowej. Łączna długość projektowanych do wykonania dróg wynosi 1720m, natomiast łączna długość kanalizacji to ok. 2000m.
Planowana inwestycja ma na celu usprawnienie warunków komunikacyjnych, podniesienie walorów estetycznych oraz zwiększenie bezpieczeństwa. Przedsięwzięcie planowane jest w terenie przeznaczonym po budowę przyszłego osiedla domków jednorodzinnych, obejmuje również tereny przeznaczone pod usługi, tereny zabudowy jednorodzinnej z usługami i tereny zabudowy usługowo-produkcyjnej. Budowane drogi będą stanowić dojazd do zabudowań mieszkalnych.
Nawierzchnia ulic zostanie wykonana z betonu asfaltowego (jezdnia bitumiczna) a chodniki z kostki betonowej. Zamierzona inwestycja usprawni komunikację, podniesie walory estetyczne oraz zwiększy bezpieczeństwo.
Realizacja przedmiotowego przedsięwzięcia wymaga przeprowadzenia prac ziemnych z użyciem ciężkiego sprzętu budowlanego (m. in. spycharki, ładowarki, agregaty sprężarkowe, młoty pneumatyczne), co spowoduje powstanie takich uciążliwości jak: hałas i emisja gazów spalinowych oraz pylenie związane z użyciem materiałów sypkich. Ponadto oprócz emisji zanieczyszczeń z maszyn drogowych i środków transportu pojawi się emisja niezorganizowana w postaci pyłów porywanych w trakcie transportu z pojazdów przewożących materiały sypkie. Oddziaływania te będą jednak ograniczane poprzez prowadzenie prac tylko w porze dziennej, stosowanie wyłącznie sprawnego sprzętu budowlanego oraz przykrywanie materiałów sypkich. Ponadto na niewielki zakres przedsięwzięcia uciążliwości te będą krótkotrwałe, odwracalne oraz ograniczone do terenu budowy. Można je więc uznać za mało znaczące. Biorąc pod uwagę przejściowość prac budowlanych uznać należy, że etap realizacji przedsięwzięcia nie spowoduje trwałych negatywnych zmian w środowisku.
Mając na uwadze charakter oraz zakres inwestycji, na etapie realizacji planowanego zamierzenia w związku z prowadzonymi pracami ziemnymi i robotami budowlanymi, powstaną odpady w postaci gleby i ziemi, w tym kamieni, pozostałości stosowanych materiałów budowlanych, opakowań itd. Powstałe w czasie realizacji inwestycji odpady będą zbierane selektywnie w wyznaczonym miejscu i regularnie przekazywane uprawnionym podmiotom. Odpady niebezpieczne, które mogą zostać wytworzone w trakcie robót budowlanych, będą gromadzone selektywnie w specjalnie oznakowanych pojemnikach i przekazywane podmiotom posiadającym stosowne zezwolenia.
Na etapie eksploatacji jezdni, w związku z przemieszczaniem się pojazdów mechanicznych na wybudowanych odcinkach dróg, wystąpi emisja zanieczyszczeń pyłowo-gazowych do powietrza atmosferycznego oraz emisja hałasu. Z uwagi na fakt, iż budowane drogi w przeważającej części są obecnie wykorzystywanymi ciągami jezdnymi o nieutrwalonej nawierzchni, powyższe oddziaływania nie tylko nie wpłyną negatywnie na środowisko i nie spowodują istotnych uciążliwości dla ludzi przebywających w sąsiedztwie z przedmiotową inwestycją, lecz prawdopodobnie zostaną ograniczone, w związku z poprawą jakości nawierzchni – co w konsekwencji zminimalizuje hałas, emisję zanieczyszczeń do środowiska. Zaprojektowane odwodnienie ulicy i odprowadzanie wód opadowych do miejskiej kanalizacji deszczowej przyczyni się do poprawy stanu środowiska gruntowo-wodnego. Zaprojektowane chodniki zwiększą natomiast bezpieczeństwo ruchu pieszego.
Inwestycja nie zmieni sposobu zagospodarowania terenu względem stanu istniejącego, poprawi jego funkcjonalność i estetykę, a przede wszystkim przyczyni się do poprawy jakości warunków komunikacyjnych przedmiotowej drogi w aspekcie techniczno-eksploatacyjnym. Ze względu na charakter planowanych dróg przewiduje się na nich niewielkie natężenie ruchu kształtujące się na poziomie od 44 poj./dobę do 318 poj./dobę w zależności od ulicy. Biorąc pod uwagę powyższe, nie przewiduje się możliwości przekroczenia dopuszczalnych norm hałasu dla terenów chronionych akustycznie.
Planowana inwestycja (z zachowaniem istniejącego układu komunikacyjnego), z uwagi na zasięg oraz zaproponowane w karcie informacyjnej przedsięwzięcia rozwiązania chroniące środowisko, tj. prace budowlane poprzedzone zdjęciem wierzchniej warstwy gleby oraz jej ponownym wykorzystaniem po zakończeniu robót, brak kolizji z istniejącym drzewostanem (nie przewiduje się degradacji szaty roślinnej poza usunięciem niewielkiej roślinności – samosiejki, niewielkie krzewy i drzewa), składowanie w szczelnych pojemnikach odpadów niebezpiecznych, nie powinna znacząco oddziaływać na środowisko przyrodnicze, w tym na obszary chronione oraz inne elementy przyrodnicze znajdujące się w obrębie i najbliższym sąsiedztwie inwestycji.
Projektowane przedsięwzięcie zlokalizowane jest poza granicami obszarów chronionych wymienionych w art. 6 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2009r., Nr 151, poz. 1220 z późn. zm.), w tym poza obszarami Natura 2000 oraz potencjalnymi obszarami Natura 2000 i z tego względu, jak również z uwagi na charakter przedsięwzięcia, zakres planowanych prac oraz krótkotrwałe oddziaływanie na etapie realizacji inwestycji, nie powinno znacząco oddziaływać na obszary Natura 2000. Najbliżej położony obszar Natura 2000 –Specjalny Obszar Ochrony siedlisk Natura 2000 „Dolina Oleśnicy i Potoku Boguszyckiego” PHL020091 znajduje się w odległości około 1,0 km. W związku z powyższym nie zachodzi konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, w tym oddziaływania na siedliska przyrodnicze oraz gatunki roślin i zwierząt, dla których wyznaczono ww. obszar Natura 2000.
Na terenie przedmiotowego przedsięwzięcia nie znajdują się uzdrowiska i obszary ochrony uzdrowiskowej, obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych, obszary wodno-błotne oraz inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych. Inwestycja nie jest także zlokalizowana na obszarach wybrzeży, obszarów górskich lub leśnych, obszarach przylegających do jezior oraz na obszarach o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne. Planowane przedsięwzięcie nie obejmuje również terenów, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone. W sąsiedztwie przedmiotowego terenu znajdują się zbiorniki wodne.
Z uwagi na to, że planowane przedsięwzięcie realizowane będzie w znacznej odległości od granic kraju oraz ze względu na ograniczony do najbliższego otoczenia zasięg oddziaływania, nie występuje transgraniczne oddziaływanie na środowisko.
Na podstawie dostarczonej karty informacyjnej o planowanym przedsięwzięciu oraz w wyniku analizy parametrów eksploatacyjnych, warunków środowiskowych i terenowych uznano, że zasadne jest odstąpienie od obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko na etapie postępowania zmierzającego do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Mając na uwadze powyższe postanowiono jak w sentencji.
Pouczenie:
Na niniejsze postanowienie nie służy stronom zażalenie.
|