full | puste |
Oleśnica, dnia 24 maja 2011r.
D E C Y Z J A o środowiskowych uwarunkowaniach
GR.1.76374.9-11/2011
Na podstawie:
–art. 71 ust. 2 pkt 2, art. 75 ust.1 pkt 4, art. 84, art. 85 ust.1 i ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199 poz. 1227 ze zm.),
–§ 3 ust. 1 pkt 35 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213 poz.1397),
–art.104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000r. Nr 98 poz.1071 ze zm.),
po rozpatrzeniu wniosku OLEŚNICADIS Sp. z o.o. ul. Moniuszki 69, 56-400 Oleśnica, o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach określającej środowiskowe uwarunkowania realizacji przedsięwzięcia polegającego na: budowie stacji paliw płynnych na terenie obiektu handlowego E.LECLERC w Oleśnicy przy ul. Moniuszki 69, dz. 28/2 AM-53.
s t w i e r d z a m
brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia
U z a s a d n i e n i e
Inwestor - OLEŚNICADIS Sp. z o. o., ul. Moniuszki 69, 56-400 Oleśnica, wnioskiem z dnia 23.02.2011r. zwrócił się do Burmistrza Miasta Oleśnicy o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedmiotowego przedsięwzięcia. Z uwagi na stwierdzone braki formalne Burmistrz Miasta Oleśnicy pismem z dnia 25.02.2011r. znak GR.1.76374.9-2/2011 wezwał Inwestora do uzupełnienia braków. Wszystkie wymagane dokumenty wymienione w art. 74 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199 poz. 1227 ze zm.). zostały ostatecznie uzupełnione przez Inwestora w dniu 03.03.2011r.
Zawiadomieniem z dnia 07.03.2011r. znak: GR.1.76374.9-4/2011 Burmistrz Miasta Oleśnicy powiadomił strony o wszczęciu postępowania administracyjnego w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn. budowie stacji paliw płynnych na terenie obiektu handlowego E.LECLERC w Oleśnicy przy ul. Moniuszki 69, dz. 28/2 AM-53. i możliwości zapoznania się z aktami sprawy oraz czynnego udziału w każdym stadium postępowania, a przed wydaniem decyzji o prawie wypowiedzenia się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań.
Po rozpatrzeniu wniosku Inwestora stwierdzono, że planowane przedsięwzięcie zalicza się do przedsięwzięć wymienionych w § 3 ust.1 pkt 35 z dnia 9 listopada 2010r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213 poz.1397). Jest to przedsięwzięcie dla którego przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko może być wymagane.
Zgodnie z art. 63 ust.1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199 poz. 1227), obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko stwierdza, w drodze postanowienia, organ właściwy do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Postanowienie to zgodnie z art. 64 ust.1 pkt 1 i pkt 2 wydaje się po zasięgnięciu opinii regionalnego dyrektora ochrony środowiska i organu, o którym mowa w art.78, w przypadku przedsięwzięć wymagających decyzji, o których mowa w art.72 ust.1 pkt 1-3, 10 11 i 13 w/w ustawy.
Zgodnie z art.64 ust.1 pkt 1 i pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199 poz. 1227ze zm.) organ prowadzący postępowanie wystąpił do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Oleśnicy i Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska we Wrocławiu o wydanie opinii co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko w/w przedsięwzięcia, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby – co do zakresu raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.
Organy te wydały opinie:
–Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Oleśnicy – postanowienie z dnia 15.03.2011r. (data wpływu do tut. urzędu 17.03.2011r.) znak: ZNS-JC-61-8/11 wyrażające opinię o potrzebie przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko projektowanego przedsięwzięcia,
–Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska we Wrocławiu – postanowienie z dnia 06.04.2011r. (data wpływu do urzędu: 13.04.2011r.) znak: WOOŚ.4240.179.2011.BM.2 wyrażające opinię, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Burmistrz Miasta Oleśnicy po wnikliwym przeanalizowaniu zgromadzonej dokumentacji, uwzględniając aspekty uwarunkowań wymienionych w art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199 poz. 1227ze zm.) tj. rodzaj, skalę i charakter inwestycji, wielkość zajmowanego terenu, zakres robót związanych z realizacją inwestycji, prawdopodobieństwo, czas trwania, zasięg oddziaływania, a także emisje i uciążliwości związane z eksploatacją inwestycji, gęstość zaludnienia wokół inwestycji, wielkość i złożoność oddziaływania oraz usytuowanie przedsięwzięcia z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, usytuowanie przedsięwzięcia względem obszarów wymagających specjalnej ochrony oraz niewielkie ryzyko wystąpienia poważnej awarii, a także biorąc pod uwagę opinię Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Oleśnicy i Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska we Wrocławiu uznał, iż planowane przedsięwzięcie nie powinno znacząco negatywnie oddziaływać na środowisko i tym samym nie wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko i Postanowieniem z dnia 10 maja 2011r. znak: GR.176374.9-10/2011 odstąpił od obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko planowanego przedsięwzięcia pn. budowie stacji paliw płynnych na terenie obiektu handlowego E.LECLERC w Oleśnicy przy ul. Moniuszki 69, dz. 28/2 AM-53. Szczegółowo przeanalizowano kryteria związane z kwalifikowaniem przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko i uznano, że planowane przedsięwzięcie nie spowoduje zmiany standardów jakości środowiska, które nie są przekraczane na danym terenie oraz nie wprowadzi nowych czynników wpływających degradująco na środowisko.
Z informacji zawartych w karcie informacyjnej przedsięwzięcia wynika, iż projektowane przedsięwzięcie obejmuje budowę stacji paliw w tym m.in.: stanowisk do dystrybucji paliw, placów i dróg wewnętrznych, szczelnej nawierzchni terenu dystrybucji paliw, montaż zbiorników paliwowych do magazynowania Pb i ON, a także niezbędnej infrastruktury technicznej (przyłącza) itd. Inwestycja realizowana będzie w bliskiej odległości od centrum usługowo-handlowego E.Leclerc (ok. 40m). Aktualnie teren, na którym planowana jest stacja paliw stanowi plac parkingowy utwardzony kostką betonową wraz z trawnikiem i drzewkami. Dla obszaru, na którym realizowana będzie przedmiotowa inwestycja, nie ma obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, w związku z czym nie stwierdzono zgodności planowanej inwestycji z zapisami zawartymi w mpzp.
Na etapie realizacji planowanej inwestycji wystąpią oddziaływania na środowisko, związane z emisją zanieczyszczeń pyłowo-gazowych, emisją hałasu, a także będą powstawały odpady. Planowana inwestycja na etapie budowy oddziaływać będzie na otoczenie w sposób odwracalny, nieuciążliwy oraz krótkotrwały, trwający adekwatnie do czasu i zakresu prowadzonych prac. Po zakończeniu robót teren planowanej inwestycji zostanie uporządkowany i zagospodarowany celem pełnienia zamierzonych funkcji.
Planowana stacja paliw powinna spełniać wymagania określone w rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 21 listopada 2005r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać bazy i stacje paliw płynnych rurociągi przesyłowe dalekosiężne służące do transportu ropy naftowej i produktów naftowych i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 243, poz. 2063 z późn. zm.) oraz innych przepisów szczegółowych w zakresie dotyczącym ochrony środowiska.
Mając na uwadze charakter planowanej działalności oddziaływania na środowisko mogą mieć złożony charakter – o różnym stopniu ich natężenia, czasie trwania, a także zasięgu. Na etapie eksploatacji planowanego przedsięwzięcia wystąpi emisja zanieczyszczeń do powietrza atmosferycznego, głównie w postaci węglowodorów alifatycznych i aromatycznych, tlenków azotu, tlenków węgla, dwutlenku siarki pochodząca m.in. z:
- spalania paliw w silnikach spalinowych pojazdów,
- napełniania zbiorników paliwowych z cystern,
- napełniania zbiorników paliwowych tankowanych pojazdów.
Mając na uwadze przestawione w karcie informacyjnej uwarunkowania techniczno-organizacyjne oraz konieczne do zastosowania (określone przepisami ww. rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 21 listopada 2005r.) rozwiązania zapobiegające lub minimalizujące emisję zanieczyszczeń do środowiska w toku prowadzonej działalności, stężenie emitowanych substancji zanieczyszczających powietrze atmosferyczne nie powinno przekroczyć dopuszczalnych norm.
W wyniku prowadzonej działalności generowany będzie hałas do środowiska, związany głównie z ruchem pojazdów mechanicznych. Emitowany hałas może mieć wpływ na klimat akustyczny, terenów sąsiadujących z planowaną inwestycją. Pomiędzy terenem inwestycji, a najbliższą zabudową mieszkaniową – wielorodzinną (w odległości ok. 45m) występują inne obiekty (nie przeznaczone do zamieszkania przez ludzi), pełniące rolę częściowego ekranowania generowanego hałasu w związku z funkcjonowaniem inwestycji. Ponadto inwestor planuje nasadzenie wysokiej zieleni izolującej emitowany hałas przy granicy działek nr 16/9 i 16/17 AM-54, usytuowanych od strony budynku mieszkalnego. Mając na uwadze przedstawione uwarunkowania lokalizacyjne, czas funkcjonowania przedmiotowej stacji (w godz. 07:00 – 22:00) oraz planowane do realizacji rozwiązania mające na celu ograniczenie emisji i imisji hałasu w środowisku, na terenach chronionych akustycznie nie powinny zostać przekroczone dopuszczalne poziomy hałasu.
Wskutek prowadzonej działalności w projektowanym obiekcie będą powstawały ścieki sanitarne oraz zanieczyszczone wody opadowe i roztopowe. Ścieki sanitarne odprowadzane będą do kanalizacji sanitarnej, natomiast wody opadowe z terenu stacji po oczyszczeniu w separatorze substancji ropopochodnych będą odprowadzane do kanalizacji deszczowej.
W trakcie prowadzonej działalności w zakresie dystrybucji paliw będą powstawały odpady niebezpieczne oraz odpady inne niż niebezpieczne, które gromadzone będą w miejscu wydzielonym i zabezpieczonym przed dostępem osób postronnych.
W prowadzonym postępowaniu uwzględniono wszystkie elementy OOŚ wymagane przez Dyrektywę nr 85/337/EWG, dyrektywę siedliskową oraz dyrektywę ptasią.
Projektowane przedsięwzięcie zlokalizowane jest poza granicami obszarów chronionych wymienionych w art. 6 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2009r., Nr 151, poz. 1220 z późn. zm.), w tym poza obszarami NATURA 2000 oraz potencjalnymi obszarami NATURA 2000 i z tego względu, jak również z uwagi na charakter przedsięwzięcia, zakres planowanych prac oraz krótkotrwałe oddziaływanie na etapie realizacji inwestycji, nie powinno znacząco oddziaływać na obszary NATURA 2000. Najbliżej położony obszar NATURA 2000 – proponowany Specjalny Obszar Ochrony siedlisk NATURA 2000 „Dolina Oleśnicy i Potoku Boguszyckiego” PHL020091 znajduje się w odległości około 1,5 km. W związku z powyższym nie zachodzi konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, w tym oddziaływania na siedliska przyrodnicze oraz gatunki roślin i zwierząt, dla których wyznaczono ww. obszar NATURA 2000.
Na terenie przedmiotowego przedsięwzięcia nie znajdują się uzdrowiska i obszary ochrony uzdrowiskowej, obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych, obszary wodno-błotne oraz inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych. Inwestycja nie jest także zlokalizowana na obszarach wybrzeży, obszarów górskich lub leśnych, obszarach przylegających do jezior oraz na obszarach o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne. Planowane przedsięwzięcie nie obejmuje również terenów, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone.
Z uwagi na to, że planowane przedsięwzięcie realizowane będzie w znacznej odległości od granic kraju oraz ze względu na ograniczony do najbliższego otoczenia zasięg oddziaływania, nie występuje transgraniczne oddziaływanie na środowisko.
W prowadzonym przez organ postępowaniu nie wpłynęły żadne wnioski od stron postępowania ani od społeczeństwa, tym samym uznano, że nikt oraz żadna ze stron nie wnosi uwag i zastrzeżeń.
Organem właściwym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, zgodnie z art. 75 ust. 1 pkt 4 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, jest burmistrz.
Ze względu na zlokalizowanie przedmiotowego przedsięwzięcia poza terenami cennymi przyrodniczo oraz biorąc pod uwagę charakter i zakres planowanych prac budowlanych których okres oddziaływania będzie krótkotrwały i ograniczony do najbliższego otoczenia inwestycji, a także rodzaj i skalę przedsięwzięcia, które z racji charakteru nie pociąga za sobą znaczących zagrożeń (jego funkcjonowanie nie powinno powodować uciążliwości dla środowiska), biorąc pod uwagę informacje zawarte w dostarczonej karcie informacyjnej o planowanym przedsięwzięciu oraz w wyniku szczegółowej analizy możliwego wpływu przedmiotowej inwestycji na środowisko, postanowiono jak w sentencji decyzji.
Pouczenie:
Zgodnie z art. 72 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 ze zm.) decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji o których mowa w art. 72 ust. 1 w/w ustawy.
Od niniejszej decyzji służy stronie prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego we Wrocławiu pl. Powstańców Warszawy 1, za moim pośrednictwem w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
Dokonano zapłaty opłaty skarbowej
w wysokości 205,00 złotych
na podstawie ustawy z dnia 16.11.2006r.
o opłacie skarbowej
(Dz. U. Nr 225 poz.1635 ze zm.)
Wpłata dnia 10303.2011r. na konto nr
44 9584 0008 2001 0000 0055 0021
Załączniki:
1.Charakterystyka przedsięwzięcia
Załącznik do decyzji Nr GR.1.76374.9-11/2011 z dnia 20.05.2011r.
Charakterystyka przedsięwzięcia
„Budowa stacji paliw płynnych na terenie obiektu handlowego E.LECLERC w Oleśnicy przy ul. Moniuszki 69, dz. 28/2 AM-53”
a.Rodzaj, skala i usytuowanie przedsięwzięcia
Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt. 35 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010r.w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213 poz. 1397.), projektowane przedsięwzięcie zaliczane jest do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.
Inwestycja ma na celu budowę stacji paliw płynnych, w tym m.in. stanowisk do dystrybucji paliw płynnych, montaż zbiorników paliwowych do magazynowania Pb i ON, a także niezbędnej infrastruktury technicznej (przyłącza), itd.
b.Powierzchnia projektowanego przedsięwzięcia oraz dotychczasowy sposób wykorzystywania i pokrycie szatą roślinną terenu inwestycji
Inwestycja realizowana będzie w bliskiej odległości od centrum usługowo-handlowego E.Leclerc (ok. 40 m). Aktualnie teren, na którym planowana jest stacja paliw stanowi plac parkingowy utwardzony kostką betonową wraz z trawnikiem i drzewkami.
c.Rodzaj technologii
Planuje się zastosowanie technologii typowych. Nawierzchnia zostanie wykonana z kostki betonowej, stanowisko tankowania paliw płynnych obsługiwane dwustronnie do samochodów osobowych, 1 dystrybutor TIR, wiaty nad stanowiskami tankowania o konstrukcji stalowej, zbiorniki podziemne paliw płynnych Pb i ON o łącznej pojemności 80m3 wraz z budynkiem obsługi stacji.
d.Przewidywane ilości wykorzystywanej wody, surowców, materiałów, paliw oraz energii
Eksploatacja inwestycji nie będzie wiązała się z zużyciem surowców, materiałów i paliw.
- energia elektryczna – około 10,0 kW
- woda – około 0,5m3/d
Ilości wykorzystanych surowców, materiałów, paliw na etapie realizacji przedsięwzięcia będą wynikać zarówno z przyjętej technologii i zaprojektowanej zdolności produkcyjnej oraz uzgodnień wnioskodawcy z dostawcami. Szczegółowość tych danych będzie większa na poziomie projektu budowlanego lub jego założeń.
e.Rozwiązania chroniące środowisko
W czasie wykonywania robót ziemnych i budowlanych zostanie zastosowane ogrodzenie tymczasowe z płyt pełnych wokół całego terenu budowy w celu odizolowania wpływu hałasu na tereny pobliskie. Roboty ziemne ograniczone będę w czasie tj. od godz. 08:00 do 16:00 i trwać będą ok. 3-5 dni.
Nie przewiduje się zwiększenia hałasu na etapie funkcjonowania inwestycji. Ponadto planowana jest do wykonania zieleń izolacyjna, mająca za zadanie ograniczanie hałasu. Utwardzony plac, ujmowanie wód opadowych w system kanalizacyjny z systemem separacyjnym ma chronić przed zanieczyszczeniem gruntu substancjami ropopochodnymi. Zbiorniki podziemne paliw płynnych wyposażone w ciągły system szczelności sygnalizacji przecieków, hermetyzacja „dużego oddechu” mającego miejsce w czasie rozładunku paliw, zabezpieczenie odpowietrzeń zbiorników podziemnych, zminimalizowanie emisji w czasie tankowania benzyn poprzez zastosowanie nowoczesnych dystrybutorów posiadających system odsysania oparów z baku pojazdu klienta, piezometryczny monitoring gleby i wód gruntowych.
f.Rodzaje i przewidywane ilości wprowadzanych do środowiska substancji lub energii przy zastosowaniu rozwiązań chroniących środowisko.
a) ilość i sposób odprowadzania ścieków socjalno-bytowych:
około 0,5 m3/d – z kiosku stacji ,odprowadzane do kanalizacji sanitarnej
b) ilość i sposób odprowadzania ścieków technologicznych:
około 15,0 l/d – z nawierzchni szczelnej, drogi dojazdowej i miejsc postojowych odprowadzane poprzez ciąg kanalizacji deszczowej do projektowanego zespołu separacyjnego substancji ropopochodnych
c) ilość i sposób odprowadzania wód opadowych:
około 3,5 l/s – z wiaty kiosku i stacji doprowadzane do kanalizacji deszczowej
d) rodzaj, przewidywane ilości i sposób postępowania z odpadami:
W czasie budowy powstające odpady z opakowań urządzeń, materiałów budowlanych i używanych do izolowania i uszczelniania elementów konstrukcji budowlanych, opakowania po rozpuszczalnikach i inne mają wyznaczone miejsce składowania w istniejącym ogrodzonym miejscu składowania odpadów dla marketu E.Leclerc.
W czasie funkcjonowania stacji paliw opakowania kartonowe, folie z opakowań, pojemniki plastikowe i inne odpady stałe gromadzone będą w istniejącym specjalnie wydzielonym miejscu przy budynku Centrum Handlowego E.Leclerc. Przewidywana ilość ok. 0,1 m3/dobę.
g.Możliwe transgraniczne oddziaływanie na środowisko.
Nie występuje transgraniczne oddziaływanie na środowisko.
h.Obszary podlegające ochronie na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004r. o ochronie przyrody, znajdujące się w zasięgu znaczącego oddziaływania przedsięwzięcia
Projektowane przedsięwzięcie zlokalizowane jest poza obszarami NATURA 2000, w tym poza potencjalnymi obszarami NATURA 2000. Z uwagi na charakter przedsięwzięcia, zakres planowanych prac oraz krótkotrwałe oddziaływanie na etapie realizacji inwestycji, nie powinno znacząco oddziaływać na obszary NATURA 2000. Najbliżej położony obszar NATURA 2000 – proponowany Specjalny Obszar Ochrony siedlisk NATURA 2000 „Dolina Oleśnicy i Potoku Boguszyckiego” PHL020091 znajduje się w odległości około 1,5 km.
|