2015-09-23

P O S T A N O W I E N I E

Oleśnica, dnia 25 marca 2013r. 




P O S T A N O W I E N I E 






GR.6220.4.8.2013 

Na podstawie art. 63 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199 poz. 1227 ze zm.), § 3 ust. 1 pkt 34 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213 poz. 1397) w związku z art. 123 i 124 Kodeksu postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000r. nr 98 poz. 1071 ze zm.), a także biorąc pod uwagę opinię Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Oleśnicy z dnia 11.03.2013r. (data wpływu do tut. urzędu 15.03.2013r.) znak ZNS-MS-61-07/2013 oraz Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska we Wrocławiu z dnia 05.03.2013r. (data wpływu do tut. urzędu: 13.07.2012r.) znak: WOOŚ.4240.147.2013.JNK 

p o s t a n a w i a m 
odstąpić od obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia polegającego na: „Przebudowa istniejącej sieci ciepłowniczej 2xDN400-500 W Oleśnicy” 


U z a s a d n i e n i e 
Inwestor – Miejska Gospodarka Komunalna Sp. z o.o., w imieniu której działa na podstawie udzielonego pełnomocnictwa pan Grzegorz Orkusz z firmy GT Instal, 
ul. Słoneczna 7, 52- 151 Wrocław-Iwiny, wnioskiem z dnia 25.01.2013r. (data wpływu do tut. urzędu 01.02.2013r.) zwrócił się do Burmistrza Miasta Oleśnicy o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedmiotowego przedsięwzięcia. Z uwagi na stwierdzone braki formalne Burmistrz Miasta Oleśnicy pismem z dnia 07.02.2013r. wezwał Inwestora do uzupełnienia braków. Wszystkie wymagane dokumenty wymienione w art. 74 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199 poz. 1227 ze zm.). zostały ostatecznie przez Inwestora dostarczone. 
Zawiadomieniem z dnia 21.02.2013r. znak: GR.6220.4.4.2013 Burmistrz Miasta Oleśnicy powiadomił strony o wszczęciu postępowania administracyjnego i możliwości zapoznania się z aktami sprawy oraz czynnego udziału w każdym stadium postępowania, a przed wydaniem decyzji o prawie wypowiedzenia się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań. 
Zgodnie z art.64 ust.1 pkt 1 i pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199 poz. 1227ze zm.) organ prowadzący postępowanie wystąpił do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Oleśnicy i Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska we Wrocławiu o wydanie opinii co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko w/w przedsięwzięcia, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby – co do zakresu raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko. 
Organy te wydały opinie: 
– Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska we Wrocławiu – pismo z dnia 05.03.2013r. (data wpływu do urzędu: 08.03.2013r.) znak: WOOŚ.4240.147.2013.JNK informujące, iż przedmiotowe przedsięwzięcie nie kwalifikuje się do planowanych przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko oraz przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, zatem dla przedmiotowej inwestycji nie wydaje się decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, 
– Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Oleśnicy – pismo z dnia 11.03.2013r. (data wpływu do urzędu: 15.03.2013r.) znak: ZNS-MS-61-07/2013 informujące, iż przedmiotowe przedsięwzięcie nie kwalifikuje się do planowanych przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko oraz przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, zatem dla przedmiotowej inwestycji nie wydaje się decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. 
Zarówno Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska we Wrocławiu, jak i Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Oleśnicy uznali, w myśl zapisów inwestora w karcie informacyjnej przedsięwzięcia, iż przedsięwzięcie polegało będzie na demontażu istniejącej, wyeksploatowanej osiedlowej sieci ciepłowniczej i zastąpieniu jej nową siecią, wykonaną w technologii rur preizolowanych. 
Za osiedlowe sieci ciepłownicze należy uznać takie sieci, które znajdują się na terenie osiedla mieszkaniowego, czyli zespołu budynków mieszkalnych. Zgodnie z art. 2 pkt. 9 ustawy z dnia 29 sierpnia 2003 r. o urzędowych nazwach miejscowości i obiektów fizjograficznych (Dz. U. 2003, nr 166, poz. 1612 ze zm.) osiedlem nazywamy zespół mieszkaniowy stanowiący integralną część miasta lub wsi. Natomiast na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. 2001, nr 142, poz. 1591 ze zm.) osiedlem nazywamy jednostkę pomocniczą gminy, utworzoną przez radę miny w drodze uchwały, po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami lub z ich inicjatywy. Na terenie miasta Oleśnicy nie powołano uchwałą rady żadnego osiedla, ponadto trudno uznać za sieć osiedlową sieć o długości powyżej 1,5 km, która przebiegać będzie nie tylko poprzez skupiska budynków w zabudowie mieszkaniowej jedno – oraz wielorodzinnej, ale również m.in. wzdłuż głównych pasów drogowych, terenów ogrodów działkowych, obiektów użyteczności publicznej czy terenów zakładów produkcyjno-usługowych. 
Zatem zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 34 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213 poz. 1397), przedsięwzięcie to kwalifikuje się do planowanych przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których obowiązek sporządzenia raportu o oddziaływaniu może być wymagany. 
Burmistrz Miasta Oleśnicy po wnikliwym przeanalizowaniu zgromadzonej dokumentacji, uwzględniając aspekty uwarunkowań wymienionych w art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199 poz. 1227ze zm.) tj. rodzaj, skalę i charakter inwestycji, wielkość zajmowanego terenu, zakres robót związanych z realizacją inwestycji, prawdopodobieństwo, czas trwania, zasięg oddziaływania, a także emisje i uciążliwości związane z eksploatacją inwestycji, gęstość zaludnienia wokół inwestycji, wielkość i złożoność oddziaływania oraz usytuowanie przedsięwzięcia z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, usytuowanie przedsięwzięcia względem obszarów wymagających specjalnej ochrony oraz niewielkie ryzyko wystąpienia poważnej awarii, a także po zapoznaniu się z pismami Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska we Wrocławiu oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Oleśnicy uznał, iż planowane przedsięwzięcie nie powinno znacząco negatywnie oddziaływać na środowisko i tym samym nie wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. 
Z informacji zawartych w karcie informacyjnej przedsięwzięcia wynika, iż projektowane przedsięwzięcie obejmuje przebudowę sieci ciepłowniczej 2Xdn400-500 na 2xDN350mm w ramach modernizacji sieci ciepłowniczej w Oleśnicy. Szacowana długość sieci ciepłowniczej wynosi 1611,00 mb. Do wykonania sieci ciepłowniczej wykorzystane zostaną kształtki i rury preizolowane z rurą stalową przewodową bez szwu o średnicy 2xDN350 (2xDN355/500). 
Rurociągi główne prowadzone będą ze średnią głębokością przykrycia ciepłociągu ok. 0,9-1,4 m ppt. Nie przewiduje się odwadniania wykopów. W przypadku konieczności miejscowych odwodnień, działania te będą wykonywane przy pomocy pompy pływakowej, a woda z odwodnień kierowana będzie do kanalizacji deszczowej. Przejścia pod przeszkodami tego wymagającymi (np. wody powierzchniowe) zostaną wykonane metodą przewiertu i ułożone w rurach ochronnych lub w istniejącym kanale ciepłowniczym. Projektowana inwestycja nie przewiduje ingerencji w istniejący drzewostan. 
Realizacja przedmiotowego przedsięwzięcia wymaga przeprowadzenia prac ziemnych z użyciem sprzętu budowlanego (m. in. koparki, zagęszczarki, ubijarki, samochody dostawcze), co spowoduje powstanie takich uciążliwości jak: hałas i emisja gazów spalinowych. Oddziaływania te będą jednak ograniczane poprzez prowadzenie prac tylko w porze dziennej oraz stosowanie wyłącznie sprawnego sprzętu budowlanego. Ponadto uciążliwości te będą krótkotrwałe, odwracalne oraz ograniczone do terenu budowy. Można je więc uznać za mało znaczące. Biorąc pod uwagę przejściowość prac budowlanych uznać należy, że etap realizacji przedsięwzięcia nie spowoduje trwałych negatywnych zmian w środowisku. 
Mając na uwadze charakter oraz zakres inwestycji, na etapie realizacji planowanego zamierzenia w związku z prowadzonymi pracami, powstaną odpady w postaci gleby i ziemi, betonu i gruzu, pozostałości stosowanych materiałów budowlanych, opakowań itd. Powstałe w czasie realizacji inwestycji odpady będą w miarę możliwości wtórnie wykorzystywane bądź przekazywane uprawnionym podmiotom, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Odpady niebezpieczne, które mogą zostać wytworzone w trakcie robót budowlanych, będą gromadzone selektywnie w specjalnie oznakowanych pojemnikach i przekazywane podmiotom posiadającym stosowne zezwolenia. 
Na etapie eksploatacji inwestycji, dzięki przyjętym rozwiązaniom o wysokich standardach technicznych i technologicznych, nie przewiduje się negatywnych oddziaływań na środowisko. Wszystkie instalacje sieci zaprojektowano jako szczelne i niezawodne w kontekście projektu. Przewody (rury preizolowane) wyposażone będą w instalację alarmową. Oddziaływanie na wody podziemne będzie jednoznacznie pozytywne. Zostaną wyeliminowane stany awaryjne sieci. W fazie eksploatacji przy prawidłowej konserwacji i nadzorze nie powinno dochodzić do jakichkolwiek zanieczyszczeń wód podziemnych. 
Inwestycja nie zmieni sposobu zagospodarowania terenu względem stanu istniejącego, poprawi funkcjonalność sieci, a przede wszystkim przyczyni się do poprawy jakości warunków glebowych w aspekcie środowiskowym (mniejsza awaryjność). Nie przewiduje się wprowadzania do środowiska substancji lub energii przy zastosowaniu rozwiązań chroniących środowisko. 
Projektowane przedsięwzięcie zlokalizowane jest poza granicami obszarów chronionych wymienionych w art. 6 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2009r., Nr 151, poz. 1220 z późn. zm.), w tym poza obszarami Natura 2000 oraz potencjalnymi obszarami Natura 2000 i z tego względu, jak również z uwagi na charakter przedsięwzięcia, zakres planowanych prac oraz krótkotrwałe oddziaływanie na etapie realizacji inwestycji, nie powinno znacząco oddziaływać na obszary Natura 2000. Najbliżej położony obszar Natura 2000 –Specjalny Obszar Ochrony siedlisk Natura 2000 „Dolina Oleśnicy i Potoku Boguszyckiego” PHL020091 znajduje się w odległości około 1,0 km. W związku z powyższym nie zachodzi konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, w tym oddziaływania na siedliska przyrodnicze oraz gatunki roślin i zwierząt, dla których wyznaczono ww. obszar Natura 2000. 
Na terenie przedmiotowego przedsięwzięcia nie znajdują się uzdrowiska i obszary ochrony uzdrowiskowej, obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych, obszary wodno-błotne oraz inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych. Inwestycja nie jest także zlokalizowana na obszarach wybrzeży, obszarów górskich lub leśnych, obszarach przylegających do jezior oraz na obszarach o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne. Planowane przedsięwzięcie nie obejmuje również terenów, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone. W sąsiedztwie przedmiotowego terenu znajdują się zbiorniki wodne. 
Z uwagi na to, że planowane przedsięwzięcie realizowane będzie w znacznej odległości od granic kraju oraz ze względu na ograniczony do najbliższego otoczenia zasięg oddziaływania, nie występuje transgraniczne oddziaływanie na środowisko. 
Na podstawie dostarczonej karty informacyjnej o planowanym przedsięwzięciu oraz w wyniku analizy parametrów eksploatacyjnych, warunków środowiskowych i terenowych uznano, że zasadne jest odstąpienie od obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko na etapie postępowania zmierzającego do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. 

Mając na uwadze powyższe postanowiono jak w sentencji. 

Pouczenie: 
Na niniejsze postanowienie nie służy stronom zażalenie. 

Przeczytaj o systemie i przetwarzanych w nim danych

Tożsamość administratora systemu
Administratorem Scentralizowanego Systemu Dostępu do Informacji Publicznej (SSDIP), który służy do udostępniania podmiotowych stron BIP, jest Minister Cyfryzacji, mający siedzibę w Warszawie (00-060) przy ul. Królewskiej 27, który zapewnia jego rozwój i utrzymanie. Minister Cyfryzacji, w ramach utrzymywania i udostępniania systemu SSDIP, zapewnia bezpieczeństwo publikowanych danych, wymagane funkcjonalności oraz rejestrowanie i nadawanie uprawnień redaktorów BIP osobom wskazanym we wnioskach podmiotów zainteresowanych utworzeniem własnych stron podmiotowych przy użyciu SSDIP zgodnie z art. 9 ust. 4 pkt 3 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429).
Minister Cyfryzacji, jako administrator systemu SSDIP jest jednocześnie administratorem danych osób wnioskujących o dostęp do SSDIP w celu utworzenia podmiotowych stron BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania.
Tożsamość administratora danych
Administratorem danych osobowych przetwarzanych w systemie SSDIP w zakresie osób wnioskujących o utworzenie podmiotowej strony BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania (redaktorów podmiotowych stron BIP) jest Minister Cyfryzacji.

Administratorami danych publikowanych na podmiotowych stronach BIP utworzonych w ramach SSDIP są podmioty, które daną stronę podmiotową BIP utworzyły. Podmioty te decydują o treści danych, w tym treści i zakresie danych osobowych publikowanych na podmiotowych stronach BIP, ich rozmieszczeniu, modyfikacji i usuwaniu. Minister Cyfryzacji, jako Administrator systemu SSDIP, w odniesieniu do materiałów publikowanych na podmiotowych stronach BIP, jest podmiotem przetwarzającym. Może on ingerować w treść materiałów publikowanych na poszczególnych stronach podmiotowych BIP jedynie w przypadku, gdy właściwy podmiot, który daną stronę utworzył i nią zarządza utracił do niej dostęp lub z innych przyczyn utracił nad nią kontrolę.
Dane kontaktowe administratora systemu SSDIP
Z administratorem systemu SSDIP można się skontaktować poprzez adres email: kancelaria@cyfra.gov.pl lub pisemnie na adres siedziby administratora: ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa.
Dane kontaktowe inspektora ochrony danych osobowych
Administrator systemu SSDIP wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować poprzez email iod.mc@cyfra.gov.pl lub listownie - na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa. Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować wyłącznie w sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych osób składających wnioski o udostepnienie SSDIP, redaktorów poszczególnych stron BIP, oraz incydentów bezpieczeństwa.
W sprawach przetwarzania danych osobowych zawartych w treści materiałów publikowanych w ramach poszczególnych stron podmiotowych, należy się kontaktować z inspektorem ochrony danych podmiotu, którego strona BIP dotyczy, ich redaktorem lub kierownictwem podmiotu, który daną stronę podmiotowa BIP utworzył.
Cele przetwarzania i podstawa prawna przetwarzania
Celem przetwarzania danych publikowanych na stronach podmiotowych BIP przez poszczególne podmioty jest udostępnienie informacji publicznej wytworzonej w urzędzie i dotyczącej działalności urzędu. Podstawę prawną publikacji stanowi wypełnienie obowiązku prawnego, o którym mowa w art. 8 oraz art. 9 ust 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.
Celem udostępniania systemu SSDIP przez Ministra Cyfryzacji jest umożliwienie podmiotom zobowiązanym, o których mowa w art. 4 ust 1 i 2 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, utworzenia i prowadzenia własnych stron BIP (co wynika z art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ww. ustawy).
Odbiorcy danych lub kategorie odbiorców danych
Dane osobowe w zakresie imienia, nazwiska, nr telefonu, nr faksu dotyczące redaktorów podmiotowych stron BIP oraz dane osobowe publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na poszczególnych podmiotowych stronach BIP są danymi udostępnianymi publicznie bez żadnych ograniczeń, w tym Centralnemu Ośrodkowi Informatycznemu w Warszawie przy Alejach Jerozolimskich 132-136, któremu Ministerstwo Cyfryzacji powierzyło przetwarzanie danych przetwarzanych w ramach platformy SSDIP.
Okres przechowywania danych
Dane dotyczące osób wnioskujących o udostępnienie systemu SSDIP oraz dane osób wyznaczonych na redaktorów stron podmiotowych przechowywane są przez czas, w jakim osoby te pełniły swoje funkcje oraz przez okres wskazany w przepisach prawa po okresie, w którym osoby te przestały pełnić swoje funkcje.
Dane osobowe osób zawarte w materiałach publikowanych w ramach podmiotowych stron BIP przechowywane są przez okres ustalony przez osoby zarządzające treścią tych stron.
Prawa podmiotów danych
Osoby, których dane są przetwarzane w systemie głównym SSDIP, w tym osoby składające wnioski o przyznanie dostępu do SSDIP oraz osoby będące redaktorami podmiotowych stron BIP, mają prawo dostępu do swoich danych, prawo do sprzeciwu, prawo ograniczenia przetwarzania oraz prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, o którym mowa powyżej. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora systemu tj. Ministra Cyfryzacji lub wyznaczonego inspektora ochrony danych na adres iod.mc@cyfra.gov.pl.
Osoby, których dane są publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na podmiotowych stronach BIP maja prawo dostępu do danych, prawo do sprzeciwu, prawo do ograniczenia przetwarzania, prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, w którym ich publikacja jest wymagana. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora danych podmiotu, którego dana strona BIP dotyczy, lub wyznaczonego przez niego inspektora ochrony danych.
Prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego
Osobom, których dane są przetwarzane w systemie SSDIP lub na podmiotowych stronach BIP publikowanych przez poszczególne podmioty przysługuje prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych tj. do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO) z siedzibą w Warszawie przy ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
Informacja o dobrowolności lub obowiązku podania danych
Przetwarzanie danych osobowych osób składających wnioski o dostęp do SSDIP oraz osób wyznaczonych do redakcji poszczególnych stron podmiotowych BIP jest niezbędne dla zapewnienia kontroli dostępu i wynika z przepisu prawa, tj. art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429) oraz § 15 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej (Dz. U. Nr 10, poz. 68), w związku z art. 20a ustawy z dnia 17 lutego o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 700, 730, 848, 1590 i 2294) i przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2247).
Publikowanie danych osobowych na stronie systemu SSDIP oraz na podmiotowych stronach BIP jest dopuszczalne tylko wtedy, jeśli wynika z przepisów prawa, lub jeśli administrator danych uzyskał zgodę tych osób na ich publikację.



Zapoznałem się..