P O S T A N O W I E N I E
Oleśnica, dnia 25 marca 2013r.
P O S T A N O W I E N I E
GR.6220.4.8.2013
Na podstawie art. 63 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199 poz. 1227 ze zm.), § 3 ust. 1 pkt 34 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213 poz. 1397) w związku z art. 123 i 124 Kodeksu postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000r. nr 98 poz. 1071 ze zm.), a także biorąc pod uwagę opinię Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Oleśnicy z dnia 11.03.2013r. (data wpływu do tut. urzędu 15.03.2013r.) znak ZNS-MS-61-07/2013 oraz Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska we Wrocławiu z dnia 05.03.2013r. (data wpływu do tut. urzędu: 13.07.2012r.) znak: WOOŚ.4240.147.2013.JNK
p o s t a n a w i a m
odstąpić od obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia polegającego na: „Przebudowa istniejącej sieci ciepłowniczej 2xDN400-500 W Oleśnicy”
U z a s a d n i e n i e
Inwestor – Miejska Gospodarka Komunalna Sp. z o.o., w imieniu której działa na podstawie udzielonego pełnomocnictwa pan Grzegorz Orkusz z firmy GT Instal,
ul. Słoneczna 7, 52- 151 Wrocław-Iwiny, wnioskiem z dnia 25.01.2013r. (data wpływu do tut. urzędu 01.02.2013r.) zwrócił się do Burmistrza Miasta Oleśnicy o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedmiotowego przedsięwzięcia. Z uwagi na stwierdzone braki formalne Burmistrz Miasta Oleśnicy pismem z dnia 07.02.2013r. wezwał Inwestora do uzupełnienia braków. Wszystkie wymagane dokumenty wymienione w art. 74 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199 poz. 1227 ze zm.). zostały ostatecznie przez Inwestora dostarczone.
Zawiadomieniem z dnia 21.02.2013r. znak: GR.6220.4.4.2013 Burmistrz Miasta Oleśnicy powiadomił strony o wszczęciu postępowania administracyjnego i możliwości zapoznania się z aktami sprawy oraz czynnego udziału w każdym stadium postępowania, a przed wydaniem decyzji o prawie wypowiedzenia się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań.
Zgodnie z art.64 ust.1 pkt 1 i pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199 poz. 1227ze zm.) organ prowadzący postępowanie wystąpił do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Oleśnicy i Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska we Wrocławiu o wydanie opinii co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko w/w przedsięwzięcia, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby – co do zakresu raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.
Organy te wydały opinie:
– Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska we Wrocławiu – pismo z dnia 05.03.2013r. (data wpływu do urzędu: 08.03.2013r.) znak: WOOŚ.4240.147.2013.JNK informujące, iż przedmiotowe przedsięwzięcie nie kwalifikuje się do planowanych przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko oraz przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, zatem dla przedmiotowej inwestycji nie wydaje się decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach,
– Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Oleśnicy – pismo z dnia 11.03.2013r. (data wpływu do urzędu: 15.03.2013r.) znak: ZNS-MS-61-07/2013 informujące, iż przedmiotowe przedsięwzięcie nie kwalifikuje się do planowanych przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko oraz przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, zatem dla przedmiotowej inwestycji nie wydaje się decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Zarówno Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska we Wrocławiu, jak i Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Oleśnicy uznali, w myśl zapisów inwestora w karcie informacyjnej przedsięwzięcia, iż przedsięwzięcie polegało będzie na demontażu istniejącej, wyeksploatowanej osiedlowej sieci ciepłowniczej i zastąpieniu jej nową siecią, wykonaną w technologii rur preizolowanych.
Za osiedlowe sieci ciepłownicze należy uznać takie sieci, które znajdują się na terenie osiedla mieszkaniowego, czyli zespołu budynków mieszkalnych. Zgodnie z art. 2 pkt. 9 ustawy z dnia 29 sierpnia 2003 r. o urzędowych nazwach miejscowości i obiektów fizjograficznych (Dz. U. 2003, nr 166, poz. 1612 ze zm.) osiedlem nazywamy zespół mieszkaniowy stanowiący integralną część miasta lub wsi. Natomiast na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. 2001, nr 142, poz. 1591 ze zm.) osiedlem nazywamy jednostkę pomocniczą gminy, utworzoną przez radę miny w drodze uchwały, po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami lub z ich inicjatywy. Na terenie miasta Oleśnicy nie powołano uchwałą rady żadnego osiedla, ponadto trudno uznać za sieć osiedlową sieć o długości powyżej 1,5 km, która przebiegać będzie nie tylko poprzez skupiska budynków w zabudowie mieszkaniowej jedno – oraz wielorodzinnej, ale również m.in. wzdłuż głównych pasów drogowych, terenów ogrodów działkowych, obiektów użyteczności publicznej czy terenów zakładów produkcyjno-usługowych.
Zatem zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 34 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213 poz. 1397), przedsięwzięcie to kwalifikuje się do planowanych przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których obowiązek sporządzenia raportu o oddziaływaniu może być wymagany.
Burmistrz Miasta Oleśnicy po wnikliwym przeanalizowaniu zgromadzonej dokumentacji, uwzględniając aspekty uwarunkowań wymienionych w art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199 poz. 1227ze zm.) tj. rodzaj, skalę i charakter inwestycji, wielkość zajmowanego terenu, zakres robót związanych z realizacją inwestycji, prawdopodobieństwo, czas trwania, zasięg oddziaływania, a także emisje i uciążliwości związane z eksploatacją inwestycji, gęstość zaludnienia wokół inwestycji, wielkość i złożoność oddziaływania oraz usytuowanie przedsięwzięcia z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, usytuowanie przedsięwzięcia względem obszarów wymagających specjalnej ochrony oraz niewielkie ryzyko wystąpienia poważnej awarii, a także po zapoznaniu się z pismami Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska we Wrocławiu oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Oleśnicy uznał, iż planowane przedsięwzięcie nie powinno znacząco negatywnie oddziaływać na środowisko i tym samym nie wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.
Z informacji zawartych w karcie informacyjnej przedsięwzięcia wynika, iż projektowane przedsięwzięcie obejmuje przebudowę sieci ciepłowniczej 2Xdn400-500 na 2xDN350mm w ramach modernizacji sieci ciepłowniczej w Oleśnicy. Szacowana długość sieci ciepłowniczej wynosi 1611,00 mb. Do wykonania sieci ciepłowniczej wykorzystane zostaną kształtki i rury preizolowane z rurą stalową przewodową bez szwu o średnicy 2xDN350 (2xDN355/500).
Rurociągi główne prowadzone będą ze średnią głębokością przykrycia ciepłociągu ok. 0,9-1,4 m ppt. Nie przewiduje się odwadniania wykopów. W przypadku konieczności miejscowych odwodnień, działania te będą wykonywane przy pomocy pompy pływakowej, a woda z odwodnień kierowana będzie do kanalizacji deszczowej. Przejścia pod przeszkodami tego wymagającymi (np. wody powierzchniowe) zostaną wykonane metodą przewiertu i ułożone w rurach ochronnych lub w istniejącym kanale ciepłowniczym. Projektowana inwestycja nie przewiduje ingerencji w istniejący drzewostan.
Realizacja przedmiotowego przedsięwzięcia wymaga przeprowadzenia prac ziemnych z użyciem sprzętu budowlanego (m. in. koparki, zagęszczarki, ubijarki, samochody dostawcze), co spowoduje powstanie takich uciążliwości jak: hałas i emisja gazów spalinowych. Oddziaływania te będą jednak ograniczane poprzez prowadzenie prac tylko w porze dziennej oraz stosowanie wyłącznie sprawnego sprzętu budowlanego. Ponadto uciążliwości te będą krótkotrwałe, odwracalne oraz ograniczone do terenu budowy. Można je więc uznać za mało znaczące. Biorąc pod uwagę przejściowość prac budowlanych uznać należy, że etap realizacji przedsięwzięcia nie spowoduje trwałych negatywnych zmian w środowisku.
Mając na uwadze charakter oraz zakres inwestycji, na etapie realizacji planowanego zamierzenia w związku z prowadzonymi pracami, powstaną odpady w postaci gleby i ziemi, betonu i gruzu, pozostałości stosowanych materiałów budowlanych, opakowań itd. Powstałe w czasie realizacji inwestycji odpady będą w miarę możliwości wtórnie wykorzystywane bądź przekazywane uprawnionym podmiotom, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Odpady niebezpieczne, które mogą zostać wytworzone w trakcie robót budowlanych, będą gromadzone selektywnie w specjalnie oznakowanych pojemnikach i przekazywane podmiotom posiadającym stosowne zezwolenia.
Na etapie eksploatacji inwestycji, dzięki przyjętym rozwiązaniom o wysokich standardach technicznych i technologicznych, nie przewiduje się negatywnych oddziaływań na środowisko. Wszystkie instalacje sieci zaprojektowano jako szczelne i niezawodne w kontekście projektu. Przewody (rury preizolowane) wyposażone będą w instalację alarmową. Oddziaływanie na wody podziemne będzie jednoznacznie pozytywne. Zostaną wyeliminowane stany awaryjne sieci. W fazie eksploatacji przy prawidłowej konserwacji i nadzorze nie powinno dochodzić do jakichkolwiek zanieczyszczeń wód podziemnych.
Inwestycja nie zmieni sposobu zagospodarowania terenu względem stanu istniejącego, poprawi funkcjonalność sieci, a przede wszystkim przyczyni się do poprawy jakości warunków glebowych w aspekcie środowiskowym (mniejsza awaryjność). Nie przewiduje się wprowadzania do środowiska substancji lub energii przy zastosowaniu rozwiązań chroniących środowisko.
Projektowane przedsięwzięcie zlokalizowane jest poza granicami obszarów chronionych wymienionych w art. 6 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2009r., Nr 151, poz. 1220 z późn. zm.), w tym poza obszarami Natura 2000 oraz potencjalnymi obszarami Natura 2000 i z tego względu, jak również z uwagi na charakter przedsięwzięcia, zakres planowanych prac oraz krótkotrwałe oddziaływanie na etapie realizacji inwestycji, nie powinno znacząco oddziaływać na obszary Natura 2000. Najbliżej położony obszar Natura 2000 –Specjalny Obszar Ochrony siedlisk Natura 2000 „Dolina Oleśnicy i Potoku Boguszyckiego” PHL020091 znajduje się w odległości około 1,0 km. W związku z powyższym nie zachodzi konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, w tym oddziaływania na siedliska przyrodnicze oraz gatunki roślin i zwierząt, dla których wyznaczono ww. obszar Natura 2000.
Na terenie przedmiotowego przedsięwzięcia nie znajdują się uzdrowiska i obszary ochrony uzdrowiskowej, obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych, obszary wodno-błotne oraz inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych. Inwestycja nie jest także zlokalizowana na obszarach wybrzeży, obszarów górskich lub leśnych, obszarach przylegających do jezior oraz na obszarach o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne. Planowane przedsięwzięcie nie obejmuje również terenów, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone. W sąsiedztwie przedmiotowego terenu znajdują się zbiorniki wodne.
Z uwagi na to, że planowane przedsięwzięcie realizowane będzie w znacznej odległości od granic kraju oraz ze względu na ograniczony do najbliższego otoczenia zasięg oddziaływania, nie występuje transgraniczne oddziaływanie na środowisko.
Na podstawie dostarczonej karty informacyjnej o planowanym przedsięwzięciu oraz w wyniku analizy parametrów eksploatacyjnych, warunków środowiskowych i terenowych uznano, że zasadne jest odstąpienie od obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko na etapie postępowania zmierzającego do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Mając na uwadze powyższe postanowiono jak w sentencji.
Pouczenie:
Na niniejsze postanowienie nie służy stronom zażalenie.