P O S T A N O W I E N I E
Oleśnica, dnia 04 lipca 2012r.
P O S T A N O W I E N I E
GR.6220.3.2012
Na podstawie art. 63 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199 poz. 1227 ze zm.), § 3 ust. 1 pkt 52 lit. b oraz pkt 56 lit. b rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213 poz. 1397) w związku z art. 123 i 124 Kodeksu postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000r. nr 98 poz. 1071 ze zm.), a także biorąc pod uwagę opinię Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Oleśnicy z dnia 12.06.2012r. (data wpływu do urzędu 03.07.2012r.) znak:
ZNS-MP-61-12/12 i Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska we Wrocławiu z dnia 11.06.2012r. (data wpływu do urzędu: 14.06.2012r.) znak: WOOŚ.4240.359.2012.AMK
p o s t a n a w i a m
odstąpić od obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia polegającego na: „Rozbudowa hali produkcyjnej w zakładzie GKN Driveline Polska Sp. z o.o. przy ul. Południowej 18 w Oleśnicy”.
U z a s a d n i e n i e
Inwestor - GKN Driveline Polska Sp. z o.o., ul. Południowa 18, 56-400 Oleśnica, działający przez pełnomocnika – Panią Annę Dorotę Władyczka, wnioskiem z dnia 08.05.2012r. zwrócił się do Burmistrza Miasta Oleśnicy o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedmiotowego przedsięwzięcia. Z uwagi na stwierdzone braki formalne Burmistrz Miasta Oleśnicy pismem z dnia 11.05.2012r. wezwał Inwestora do uzupełnienia braków. Wszystkie wymagane dokumenty wymienione w art. 74 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199 poz. 1227 ze zm.). zostały ostatecznie przez Inwestora dostarczone.
Zawiadomieniem z dnia 21.05.2011r. znak: GR.6220.3.2012 Burmistrz Miasta Oleśnicy powiadomił strony o wszczęciu postępowania administracyjnego i możliwości zapoznania się z aktami sprawy oraz czynnego udziału w każdym stadium postępowania, a przed wydaniem decyzji o prawie wypowiedzenia się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań.
Zgodnie z art.64 ust.1 pkt 1 i pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199 poz. 1227ze zm.) organ prowadzący postępowanie wystąpił do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Oleśnicy i Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska we Wrocławiu o wydanie opinii co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko w/w przedsięwzięcia, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby – co do zakresu raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.
Organy te wydały opinie:
– Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Oleśnicy – postanowienie z dnia 12.06.2012r. (data wpływu do tut. urzędu 03.07.2012r.) znak: ZNS-MP-61-12/12 wyrażające opinię o potrzebie przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko projektowanego przedsięwzięcia,
– Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska we Wrocławiu – postanowienie z dnia 11.06.2012r. (data wpływu do urzędu: 14.06.2012r.) znak: WOOŚ.4240.359.2012.AMK wyrażające opinię, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 52 lit. b oraz pkt 56 lit. b w związku z § 3 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213 poz. 1397), przedsięwzięcie to kwalifikuje się do planowanych przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których obowiązek sporządzenia raportu o oddziaływaniu może być wymagany.
Burmistrz Miasta Oleśnicy po wnikliwym przeanalizowaniu zgromadzonej dokumentacji, uwzględniając aspekty uwarunkowań wymienionych w art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199 poz. 1227ze zm.) tj. rodzaj, skalę i charakter inwestycji, wielkość zajmowanego terenu, zakres robót związanych z realizacją inwestycji, prawdopodobieństwo, czas trwania, zasięg oddziaływania, a także emisje i uciążliwości związane z eksploatacją inwestycji, gęstość zaludnienia wokół inwestycji, wielkość i złożoność oddziaływania oraz usytuowanie przedsięwzięcia z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, usytuowanie przedsięwzięcia względem obszarów wymagających specjalnej ochrony oraz niewielkie ryzyko wystąpienia poważnej awarii, a także biorąc pod uwagę opinię Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Oleśnicy i Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska we Wrocławiu uznał, iż planowane przedsięwzięcie nie powinno znacząco negatywnie oddziaływać na środowisko i tym samym nie wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.
Z informacji zawartych w karcie informacyjnej przedsięwzięcia wynika, iż projektowane przedsięwzięcie obejmuje rozbudowę zakładu GKN Driveline Polska zlokalizowanego przy ul. Południowej w Oleśnicy, zajmującego się produkcją podzespołów samochodowych układów napędowych m.in. przeguby, osie, tulipy, przeguby homokinetyczne, odkuwki itp.), stosowanych w samochodach wielu firm. Istniejący zakład znajduje się w strefie usługowo-przemysłowej w południowej części miasta, na działkach oznaczonych ewidencyjnie jako 18, 2/8, 2/9 AM 83 OBRĘB Wądoły, o łącznej powierzchni 10,8 ha. Dla obszaru, na którym realizowana będzie przedmiotowa inwestycja obowiązują zapisy miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (Uchwała Nr XLVIII/282/2010 Rady Miasta Oleśnica z dnia 28 czerwca 2010 r. w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru położonego pomiędzy ul. Południową, granicą południową miasta Oleśnica i linią kolejową Oleśnica-Kluczbork w Oleśnicy, ogłoszona w Dzienniku Urzędowym woj. Dolnośląskiego nr 154 poz. 2407 z dnia 24.08.2010r.) – działki, na których zlokalizowany jest zakład oznaczone są symbolem 2.P (teren obiektów produkcyjnych, składów i magazynów).
Na północ od zakładu znajdują się pola uprawne i tereny kolejowe, w kierunku wschodnim zakład produkcyjny „Kerry Polska” i użytki rolne oraz dalej osiedle Wądoły. W kierunku południowym – użytki rolne i miejscowość Bystre (teren gminy wiejskiej Oleśnica), natomiast w kierunku zachodnim zabudowa mieszkaniowa rozproszona oraz ogrody działkowe. Najbliższe zabudowania mieszkalne (miejscowość Bystre) oddalone są o ok. 100m od granicy terenów należących do inwestora.
Przewidywana rozbudowa wynika z planowanego wzrostu produkcji do ok. 54600 Mg ( o ok. 30%), a co za tym idzie – z konieczności modyfikacji przebiegu procesu produkcyjnego i uzupełnienia wyposażenia. Do istniejących obiektów zostaną dobudowane nowe: hala magazynowa lub produkcyjna, wiata, stołówka, szatnia, sala konferencyjna, biuro. W chwili obecnej całkowita powierzchnia zabudowy (przemysłowej, magazynowej, socjalno-biurowej oraz pomocniczej) wynosi ok. 3,0739 ha, natomiast w wyniku rozbudowy przewiduje się wzrost powierzchni całkowitej do 3,8336 ha.
W zakładzie prowadzone są głównie procesy związane z obróbką metali i ich konfekcjonowaniem, w tym: toczenie, gratowanie, rolowanie, mycie, hartowanie, znakowanie, szlifowanie, zgniatanie, frezowanie, zakiełkowanie, pakowanie. Poprzez rozbudowę zakładu zwiększona zostanie tylko powierzchnia produkcyjna, nie będą natomiast wprowadzane nowe procesy produkcyjne. W celu minimalizacji oddziaływania na środowisko przedmiotowej inwestycji, przewidziano następujące rozwiązania:
- wykorzystanie gazu ziemnego lub płynnego na cele energetyczne spalania,
- zapewnienie szczelności przyłączy i urządzeń w celu ograniczenia zagrożenia pożarem i wybuchem,
- zapewnienie hermetyzacji procesów tam, gdzie jest to możliwe,
- ujęcie wód opadowych w system kanalizacji,
- zastosowanie metod ograniczania emisji lotnych związków organicznych,
- zastosowanie na odciągach z wentylacji filtrów tkaninowych, aspirofiltrów i elektrofiltrów,
- zapewnienie optymalnych warunków rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń,
- zastosowanie wentylatorów i central wentylacyjnych o niskiej emisji hałasu,
- minimalizacja ilości powstających odpadów,
- prowadzenie selektywnej zbiórki i odzysku odpadów.
Nie przewiduje się w trakcie budowy obiektu możliwości występowania istotnego oddziaływania na środowisko. Może jedynie dochodzić do czasowych i niezorganizowanych emisji hałasu oraz pyłów i zanieczyszczeń do powietrza, pochodzących głównie od pracujących maszyn i środków transportu lub urządzeń montażowych. Istnieje również niewielkie ryzyko zanieczyszczenia gruntu substancjami ropopochodnymi w przypadku awarii pojazdów, maszyn lub urządzeń. Powyższe oddziaływania będą miały charakter krótkotrwały, ograniczony do bezpośredniego sąsiedztwa miejsca realizacji inwestycji i ustający po zakończeniu prac budowlanych, nie powodując uciążliwości dla środowiska, w tym dla ludności. Poprzez zastosowanie się do zaleceń wymienionych w karcie informacyjnej przedsięwzięcia (m.in. stosowanie maszyn i pojazdów w dobrym stanie technicznym, niezwłoczne unieszkodliwianie ewentualnych skażeń substancjami ropopochodnymi, wykonywanie drobnych napraw i tankowania tylko w specjalnie przygotowanych miejscach), powinno zostać zagwarantowane zabezpieczenie gleby oraz wód powierzchniowych i podziemnych przed zanieczyszczeniem. Ponadto dojdzie do lokalnej zmiany zagospodarowania terenu i jego przekształcenia. Z uwagi na znaczną odległość od placu budowy od najbliższych terenów podlegających ochronie przed hałasem, etap budowy nie powinien być także uciążliwy dla okolicznej ludności.
Na etapie użytkowania rozbudowanego zakładu, ze względu na charakter i lokalizację przedsięwzięcia, inwestycja nie powinna znacząco oddziaływać na środowisko. Na tym etapie oddziaływanie instalacji na środowisko będzie związane głównie z emisją hałasu oraz gazów i pyłów do powietrza. Na podstawie załączonej do karty informacyjnej przedsięwzięcia analizie rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń w powietrzu, nie przewiduje się możliwości przekraczania dopuszczalnych wartości zanieczyszczeń w powietrzu. Również dokonana analiza wpływu planowanego przedsięwzięcia na klimat akustyczny nie wykazała możliwości powodowania przekroczeń dopuszczalnych poziomów hałasu na terenie najbliższej zabudowy mieszkaniowej i innych terenów podlegających ochronie przed hałasem.
W trakcie realizacji przedsięwzięcia źródła odpadów będą stanowiły prace rozbiórkowe i budowlane, praca maszyn oraz funkcjonowanie zaplecza socjalnego. Natomiast w trakcie eksploatacji zakładu powstają odpady poprodukcyjne związane z poszczególnymi procesami produkcji. Wszystkie odpady będą przekazywane odbiorcom posiadającym stosowne zezwolenia w zakresie gospodarki odpadami. W przedsiębiorstwie prowadzona jest ewidencja odpadów zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Projektowane przedsięwzięcie zlokalizowane jest poza granicami obszarów chronionych wymienionych w art. 6 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2009r., Nr 151, poz. 1220 z późn. zm.), w tym poza obszarami Natura 2000 oraz potencjalnymi obszarami Natura 2000 i z tego względu, jak również z uwagi na charakter przedsięwzięcia, zakres planowanych prac oraz krótkotrwałe oddziaływanie na etapie realizacji inwestycji, nie powinno znacząco oddziaływać na obszary Natura 2000. Najbliżej położony obszar Natura 2000 –Specjalny Obszar Ochrony siedlisk Natura 2000 „Dolina Oleśnicy i Potoku Boguszyckiego” PHL020091 znajduje się w odległości około 2,0 km. W związku z powyższym nie zachodzi konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, w tym oddziaływania na siedliska przyrodnicze oraz gatunki roślin i zwierząt, dla których wyznaczono ww. obszar Natura 2000.
Na terenie przedmiotowego przedsięwzięcia nie znajdują się uzdrowiska i obszary ochrony uzdrowiskowej, obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych, obszary wodno-błotne oraz inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych. Inwestycja nie jest także zlokalizowana na obszarach wybrzeży, obszarów górskich lub leśnych, obszarach przylegających do jezior oraz na obszarach o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne. Planowane przedsięwzięcie nie obejmuje również terenów, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone.
Z uwagi na to, że planowane przedsięwzięcie realizowane będzie w znacznej odległości od granic kraju oraz ze względu na ograniczony do najbliższego otoczenia zasięg oddziaływania, nie występuje transgraniczne oddziaływanie na środowisko.
Na podstawie dostarczonej karty informacyjnej o planowanym przedsięwzięciu oraz w wyniku analizy parametrów eksploatacyjnych, warunków środowiskowych i terenowych uznano, że zasadne jest odstąpienie od obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko na etapie postępowania zmierzającego do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Mając na uwadze powyższe postanowiono jak w sentencji.
Pouczenie:
Na niniejsze postanowienie nie służy stronom zażalenie.