D E C Y Z J A umarzająca postępowanie
Oleśnica, dnia 14 lipca 2010r.
D E C Y Z J A
umarzająca postępowanie
GR.1.76374.12-10/2010
Na podstawie art. 104 i 105 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2000r. Nr 98 poz. 1071 ze zm.), przy uwzględnieniu przepisów art. 64 ust.1 i art. 71 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2008r. Nr 199 poz. 1227 ze zm.) oraz Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz.U. Nr 257 poz.2573 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Miasta Oleśnica, w imieniu którego działa na podstawie udzielonego w dniu 06 czerwca 2008r. przez Zastępcę Burmistrza Henryka Bernackiego pełnomocnictwa przedstawiciel firmy Trans-GAZ Jerzy Hnat, Robert Hnat, Danuta Niemiec Spółka Jawna Pan Jerzy Waldemar Hnat, w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na budowie drenażu niecek basenowych oraz odprowadzenia wód drenarskich do stawu miejskiego w ramach przedsięwzięcia p.n.: „Budowa lodowiska z funkcją kortów i zapleczem socjalnym i fitness oraz przebudowa i rozbudowa basenu wraz z zagospodarowaniem terenu (dojazdy, parkingi, ciągi piesze i rowerowe, mała architektura, itp.)”
umarzam postępowanie
w sprawie określenia środowiskowych uwarunkowań dla przedsięwzięcia polegającego na budowie drenażu niecek basenowych oraz odprowadzenia wód drenarskich do stawu miejskiego w ramach przedsięwzięcia p.n.: „Budowa lodowiska z funkcją kortów i zapleczem socjalnym i fitness oraz przebudowa i rozbudowa basenu wraz z zagospodarowaniem terenu (dojazdy, parkingi, ciągi piesze i rowerowe, mała architektura, itp.).
Przedsięwzięcie polega na budowie drenażu niecek basenowych oraz odprowadzenia wód drenarskich do stawu miejskiego. Obecnie na terenie działek planowanego przedsięwzięcia znajduje się kąpielisko miejskie wraz z budynkami przebieralni i technologii oraz zielone tereny rekreacyjne miasta – stawy miejskie.
U z a s a d n i e n i e
Inwestor – Miasto Oleśnica, w imieniu którego działa na podstawie udzielonego w dniu 06 czerwca 2008r. przez Zastępcę Burmistrza Henryka Bernackiego pełnomocnictwa przedstawiciel firmy Trans-GAZ Jerzy Hnat, Robert Hnat, Danuta Niemiec Spółka Jawna Pan Jerzy Waldemar Hnat, wnioskiem z dnia 24.05.2010r. z datą wpływu 27.05.2010r. zwrócił się do Burmistrza Miasta Oleśnicy o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedmiotowego przedsięwzięcia, dołączając do wniosku kartę informacyjną przedsięwzięcia.
Zawiadomieniem z dnia 02.06.2010 znak: GR.1 76374.12-4/2010 Burmistrz Miasta Oleśnicy powiadomił strony o wszczęciu postępowania administracyjnego i możliwości zapoznania się z aktami sprawy.
Zgodnie z art.64 ust.1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. Nr 199 poz. 1227) organ prowadzący postępowanie wystąpił do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Oleśnicy i Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska we Wrocławiu o wydanie opinii co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko w/w przedsięwzięcia, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby – co do zakresu raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko
Organy te wydały opinie:
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Oleśnicy – pismo z dnia 11.06.2010r. znak: ZNS-61-22/jc/10 informujące, że projektowane przedsięwzięcie inwestycyjne w myśl aktualnie obowiązujących przepisów prawnych nie kwalifikuje się do przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, a więc nie występuje potrzeba przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko projektowanego przedsięwzięcia inwestycyjnego,
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska we Wrocławiu – pismo z dnia 23.06. 2010r. (data wpływu: 28.06.2010r.) znak RDOŚ-02-WOOŚ-6613-3/451/10/ag informujące, iż przedmiotowe przedsięwzięcie nie kwalifikuje się do planowanych przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko oraz przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, zatem nie zachodzi konieczność potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko projektowanego przedsięwzięcia.
Po przeanalizowaniu załączonej do wniosku karty informacyjnej o planowanym przedsięwzięciu oraz biorąc pod uwagę otrzymane opinie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska we Wrocławiu i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Oleśnicy uznano, że z uwagi na rodzaj i skalę przedsięwzięcia, wielkość zajmowanego terenu, zakres robót związanych z realizacją inwestycji, brak ryzyka wystąpienia poważnej awarii oraz usytuowanie, przedsięwzięcie to nie spowoduje zmiany standardów jakości środowiska, które nie są przekraczane na danym terenie oraz nie wprowadzi nowych czynników wpływających degradująco na środowisko.
Ponadto w przedmiotowym przypadku nie zachodzą szczególne uwarunkowania zawarte w art. 63 ust.1 ustawy. Zakres przedsięwzięcia jest ograniczony do budowy drenażu basenów wraz z odprowadzeniem powstałych ścieków do stawu miejskiego.
Podstawowym środkiem zmniejszającym oddziaływanie planowanej inwestycji na środowisko na etapie budowy powinna być właściwa organizacja robót oraz postępowanie z urobkiem w czasie wykonywania wykopów. W projekcie budowlanym i wykonawczym zostanie przekazany sposób postępowania z odpadami i nadmiarem gruntu z wykopów i miejsce jego ewentualnego składowania. Roboty ziemne prowadzone będą w taki sposób, aby warstwa ziemi urodzajnej była zdejmowana oddzielnie i odkładana do wykorzystania przy zakładaniu zieleni i rekultywacji po zakończeniu robót.
Odpady powstałe w czasie prowadzonych robót (głównie pochodzące z wykopów) zostaną zagospodarowane zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
Oddziaływania powstałe w fazie przygotowania i realizacji robót będą miały charakter odwracalny oraz będą występowały w relatywnie krótkim czasie. Wielkość tych oddziaływań nie spowoduje trwałych skutków w środowisku.
Po zakończeniu budowy drenażu nie będą występować negatywne oddziaływania dla środowiska i zdrowia ludzi.
W czasie eksploatacji terenu czynnikami zmniejszającymi oddziaływanie na środowisko będą: właściwa konserwacja i pielęgnacja zieleni, zapewnienie stałej drożności kanalizacji deszczowej oraz właściwa organizacja robót na czas remontów i napraw.
W czasie trwania robót budowlanych jako efekt pracy sprzętu mechanicznego wystąpi hałas, jednak jego oddziaływanie będzie tymczasowe i krótkotrwałe. Ponadto z uwagi na fakt, że prace odbywają się na wolnym powietrzu, hałas ten nie będzie uciążliwy dla otoczenia.
Występujące drgania przy zagęszczaniu podłoża gruntowego będą miały niewielki wpływ na środowisko i bezpośrednie otoczenie z uwagi na odległość zabudowy.
Odpady występować będą w postaci usuwanego gruntu i przewiduje się ich zagospodarowanie zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Planowane prace montażowe w niewielkim stopniu wpłyną na poszczególne elementy środowiska tj. powietrze, hałas, wody powierzchniowe i podziemne.
Zamierzone przedsięwzięcie na etapie realizacji inwestycji nie spowoduje wprowadzenia do środowiska substancji i energii, prace montażowe nie spowodują powstania odpadów. Do stawu miejskiego podczas eksploatacji obiektu za pomocą drenażu odprowadzane będzie 18l/s ścieków pochodzących z niecek basenowych. W ramach Inwestycji nie przewiduje się wykorzystania wody, gazu, energii elektrycznej i paliw.
Przedmiotowe przedsięwzięcie zlokalizowane jest poza granicami obszarów chronionych, wymienionych w art. 6 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004r. o ochronie przyrody (DZ. U. z 2009r. Nr 151, poz. 1220 z późn. zm.), w tym poza obszarami Natura 2000 (najbliżej położony obszar Natura 2000 – proponowany Specjalny Obszar Ochrony Siedlisk Natura 2000 „Dolina Oleśnicy i Potoku Boguszyckiego” PLH 020091 znajduje się w odległości ok. 100m). W związku z powyższym nie zachodzi konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko w zakresie wpływu inwestycji na obszary NATURA 2000.
Dla terenu, na którym ma być prowadzone przedsięwzięcie nie ma ustalonego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Z uwagi na to, że planowane przedsięwzięcie realizowane będzie w znacznej odległości od granic kraju oraz ze względu na ograniczony do najbliższego otoczenia zasięg oddziaływania, nie występuje transgraniczne oddziaływanie na środowisko.
W prowadzonym postępowaniu uwzględniono wszystkie elementy OOŚ wymagane przez Dyrektywę nr 85/337/EWG, dyrektywę siedliskową oraz dyrektywę ptasią.
Zgodnie z art. 59 ust.1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko, przeprowadzenie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko wymaga realizacja następujących planowanych przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko: planowanego przedsięwzięcia mogącego zawsze znacząco oddziaływać na środowisko oraz planowanego przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, jeżeli obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko został stwierdzony na podstawie art. 63 ust.1. Rodzaje przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, wymagających sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko oraz rodzaje przedsięwzięć, dla których obowiązek sporządzenia raportu może być wymagany, w tym przypadki, gdy zmiany dokonywane w obiektach są kwalifikowane jako przedsięwzięcia, biorąc pod uwagę rodzaj działalności, wielkość produkcji i inne parametry techniczne oraz charakterystykę przedsięwzięcia, zostały określone w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz.U. z 2004r. Nr 257 poz. 2573 ze zm. ).
Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach zgodnie z przepisami art.71 ust.1 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko, określa środowiskowe uwarunkowania realizacji przedsięwzięcia. Uzyskanie takiej decyzji wymagają planowane przedsięwzięcia o których mowa w art.71 ust.2 pkt 1 i 2 cytowanej jw. ustawy, klasyfikujące się do wymienionych w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz.U. z 2004r. Nr 257 poz. 2573 ze zm. )
Realizacja przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, w myśl art. 59 ust.1 cyt. jw. ustawy wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Analizując wniosek, stwierdzono, że przedmiotowe zamierzenie inwestycyjne w aktualnym stanie prawnym nie kwalifikuje się do przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko oraz przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko oraz nie mieści się w zapisach wymienionych w § 2 i 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko.
Nie jest to także przedsięwzięcie podprogowe – w rozumieniu wytycznych Ministra Rozwoju Regionalnego.
Zatem wszczęte postępowanie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedmiotowego przedsięwzięcia stało się bezprzedmiotowe.
Zgodnie z art. 105 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2000r. Nr 98 poz. 1071 ze zm.), jeżeli postępowanie z jakiejkolwiek przyczyny stało się bezprzedmiotowe, organ administracji publicznej wydaje decyzję o umorzeniu postępowania.
Wobec powyższego postanowiono orzec, jak w sentencji niniejszej decyzji
Pouczenie:
Od niniejszej decyzji służy stronie prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego we Wrocławiu pl. Powstańców Warszawy 1, za moim pośrednictwem w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.