2015-09-23

P O S T A N O W I E N I E

Oleśnica, dnia 18.02.2014r. 




P O S T A N O W I E N I E 


GR.6220.1.10.2014 

Na podstawie art. 63 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2013r., poz. 1235 ze zm.), 
§ 3 ust. 1 pkt 52 lit. „b” rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213 poz. 1397 ze zm.) w związku z art. 123 i 124 Kodeksu postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013r. poz. 267), a także biorąc pod uwagę opinię Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska we Wrocławiu z dnia 05.02.2014r. (data wpływu do urzędu: 07.02.2014r.) znak: WOOŚ.4240.36.2014.EJ oraz opinię Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Oleśnicy z dnia 05.02.2014r. (data wpływu do urzędu: 07.02.2014r.) znak: ZNS-61-08/MS/2014 

p o s t a n a w i a m 
odstąpić od obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia polegającego na: „Budowa farmy solarnej fotowoltanicznej na działce nr 2 obręb Rataje gmina Oleśnica-miasto”. 


U z a s a d n i e n i e 
Inwestor – Solar Park Sp. z o.o. spółka komandytowa, ul. Ślężna nr 146-148, 
53-111 Wrocław wnioskiem z dnia 08.01.2014r. zwrócił się do Burmistrza Miasta Oleśnicy o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedmiotowego przedsięwzięcia. Do wniosku załączono wszystkie wymienione w art. 74 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2013r., poz. 1235 ze zm.) dokumenty, jednak nie dołączono dowodu wniesienia opłaty skarbowej z tytułu złożonego wniosku. Wszystkie braki we wniosku zostały ostatecznie uzupełnione w dniu 17.01.2014r. 
Zawiadomieniem z dnia 20.01.2014r. znak: GR.6220.1.4.2014 Burmistrz Miasta Oleśnicy powiadomił strony o wszczęciu postępowania administracyjnego i możliwości zapoznania się z aktami sprawy oraz czynnego udziału w każdym stadium postępowania, a przed wydaniem decyzji o prawie wypowiedzenia się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań. 
Zgodnie z art.64 ust.1 pkt 1 i pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2013r., poz. 1235 ze zm.) organ prowadzący postępowanie wystąpił do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Oleśnicy i Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska we Wrocławiu o wydanie opinii co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko w/w przedsięwzięcia, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby – co do zakresu raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko. 
Organy te wydały opinie: 
– Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska we Wrocławiu – postanowienie z dnia 05.02.2014r. (data wpływu do urzędu: 07.02.2014r.) znak: WOOŚ.4240.36.2014.EJ wyrażające opinię, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. 
– Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Oleśnicy – postanowienie z dnia 05.02.2014r. (data wpływu do urzędu: 07.02.2014r.) znak: ZNS-61-08/MS/2014 wyrażające opinię o braku potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. 
Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 52 lit. „b” rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213 poz. 1397 ze zm.), przedsięwzięcie to kwalifikuje się do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których obowiązek sporządzenia raportu o oddziaływaniu może być wymagany. 
Burmistrz Miasta Oleśnicy po wnikliwym przeanalizowaniu zgromadzonej dokumentacji, uwzględniając aspekty uwarunkowań wymienionych w art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. 2013 poz. 1235 ze zm.) tj. rodzaj, skalę i charakter inwestycji, wielkość zajmowanego terenu, zakres robót związanych z realizacją inwestycji, prawdopodobieństwo, czas trwania, zasięg oddziaływania, a także emisje i uciążliwości związane z eksploatacją inwestycji, gęstość zaludnienia wokół inwestycji, wielkość i złożoność oddziaływania oraz usytuowanie przedsięwzięcia z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, usytuowanie przedsięwzięcia względem obszarów wymagających specjalnej ochrony oraz niewielkie ryzyko wystąpienia poważnej awarii, a także biorąc pod uwagę opinie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska we Wrocławiu i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Oleśnicy uznał, iż planowane przedsięwzięcie nie powinno znacząco negatywnie oddziaływać na środowisko i tym samym nie wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. 
Nieruchomość, na której realizowane jest przedsięwzięcie (działka nr 2 AM 3) nie jest objęta ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Obecnie teren ten wykorzystywany jest na cele rolne. Realizacja przedsięwzięcia nie będzie wiązała się z koniecznością usunięcia jakichkolwiek zadrzewień lub zakrzewień. W najbliższym sąsiedztwie znajdują się tereny niezabudowane – użytki rolne, pola uprawne oraz infrastruktura drogowa. Najbliższa zabudowa mieszkalna znajduje się w odległości ok. 345m, natomiast najbliższa zabudowa gospodarcza w odległości ok. 230m. W rejonie inwestycji nie znajdują się również żadne cieki powierzchniowe. 
Z informacji zawartych w karcie informacyjnej przedsięwzięcia wynika, iż celem przedsięwzięcia jest budowa farmy fotowoltanicznej o mocy do 1MW. Powierzchnia zabudowy planowanych ogniw solarnych wyniesie 4057,5m2, powierzchnia terenu podlegająca przekształceniu 11098m2. Teren pomiędzy rzędami baterii jak i pod nimi zostanie biologicznie czynny. Dojazd do nieruchomości odbywać się będzie z wykorzystaniem istniejącej infrastruktury drogowej (droga powiatowa nr 2014D). Ponadto wokół całego terenu inwestycji wykonana zostanie nieutwardzona ścieżka technologiczna, umożliwiająca dostęp do poszczególnych sekcji. 
W ramach przedsięwzięcia planuje się wykonanie infrastruktury elektroenergetycznej w postaci paneli fotowoltanicznych (do 10000 sztuk, w zależności od mocy nominalnej i wielkości pojedynczego modułu), przetwornic, linii energetycznych, stacji transformatorowych kontenerowych (3 szt.) oraz innych elementów wchodzących w skład instalacji farmy solarnej. Panele solarne zostaną zamontowane na stalowych konstrukcjach wspornych wbijanych w grunt (nachylonych pod kątem od 23 do 28 stopni), co nie pociąga za sobą konieczności wykonania fundamentów. Teren farmy solarnej zostanie ogrodzony płotem zabezpieczającym przed wtargnięciem osób postronnych oraz zabezpieczony systemem alarmowo-monitoringowym. 
Na etapie realizacji przedsięwzięcia będą się pojawiały takie uciążliwości jak: emisja gazów i pyłów oraz hałasu, pochodzące od silników spalinowych pracujących maszyn i urządzeń (wiertnie/palownice, płyty wibracyjne, ubijaki wibracyjne, wózki widłowe, dźwigi do 3,5 tony). Będą to oddziaływania krótkotrwałe, odwracalne i ustąpią po zakończeniu etapu realizacji, nie powodując trwałych zmian w środowisku. 
W celu minimalizacji zagrożenia zanieczyszczenia gruntów substancjami ropopochodnymi, pochodzącymi ze sprzętu budowlanego oraz środków transportu, wykorzystywany będzie w pełni sprawny sprzęt, ewentualne drobne naprawy sprzętu będą prowadzone wyłącznie w miejscach do tego wyznaczonych i odpowiednio przystosowanych. Dodatkowo na terenie inwestycji nie będą magazynowane oleje, smary itp. 
Ścieki socjalno-bytowe pochodzące z zaplecza budowy, będą gromadzone w przenośnych kabinach, a następnie wywożone przez uprawnione podmioty. Odpady powstałe w wyniku realizacji przedsięwzięcia będą selektywnie gromadzone w odpowiednich pojemnikach, a następnie przekazywane uprawnionym podmiotom, posiadającym stosowne zezwolenia. Powstałe masy ziemne wykorzystane zostaną w granicach przedsięwzięcia do zagospodarowania terenu. 
Na etapie eksploatacji przedsięwzięcia z elektrowni fotowoltanicznej nie będą generowane zanieczyszczenia do powietrza, nie powinno również dochodzić do ponadnormatywnej emisji hałasu oraz pól elektromagnetycznych. Transformatory będą umieszczone wewnątrz kontenerów, jako dodatkowa izolacja akustyczna. Pod każdym stanowiskiem transformatorów umieszczone zostaną misy olejowe, przechwytujące ewentualne wycieki oleju. W celu minimalizacji refleksów świetlnych, panele pokryte zostaną powłoką antyrefleksyjną. 
Mycie paneli odbywać się będzie przy użyciu wody oraz środków biodegradowalnych. Odpady powstające podczas prac konserwacyjnych związane z utrzymaniem i funkcjonowaniem urządzeń technicznych, będą zagospodarowane zgodnie z obowiązującymi przepisami. Na ścieżce jak i w międzyrzędziach paneli w czasie eksploatacji planuje się wykaszać roślinność (trawy) do wysokości ok. 10 cm, tak by nie porastała paneli fotowoltanicznych. Trawa po koszeniu będzie rozdrabniana, aby nie zachodziła konieczność jej zbierania. 
Planowane do realizacji przedsięwzięcie nie zalicza się do przedsięwzięć stwarzających ryzyko wystąpienia poważnej awarii. Zmiana sposobu zagospodarowania nieruchomości nie będzie wymuszała konieczności wyłączenia terenu zajętego pod ogniwa z użytkowania rolniczego, ponadto będzie ona miała charakter wyłącznie czasowy i będzie całkowicie odwracalna. 
Wielkość rocznej czystej produkcji energii elektrycznej z farmy solarnej o mocy 
1 MW może wynieść około 1000MWh. Pozwoli to na zmniejszenie emisji CO2 w ilości około 300 000 kg/rok w stosunku do tej samej ilości energii wytworzonej ze spalania paliw kopalnych (węgiel). 
Nie przewiduje się również konfliktów społecznych, związanych z funkcjonowaniem przedsięwzięcia oraz jego eksploatacją, ponieważ nie zagraża ono poszczególnym komponentom środowiska, a przede wszystkim mieszkańcom. 
Przedmiotowe przedsięwzięcie zlokalizowane jest poza granicami obszarów chronionych wymienionych w art. 6 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2013r., poz. 627 ze zm.), w tym poza obszarami Natura 2000 oraz potencjalnymi obszarami Natura 2000 i z tego względu, jak również z uwagi na charakter przedsięwzięcia, zakres realizowanych prac oraz krótkotrwałe oddziaływanie na etapie funkcjonowania inwestycji, nie powinno znacząco oddziaływać na obszary Natura 2000. Najbliżej położony obszar Natura 2000 –Specjalny Obszar Ochrony siedlisk Natura 2000 „Dolina Oleśnicy i Potoku Boguszyckiego” PHL020091 znajduje się w odległości ok. 1,5 km. W związku z powyższym nie zachodzi konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, w tym oddziaływania na siedliska przyrodnicze oraz gatunki roślin i zwierząt, dla których wyznaczono obszar Natura 2000. 
Na terenie przedmiotowego przedsięwzięcia nie znajdują się uzdrowiska i obszary ochrony uzdrowiskowej, obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych, obszary wodno-błotne oraz inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych. Inwestycja nie jest także zlokalizowana na obszarach wybrzeży, obszarów górskich lub leśnych, obszarach przylegających do jezior oraz na obszarach o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne. Przedmiotowe przedsięwzięcie nie obejmuje również terenów, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone. W sąsiedztwie terenu inwestycji znajdują się zbiorniki wodne. 
Z uwagi na to, że przedsięwzięcie realizowane jest w znacznej odległości od granic kraju oraz ze względu na ograniczony do najbliższego otoczenia zasięg oddziaływania, nie występuje transgraniczne oddziaływanie na środowisko. 
Na podstawie dostarczonej karty informacyjnej o przedmiotowym przedsięwzięciu oraz w wyniku analizy parametrów eksploatacyjnych, warunków środowiskowych i terenowych uznano, że zasadne jest odstąpienie od obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko na etapie postępowania zmierzającego do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. 

Mając na uwadze powyższe postanowiono jak w sentencji. 

Pouczenie: 
Na niniejsze postanowienie nie służy stronom zażalenie. 

Przeczytaj o systemie i przetwarzanych w nim danych

Tożsamość administratora systemu
Administratorem Scentralizowanego Systemu Dostępu do Informacji Publicznej (SSDIP), który służy do udostępniania podmiotowych stron BIP, jest Minister Cyfryzacji, mający siedzibę w Warszawie (00-060) przy ul. Królewskiej 27, który zapewnia jego rozwój i utrzymanie. Minister Cyfryzacji, w ramach utrzymywania i udostępniania systemu SSDIP, zapewnia bezpieczeństwo publikowanych danych, wymagane funkcjonalności oraz rejestrowanie i nadawanie uprawnień redaktorów BIP osobom wskazanym we wnioskach podmiotów zainteresowanych utworzeniem własnych stron podmiotowych przy użyciu SSDIP zgodnie z art. 9 ust. 4 pkt 3 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429).
Minister Cyfryzacji, jako administrator systemu SSDIP jest jednocześnie administratorem danych osób wnioskujących o dostęp do SSDIP w celu utworzenia podmiotowych stron BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania.
Tożsamość administratora danych
Administratorem danych osobowych przetwarzanych w systemie SSDIP w zakresie osób wnioskujących o utworzenie podmiotowej strony BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania (redaktorów podmiotowych stron BIP) jest Minister Cyfryzacji.

Administratorami danych publikowanych na podmiotowych stronach BIP utworzonych w ramach SSDIP są podmioty, które daną stronę podmiotową BIP utworzyły. Podmioty te decydują o treści danych, w tym treści i zakresie danych osobowych publikowanych na podmiotowych stronach BIP, ich rozmieszczeniu, modyfikacji i usuwaniu. Minister Cyfryzacji, jako Administrator systemu SSDIP, w odniesieniu do materiałów publikowanych na podmiotowych stronach BIP, jest podmiotem przetwarzającym. Może on ingerować w treść materiałów publikowanych na poszczególnych stronach podmiotowych BIP jedynie w przypadku, gdy właściwy podmiot, który daną stronę utworzył i nią zarządza utracił do niej dostęp lub z innych przyczyn utracił nad nią kontrolę.
Dane kontaktowe administratora systemu SSDIP
Z administratorem systemu SSDIP można się skontaktować poprzez adres email: kancelaria@cyfra.gov.pl lub pisemnie na adres siedziby administratora: ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa.
Dane kontaktowe inspektora ochrony danych osobowych
Administrator systemu SSDIP wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować poprzez email iod.mc@cyfra.gov.pl lub listownie - na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa. Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować wyłącznie w sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych osób składających wnioski o udostepnienie SSDIP, redaktorów poszczególnych stron BIP, oraz incydentów bezpieczeństwa.
W sprawach przetwarzania danych osobowych zawartych w treści materiałów publikowanych w ramach poszczególnych stron podmiotowych, należy się kontaktować z inspektorem ochrony danych podmiotu, którego strona BIP dotyczy, ich redaktorem lub kierownictwem podmiotu, który daną stronę podmiotowa BIP utworzył.
Cele przetwarzania i podstawa prawna przetwarzania
Celem przetwarzania danych publikowanych na stronach podmiotowych BIP przez poszczególne podmioty jest udostępnienie informacji publicznej wytworzonej w urzędzie i dotyczącej działalności urzędu. Podstawę prawną publikacji stanowi wypełnienie obowiązku prawnego, o którym mowa w art. 8 oraz art. 9 ust 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.
Celem udostępniania systemu SSDIP przez Ministra Cyfryzacji jest umożliwienie podmiotom zobowiązanym, o których mowa w art. 4 ust 1 i 2 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, utworzenia i prowadzenia własnych stron BIP (co wynika z art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ww. ustawy).
Odbiorcy danych lub kategorie odbiorców danych
Dane osobowe w zakresie imienia, nazwiska, nr telefonu, nr faksu dotyczące redaktorów podmiotowych stron BIP oraz dane osobowe publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na poszczególnych podmiotowych stronach BIP są danymi udostępnianymi publicznie bez żadnych ograniczeń, w tym Centralnemu Ośrodkowi Informatycznemu w Warszawie przy Alejach Jerozolimskich 132-136, któremu Ministerstwo Cyfryzacji powierzyło przetwarzanie danych przetwarzanych w ramach platformy SSDIP.
Okres przechowywania danych
Dane dotyczące osób wnioskujących o udostępnienie systemu SSDIP oraz dane osób wyznaczonych na redaktorów stron podmiotowych przechowywane są przez czas, w jakim osoby te pełniły swoje funkcje oraz przez okres wskazany w przepisach prawa po okresie, w którym osoby te przestały pełnić swoje funkcje.
Dane osobowe osób zawarte w materiałach publikowanych w ramach podmiotowych stron BIP przechowywane są przez okres ustalony przez osoby zarządzające treścią tych stron.
Prawa podmiotów danych
Osoby, których dane są przetwarzane w systemie głównym SSDIP, w tym osoby składające wnioski o przyznanie dostępu do SSDIP oraz osoby będące redaktorami podmiotowych stron BIP, mają prawo dostępu do swoich danych, prawo do sprzeciwu, prawo ograniczenia przetwarzania oraz prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, o którym mowa powyżej. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora systemu tj. Ministra Cyfryzacji lub wyznaczonego inspektora ochrony danych na adres iod.mc@cyfra.gov.pl.
Osoby, których dane są publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na podmiotowych stronach BIP maja prawo dostępu do danych, prawo do sprzeciwu, prawo do ograniczenia przetwarzania, prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, w którym ich publikacja jest wymagana. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora danych podmiotu, którego dana strona BIP dotyczy, lub wyznaczonego przez niego inspektora ochrony danych.
Prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego
Osobom, których dane są przetwarzane w systemie SSDIP lub na podmiotowych stronach BIP publikowanych przez poszczególne podmioty przysługuje prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych tj. do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO) z siedzibą w Warszawie przy ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
Informacja o dobrowolności lub obowiązku podania danych
Przetwarzanie danych osobowych osób składających wnioski o dostęp do SSDIP oraz osób wyznaczonych do redakcji poszczególnych stron podmiotowych BIP jest niezbędne dla zapewnienia kontroli dostępu i wynika z przepisu prawa, tj. art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429) oraz § 15 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej (Dz. U. Nr 10, poz. 68), w związku z art. 20a ustawy z dnia 17 lutego o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 700, 730, 848, 1590 i 2294) i przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2247).
Publikowanie danych osobowych na stronie systemu SSDIP oraz na podmiotowych stronach BIP jest dopuszczalne tylko wtedy, jeśli wynika z przepisów prawa, lub jeśli administrator danych uzyskał zgodę tych osób na ich publikację.



Zapoznałem się..