2015-09-23

P O S T A N O W I E N I E

Oleśnica, dnia 28 września 2011r. 






P O S T A N O W I E N I E 




GR.6220.4.2011 

Na podstawie art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227)r., po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska we Wrocławiu (pismo nr WOOŚ.4240.674.2011.AM.1 z dnia 20.09.2011r., z datą wpływu do tut. urzędu 23.09.2011r.) oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Oleśnicy (postanowienie nr ZNS-MP-61-35/11 z dnia 14.09.2011r., z datą wpływu do tut. urzędu 16.09.2011r.) 

p o s t a n a w i a m 
1. stwierdzić potrzebę przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko pn.: budowie bioelektrowni o mocy 1,5 MWe w mieście Oleśnica, woj. Dolnośląskie, na działkach ewidencyjnych o numerach 37.14/4 i nr 37.13/4 (II etap). 
2. nałożyć obowiązek sporządzenia raportu oddziaływania w/w przedsięwzięcia na środowisko w zakresie wymienionym w art. 66 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. nr 199, poz. 1227), a w szczególności powinien uwzględniać: 
– zawierać informacje, czy przedmiotowe przedsięwzięcie może powodować nieosiągnięcie celów środowiskowych zawartych w planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry. Powyższe należy uzasadnić; 
– w zakresie ochrony powietrza atmosferycznego – przedstawiać dane do obliczeń, oraz obliczenia zawierające rozprzestrzenianie się wszystkich zanieczyszczeń emitowanych do powietrza atmosferycznego podczas eksploatacji przedmiotowego przedsięwzięcia. Należy uwzględnić wszystkie źródła emisji substancji do powietrza, zarówno zorganizowane, jak i niezorganizowane oraz przedstawić rozwiązania organizacyjne, technologiczne ograniczające ich emisje. Ponadto uwzględnić charakterystykę możliwych emisji i odorów do powietrza oraz opisać ich ograniczanie; 
– w zakresie ochrony przed hałasem – wskazać wszystkie źródła hałasu istniejące oraz planowane na terenie przedsięwzięcia i określić czas i miejsce ich pracy, a następnie na tej podstawie przedstawiać oddziaływanie akustyczne do środowiska z terenu przedsięwzięcia. Należy przedstawić obliczenia propagacji hałasu od wszystkich źródeł hałasu na terenie projektowanego przedsięwzięcia. Wyniki symulacji propagacji hałasu przedstawić w formie opisowej, graficznej oraz w formie wydruków komputerowych; 
– w zakresie ochrony środowiska gruntowo-wodnego: 
 przedstawiać zabezpieczenia środowiska gruntowo-wodnego przed migracją substratów magazynowanych na terenie przedsięwzięcia na etapie eksploatacji przedmiotowego przedsięwzięcia. Należy przedstawić sposób odprowadzania wód i ścieków opadowych z powierzchni utwardzonych, wskazując wielkość tych powierzchni, oraz ocenić oddziaływanie tych wód na ich odbiorniki; 
 określić usytuowanie planowanego przedsięwzięcia względem wód podziemnych wraz z ich strefami ochronnymi, cieków powierzchniowych, GZWP wraz z ich obszarami najwyższej i wysokiej ochrony (ONO i OWO). Informacje te przedstawić w załącznikach graficznych. 
– w zakresie gospodarki odpadami – przedstawić rodzaje, szacunkowe ilości oraz sposób zagospodarowania poszczególnych rodzajów odpadów, które mogą powstawać na etapie realizacji, oraz eksploatacji przedmiotowego przedsięwzięcia. 
3. Raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, sporządzany w ramach oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, stanowiącej część postępowania w sprawie wydania decyzji środowiskowej, powinien zawierać informacje określone ze szczegółowością i dokładnością odpowiednio do posiadanych danych wynikających z projektu budowlanego i innych informacji. 




U z a s a d n i e n i e 
Analizując wniosek EXTEM-EKO Sp. z o.o. ul. Korfantego 2, 40-004 Katowice z dnia 04.08.2011r. (uzupełniony o braki formalne w dniu 02.09.2011r.), o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach wraz z kartą informacyjną przedsięwzięcia pod kątem potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko stwierdzono, że przedmiotem przedsięwzięcia jest budowa bioelektrowni o mocy 1,5 MWe wraz z urządzeniami pomocniczymi i sieciami przesyłowymi oraz pozostałą infrastrukturą techniczna. Zamierzenie inwestycyjne realizowane będzie na terenie działek o numerach ewidencyjnych 37.14/4 i 37/13/4. 
Planowane przedsięwzięcie należy do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko – wymienione jest w § 3 ust. 1 pkt. 45 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2010r., nr 213, poz. 1397). 
Zgodnie z art. 64 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227)r. organ prowadzący postępowanie wystąpił o opinię co do potrzeby sporządzenia raportu dla planowanego przedsięwzięcia oraz co do zakresu ewentualnego raportu do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska we Wrocławiu oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Oleśnicy. 
Organy te wydały opinie: 
– Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska we Wrocławiu – postanowienie 
nr WOOŚ.4240.674.2011.AM.1 z dnia 20.09.2011r., z datą wpływu do tut. urzędu 23.09.2011r., wyrażające opinię, że dla przedsięwzięcia polegającego na „budowie bioelektrowni o mocy 1,5 MWe w mieście Oleśnica, woj. Dolnośląskie na działkach o numerach 37.14/4 i nr 37.13/4 (II etap)” wskazane jest przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko oraz określające zakres raportu 
– Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Oleśnicy – postanowienie nr ZNS-MP-61-35/11 z dnia 14.09.2011r., z datą wpływu do tut. urzędu 16.09.2011r., stwierdzające potrzebę przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko oraz określające zakres raportu 
Cechy przedsięwzięcia takie jak: 
– rodzaj i charakterystyka: przedsięwzięcie ma na celu budowę etapową bioelektrowni o mocy 1,5 MWe. Paliwem produkowanym w fermentatorach będzie biogaz. Wyprodukowany biogaz będzie odwadniany, odsiarczany i magazynowany w zbiorniku przejściowym, który następnie będzie spalany w 2 agregatach kogeneracyjnych, wytwarzających energię elektryczną i ciepło odpadowe. Jako główny substrat planowany do wykorzystania w bioelektrowni stosowana będzie kiszonka kukurydzy w ilości ok. 33 400 t/a (zamiennie w około 30% na inne kiszonki roślin energetycznych, takich jak: burak cukrowy, żyto, cukrosorgo, trawy). Substraty w postaci kiszonek będą zakiszane w rękawach foliowych, lub silosach i przechowywane w magazynach u producentów, a następnie sukcesywnie transportowane na teren bioelektrowni. Na obrzeżach całej inwestycji posadzona zostanie zieleń i okalające drzewa. Przewiduje się również wykonanie obiektów małej architektury w postaci małych klombów, kwietników, grupowych krzewów. Kiszonki poddawane będą fermentacji w Zamkniętej Komorze Fermentacyjnej, po uprzednim uwodnieniu i podgrzaniu do temperatury 35°C. Wyprodukowany w procesie fermentacji biogaz będzie kierowany do agregatów kogeneracyjnych, a uzyskana energia elektryczna w 95% po transformacji napięcia 20kV przesyłana będzie do ulokowanego na terenie ciepłowni GPZ. Ciepło odpadowe w kilkunastu procentach wykorzystywane będzie na potrzeby bioelektrowni, natomiast w głównej mierze przekazywane będzie do miejskiej sieci ciepłowniczej. Z przefermentowanej masy po odwodnieniu wytwarzany będzie granulat, który po uszlachetnieniu różnymi dodatkami (w tym nawozowymi) będzie zagospodarowywany. Siarka uzyskiwana w procesie odsiarczania będzie dodawana albo do odwodnionej i zgranulowanej masy odpadowej, bądź sprzedawana producentom kosmetyków, środków ochrony roślin lub nawozów. 
– usytuowanie: planowane przedsięwzięcie zlokalizowane jest poza granicami obszarów chronionych wymienionych w art. 6 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. Z 2009 r., nr 151, poz. 1220 z późn. zm.), w tym poza obszarami Natura 2000. Najbliżej położony proponowany Specjalny Obszar Ochrony Siedlisk Natura 2000 „Dolina Oleśnicy i Potoku Boguszyckiego” PLH020091 znajduje się w odległości ok. 2,0 km. Dla terenu, na którym ma być prowadzone przedsięwzięcie nie obowiązują zapisy miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Na analizowanym terenie przy drodze dojazdowej występują w więźbie zagęszczonej liczne samosiejki oraz krzewy. Realizacja inwestycji wiązała będzie się będzie z wycinką kilku drzew, celem podłączenia bioelektrowni z ciepłociągiem, który przebiega przez działkę. Jednak w promieniu około 500 m od miejsca planowanej do realizacji inwestycji występuje zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna. Odległość tej zabudowy może być przyczyną możliwych konfliktów społecznych i protestów okolicznych mieszkańców, związanych z planowanym przedsięwzięciem, które często wynikają z braku odpowiednich informacji o ewentualnych uciążliwościach. 
– rodzaj i skala możliwego oddziaływania na środowisko: etap realizacji przedsięwzięcia wiązać się będzie z emisją do powietrza zanieczyszczeń gazowych pochodzących z układów wydechowych silników spalinowych maszyn i urządzeń używanych przy pracach budowlanych, wystąpi również znaczne nasilenie wtórnego unosu pyłu, co może powodować uciążliwość dla otoczenia inwestycji. Etap ten wiązać się będzie z powstawaniem odpadów, emisją hałasu pochodzącego od pracującego sprzętu budowlanego, oraz z przekształceniem powierzchni terenu. Negatywny wpływ na wody podziemne i powierzchniowe oraz gleby może mieć prowadzenie prac z użyciem sprzętu i środków transportu. Wycieki paliwa oraz oleju smarującego mogą prowadzić do przedostania się substancji ropopochodnych do wód i gruntu. Realizacja przedsięwzięcia wpłynie ponadto na zmianę krajobrazu w otoczeniu planowanej inwestycji, z uwagi na to, iż obecnie teren planowanej inwestycji jest niezagospodarowany. Etap eksploatacji związany będzie z ciągłym oddziaływaniem emisyjnym wskutek spalania biogazu w silniku kogeneracyjnym. Do powietrza emitowane będą zanieczyszczenia gazowe w postaci tlenków azotu, siarki, węgla, węglowodorów, pyłowe oraz substancje odorowe. Ponadto źródłem emisji niezorganizowanej (emisja zanieczyszczeń pyłowych, tlenków azotu i siarki, tlenków węgla, węglowodorów alifatycznych i aromatycznych) będą układy wydechowe silników spalinowych pojazdów poruszających się po terenie zakładu – pojazdy dowożące substraty organiczne biogazu. Eksploatacja inwestycji związana będzie z emisją ścieków socjalno-bytowych i wód opadowych odprowadzanych z powierzchni dróg, placów i parkingów. Funkcjonowanie inwestycji wpłynie ponadto na zmianę klimatu akustycznego w otoczeniu planowanej inwestycji. Na ukształtowanie klimatu akustycznego w otoczeniu przedmiotowego zakładu wpływ będą miały przede wszystkim pojazdy dowożące surowce i odbierające produkty, urządzenia technologiczne (m.in. agregaty kogeneracyjne). 
wskazują, że dla przedsięwzięcia, którego dotyczy postępowanie należy przeprowadzić ocenę oddziaływania na środowisko. 
Zakres raportu ustalono kierując się wskazanymi wyżej cechami przedsięwzięcia, a także biorąc pod uwagę opinie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska we Wrocławiu oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Oleśnicy. Zakres raportu powinien zawierać szczegółowa i wnikliwą analizę aspektów związanych z ochroną powietrza, ochroną przed hałasem, gospodarką wodno-ściekową, hydrogeologiczną, gospodarką odpadami. Przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko pozwoli na weryfikację skuteczności zaplanowanych rozwiązań projektowych, mających na celu ograniczenie wpływu zamierzenia inwestycyjnego na środowisko zarówno na etapie realizacji, jak i eksploatacji przedsięwzięcia, jak również pozwoli w pełni zobrazować jego wpływ na powietrze atmosferyczne, klimat akustyczny, środowisko gruntowo-wodne, środowisko hydrogeologiczne, gospodarkę odpadami oraz na zdrowie i życie ludzi. 

Pouczenie: 
Na niniejsze postanowienie służy stronom zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego we Wrocławiu plac Powstańców Warszawy 1, za moim pośrednictwem w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego postanowienia. 

Przeczytaj o systemie i przetwarzanych w nim danych

Tożsamość administratora systemu
Administratorem Scentralizowanego Systemu Dostępu do Informacji Publicznej (SSDIP), który służy do udostępniania podmiotowych stron BIP, jest Minister Cyfryzacji, mający siedzibę w Warszawie (00-060) przy ul. Królewskiej 27, który zapewnia jego rozwój i utrzymanie. Minister Cyfryzacji, w ramach utrzymywania i udostępniania systemu SSDIP, zapewnia bezpieczeństwo publikowanych danych, wymagane funkcjonalności oraz rejestrowanie i nadawanie uprawnień redaktorów BIP osobom wskazanym we wnioskach podmiotów zainteresowanych utworzeniem własnych stron podmiotowych przy użyciu SSDIP zgodnie z art. 9 ust. 4 pkt 3 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429).
Minister Cyfryzacji, jako administrator systemu SSDIP jest jednocześnie administratorem danych osób wnioskujących o dostęp do SSDIP w celu utworzenia podmiotowych stron BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania.
Tożsamość administratora danych
Administratorem danych osobowych przetwarzanych w systemie SSDIP w zakresie osób wnioskujących o utworzenie podmiotowej strony BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania (redaktorów podmiotowych stron BIP) jest Minister Cyfryzacji.

Administratorami danych publikowanych na podmiotowych stronach BIP utworzonych w ramach SSDIP są podmioty, które daną stronę podmiotową BIP utworzyły. Podmioty te decydują o treści danych, w tym treści i zakresie danych osobowych publikowanych na podmiotowych stronach BIP, ich rozmieszczeniu, modyfikacji i usuwaniu. Minister Cyfryzacji, jako Administrator systemu SSDIP, w odniesieniu do materiałów publikowanych na podmiotowych stronach BIP, jest podmiotem przetwarzającym. Może on ingerować w treść materiałów publikowanych na poszczególnych stronach podmiotowych BIP jedynie w przypadku, gdy właściwy podmiot, który daną stronę utworzył i nią zarządza utracił do niej dostęp lub z innych przyczyn utracił nad nią kontrolę.
Dane kontaktowe administratora systemu SSDIP
Z administratorem systemu SSDIP można się skontaktować poprzez adres email: kancelaria@cyfra.gov.pl lub pisemnie na adres siedziby administratora: ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa.
Dane kontaktowe inspektora ochrony danych osobowych
Administrator systemu SSDIP wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować poprzez email iod.mc@cyfra.gov.pl lub listownie - na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa. Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować wyłącznie w sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych osób składających wnioski o udostepnienie SSDIP, redaktorów poszczególnych stron BIP, oraz incydentów bezpieczeństwa.
W sprawach przetwarzania danych osobowych zawartych w treści materiałów publikowanych w ramach poszczególnych stron podmiotowych, należy się kontaktować z inspektorem ochrony danych podmiotu, którego strona BIP dotyczy, ich redaktorem lub kierownictwem podmiotu, który daną stronę podmiotowa BIP utworzył.
Cele przetwarzania i podstawa prawna przetwarzania
Celem przetwarzania danych publikowanych na stronach podmiotowych BIP przez poszczególne podmioty jest udostępnienie informacji publicznej wytworzonej w urzędzie i dotyczącej działalności urzędu. Podstawę prawną publikacji stanowi wypełnienie obowiązku prawnego, o którym mowa w art. 8 oraz art. 9 ust 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.
Celem udostępniania systemu SSDIP przez Ministra Cyfryzacji jest umożliwienie podmiotom zobowiązanym, o których mowa w art. 4 ust 1 i 2 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, utworzenia i prowadzenia własnych stron BIP (co wynika z art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ww. ustawy).
Odbiorcy danych lub kategorie odbiorców danych
Dane osobowe w zakresie imienia, nazwiska, nr telefonu, nr faksu dotyczące redaktorów podmiotowych stron BIP oraz dane osobowe publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na poszczególnych podmiotowych stronach BIP są danymi udostępnianymi publicznie bez żadnych ograniczeń, w tym Centralnemu Ośrodkowi Informatycznemu w Warszawie przy Alejach Jerozolimskich 132-136, któremu Ministerstwo Cyfryzacji powierzyło przetwarzanie danych przetwarzanych w ramach platformy SSDIP.
Okres przechowywania danych
Dane dotyczące osób wnioskujących o udostępnienie systemu SSDIP oraz dane osób wyznaczonych na redaktorów stron podmiotowych przechowywane są przez czas, w jakim osoby te pełniły swoje funkcje oraz przez okres wskazany w przepisach prawa po okresie, w którym osoby te przestały pełnić swoje funkcje.
Dane osobowe osób zawarte w materiałach publikowanych w ramach podmiotowych stron BIP przechowywane są przez okres ustalony przez osoby zarządzające treścią tych stron.
Prawa podmiotów danych
Osoby, których dane są przetwarzane w systemie głównym SSDIP, w tym osoby składające wnioski o przyznanie dostępu do SSDIP oraz osoby będące redaktorami podmiotowych stron BIP, mają prawo dostępu do swoich danych, prawo do sprzeciwu, prawo ograniczenia przetwarzania oraz prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, o którym mowa powyżej. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora systemu tj. Ministra Cyfryzacji lub wyznaczonego inspektora ochrony danych na adres iod.mc@cyfra.gov.pl.
Osoby, których dane są publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na podmiotowych stronach BIP maja prawo dostępu do danych, prawo do sprzeciwu, prawo do ograniczenia przetwarzania, prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, w którym ich publikacja jest wymagana. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora danych podmiotu, którego dana strona BIP dotyczy, lub wyznaczonego przez niego inspektora ochrony danych.
Prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego
Osobom, których dane są przetwarzane w systemie SSDIP lub na podmiotowych stronach BIP publikowanych przez poszczególne podmioty przysługuje prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych tj. do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO) z siedzibą w Warszawie przy ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
Informacja o dobrowolności lub obowiązku podania danych
Przetwarzanie danych osobowych osób składających wnioski o dostęp do SSDIP oraz osób wyznaczonych do redakcji poszczególnych stron podmiotowych BIP jest niezbędne dla zapewnienia kontroli dostępu i wynika z przepisu prawa, tj. art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429) oraz § 15 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej (Dz. U. Nr 10, poz. 68), w związku z art. 20a ustawy z dnia 17 lutego o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 700, 730, 848, 1590 i 2294) i przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2247).
Publikowanie danych osobowych na stronie systemu SSDIP oraz na podmiotowych stronach BIP jest dopuszczalne tylko wtedy, jeśli wynika z przepisów prawa, lub jeśli administrator danych uzyskał zgodę tych osób na ich publikację.



Zapoznałem się..