D E C Y Z J A umarzająca postępowanie
Oleśnica, dnia 08 czerwca 2011r.
D E C Y Z J A
umarzająca postępowanie
GR.1.6220.1-8/2011
Na podstawie art. 104 i 105 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000r. Nr 98 poz. 1071 ze zm.), przy uwzględnieniu przepisów art. 64 ust.1 i art. 71 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008r. Nr 199 poz. 1227 ze zm.) oraz rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2010r. Nr 213 poz. 1397), po rozpatrzeniu wniosku Polskiej Telefonii Komórkowej CENTERTEL Sp. z o.o., w imieniu którego działa na podstawie udzielonego pełnomocnictwa Pan Piotr Skołucki ul. Żółta 10, 50-043 Wrocław, w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na „Budowa stacji bazowej telefonii komórkowej dla Polskiej Telefonii Komórkowej Centertel Sp. z o.o. nr 10558/8385 OLEŚNICA PÓŁNOC, zlokalizowanej w Oleśnicy przy ul. Łużyckiej 20, na działce nr 8, AM-51, obręb Oleśnica, na istniejącej wieży kościoła należącego do Parafii Prawosławnej p.w. Zaśnięcia Najświętszej Marii Panny w Oleśnicy”.
umarzam postępowanie
w sprawie określenia środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na „Budowa stacji bazowej telefonii komórkowej dla Polskiej Telefonii Komórkowej Centertel Sp. z o.o. nr 10558/8385 OLEŚNICA PÓŁNOC, zlokalizowanej w Oleśnicy przy ul. Łużyckiej 20, na działce nr 8, AM-51, obręb Oleśnica, na istniejącej wieży kościoła należącego do Parafii Prawosławnej p.w. Zaśnięcia Najświętszej Marii Panny w Oleśnicy”.
Przedsięwzięcie będzie polegało na montażu na istniejącej wieży kościelnej Parafii Prawosławnej p.w. Zaśnięcia Najświętszej Marii Panny w Oleśnicy sześciu anten sektorowych oraz jednej anteny radiolinii. Nie planuje się budowy nowych obiektów, a jedynie odpłatny najem istniejącej infrastruktury.
U z a s a d n i e n i e
Inwestor – Polska Telefonia Komórkowa CENTERTEL Sp. z o.o., w imieniu którego działa na podstawie udzielonego pełnomocnictwa Pan Piotr Skołucki
ul. Żółta 10, 50-043 Wrocław, wnioskiem z dnia 14.04.2011r. z datą wpływu 18.04.2011r. zwrócił się do Burmistrza Miasta Oleśnicy o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na realizacje przedmiotowego przedsięwzięcia, dołączając do wniosku kartę informacyjną przedsięwzięcia oraz inne wymagane dokumenty wymienione w art. 74 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199 poz. 1227 ze zm.).
Zawiadomieniem z dnia 19.04.2011r. znak: GR.1.6220.1-2/2011 Burmistrz Miasta Oleśnicy powiadomił strony o wszczęciu postępowania administracyjnego i możliwości zapoznania się z aktami sprawy oraz czynnego udziału w każdym stadium postępowania, a przed wydaniem decyzji o prawie wypowiedzenia się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań.
Zgodnie z art.64 ust.1 pkt 1 i pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199 poz. 1227ze zm.) organ prowadzący postępowanie wystąpił do Dolnośląskiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego we Wrocławiu i Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska we Wrocławiu o wydanie opinii co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko w/w przedsięwzięcia, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby – co do zakresu raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.
Organy te wydały opinie:
– Dolnośląski Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny we Wrocławiu – pismo z dnia 16.05.2011r. (data wpływu do urzędu: 18.05.2011r.) znak: ZNS-RG-620-558/11 informujące, że projektowane przedsięwzięcie inwestycyjne w myśl aktualnie obowiązujących przepisów prawnych nie kwalifikuje się do przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, a więc nie występuje potrzeba przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko projektowanego przedsięwzięcia inwestycyjnego,
– Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska we Wrocławiu – pismo z dnia 10.05.2011r. (data wpływu do urzędu: 13.05.2011r.) znak: WOOŚ.4240.348.11.AMK, informujące, iż przedmiotowe przedsięwzięcie nie kwalifikuje się do planowanych przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko oraz przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, zatem dla przedmiotowej inwestycji nie wydaje się decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Zgodnie z art. 59 ust.1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko, przeprowadzenie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko wymaga realizacja następujących planowanych przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko: planowanego przedsięwzięcia mogącego zawsze znacząco oddziaływać na środowisko oraz planowanego przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, jeżeli obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko został stwierdzony na podstawie art. 63 ust.1. Rodzaje przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, wymagających sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko, oraz rodzaje przedsięwzięć, dla których obowiązek sporządzenia raportu może być wymagany, w tym przypadki, gdy zmiany dokonywane w obiektach są kwalifikowane jako przedsięwzięcia mogące zawsze znacząco oddziaływać na środowisko lub mogące potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, zostały określone w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2010r. Nr 213 poz. 1397).
Planowane przedsięwzięcie w aktualnym stanie prawnym nie jest zaliczane do przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko oraz przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.
Nie jest to także przedsięwzięcie podprogowe – w rozumieniu wytycznych Ministra Rozwoju Regionalnego.
Burmistrz Miasta Oleśnicy po wnikliwym przeanalizowaniu zgromadzonej dokumentacji, uwzględniając aspekty uwarunkowań wymienionych w art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199 poz. 1227ze zm.) tj. rodzaj, skalę i charakter inwestycji, wielkość zajmowanego terenu, zakres robót związanych z realizacją inwestycji, prawdopodobieństwo, czas trwania, zasięg oddziaływania, a także emisje i uciążliwości związane z eksploatacją inwestycji, gęstość zaludnienia wokół inwestycji, wielkość i złożoność oddziaływania oraz usytuowanie przedsięwzięcia z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, usytuowanie przedsięwzięcia względem obszarów wymagających specjalnej ochrony oraz niewielkie ryzyko wystąpienia poważnej awarii, a także biorąc pod uwagę opinię Dolnośląskiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego we Wrocławiu i Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska we Wrocławiu uznał, iż planowane przedsięwzięcie nie powinno znacząco negatywnie oddziaływać na środowisko, a tym samym nie wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko i Postanowieniem z dnia 24 maja 2011r. znak: GR.1.6220.1-7/2011 odstąpił od obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko planowanego przedsięwzięcia pn.: „Budowa stacji bazowej telefonii komórkowej dla Polskiej Telefonii Komórkowej Centertel Sp. z o.o. nr 10558/8385 OLEŚNICA PÓŁNOC, zlokalizowanej w Oleśnicy przy ul. Łużyckiej 20, na działce nr 8, AM-51, obręb Oleśnica, na istniejącej wieży kościoła należącego do Parafii Prawosławnej p.w. Zaśnięcia Najświętszej Marii Panny w Oleśnicy”. Szczegółowo przeanalizowano kryteria związane z kwalifikowaniem przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko i uznano, że planowane przedsięwzięcie nie spowoduje zmiany standardów jakości środowiska, które nie są przekraczane na danym terenie oraz nie wprowadzi nowych czynników wpływających degradująco na środowisko.
Z informacji zawartych w karcie informacyjnej przedsięwzięcia wynika, iż instalacja będzie się składała z instalacji antenowej oraz szaf technicznych, zlokalizowanych w wieży kościelnej. Projektowane przedsięwzięcie obejmuje montaż na istniejącej wieży kościelnej sześć anten sektorowych, tworzących 3 sektory (po 2 anteny na sektor), skierowanych na azymuty: 70°, 210° i 310°. Każdy z sektorów będzie stanowiła jedna antena typu 7760.00 oraz jedna antena typu 7752.00. Na wieży zostanie zainstalowana także jedna antena radiolinii typu RLA15-06. Dla potrzeb stacji bazowej będzie wykonana instalacja zasilająca w energię elektryczną oraz instalacja odgromowa. Omawiana stacja bazowa pracować będzie w systemach GSM900, GSM1800, UMTS.
Stacja bazowa zlokalizowana będzie w centrum miasta, wśród zabudowy mieszkaniowo-usługowej wielorodzinnej i usługowej. Pod osiami (wektorami) promieniowania anten w zasięgu 70m od osi anten znajdują się:
- na azymucie 70° jeden budynek o wysokości 11,0 m,
- na azymucie 210° jeden budynek o wysokości 13,0,
- na azymucie 310° jeden budynek o wysokości 8,0 m.
Wszystkie miejsca wokół stacji bazowej będą dostępne dla ludności, jednak nie znajdują się one w osi głównej wiązki promieniowania anteny. Dostęp do wieży kościoła, na której zostaną zainstalowane anteny, jest ograniczony i możliwy wyłącznie za zgodą właściciela budynku.
Pod planowaną inwestycją budowy stacji bazowej telefonii komórkowej zostało wynajęte miejsce na wieży kościoła pod anteny oraz urządzenia techniczne o łącznej powierzchni ok. 12 m2. Urządzenia nadawczo-odbiorcze zostaną umieszczone wewnątrz szaf technicznych w wieży kościoła. Urządzenia te będą zamknięte w obudowach ekranujących, uszczelnionych pod względem elektromagnetycznym, dzięki czemu emisja pola elektromagnetycznego z ich wnętrza jest pomijalna.
Instalacja urządzeń na wieży nie spowoduje zanieczyszczeń wprowadzanych do powietrza. Jedynie montaż i demontaż elementów instalacji może wymagać wykonania prac spawalniczych w bardzo niewielkim zakresie. Wielkość emisji zanieczyszczeń w wyniku prowadzenia tych prac jest pomijanie mała, ma niewielki zasięg i nie będzie miała wpływu na czystość powietrza w rejonie lokalizacji stacji.
Urządzenia nadawczo-odbiorcze stacji bazowej będą zamknięte w obudowach ekranujących, uszczelnionych pod względem elektromagnetycznym, dzięki czemu szkodliwa emisja pola elektromagnetycznego z ich wnętrza jest pomijalna. Kable antenowe (fidery) są ekranowane i odpowiednio uziemiane, dlatego nie stanowią źródła promieniowania. Eksploatacja stacji bazowej nie wymaga poboru wody i nie będzie źródłem wprowadzania ścieków do wód lub ziemi ze względu na jej bezobsługowy charakter. Szacunkowe zapotrzebowanie na energię elektryczną wynosi 25,8 kW (max).
Jedynym elementem stacji bazowej, mogącym powodować hałas, jest klimatyzator zamontowany w szafach technicznych, którego poziom dźwięku nie będzie przekraczał wartości dopuszczalnych, określonych w aktach prawnych.
Wieża kościoła, na której planowana jest inwestycja nie stanowi miejsca gniazdowania żadnych gatunków ptaków oraz nie jest miejscem potencjalnego rozrodu i hibernacji nietoperzy. Obiekt wieży kościoła jest zabezpieczony przed możliwością tworzenia gniazd przez różne gatunki ptaków poprzez pełne oszklenie otworów okiennych oraz zabezpieczenia z siatek na elewacji.
Planowane prace montażowe w niewielkim stopniu wpłyną na poszczególne elementy środowiska tj. powietrze, hałas, wody powierzchniowe i podziemne.
Zamierzone przedsięwzięcie nie spowoduje wprowadzenia do środowiska substancji i energii. W ramach Inwestycji nie przewiduje się wykorzystania wody, surowców i paliw. Realizacja przedsięwzięcia, utrzymania i likwidacji obiektu jest powierzana przez operatora podmiotom zewnętrznym w ramach zawartych umów cywilno-prawnych. Podmioty te zobowiązane są do prowadzenia gospodarki odpadami zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
Wyżej wymienione emisje i oddziaływania będą miały charakter krótkotrwały i ustąpią wraz zakończeniem prac. Wymienione uciążliwości o charakterze niezorganizowanym nie powinny być dokuczliwe, ponadto biorąc pod uwagę przejściowość prac montażowych należy uznać, że ten etap nie spowoduje trwałych negatywnych zmian w środowisku. Niewielki zakres planowanych robót, stosowanie typowych i powszechnych technologii nie powinno spowodować przekroczenia dopuszczalnych standardów środowiska.
Projektowane przedsięwzięcie zlokalizowane jest poza granicami obszarów chronionych wymienionych w art. 6 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004r. o ochronie przyrody (Dz. U. 2009, Nr 151, poz. 1220 ze zm.), w tym poza obszarami NATURA 2000 oraz potencjalnymi obszarami NATURA 2000 i z tego względu, jak również z uwagi na charakter przedsięwzięcia, zakres planowanych prac oraz krótkotrwałe oddziaływanie na etapie realizacji inwestycji, nie powinno znacząco oddziaływać na obszary NATURA 2000. Najbliżej położony obszar NATURA 2000 – proponowany Specjalny Obszar Ochrony siedlisk NATURA 2000 „Dolina Oleśnicy i Potoku Boguszyckiego” PHL020091 znajduje się w odległości około 0,8 km. W związku z powyższym nie zachodzi konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, w tym oddziaływania na siedliska przyrodnicze oraz gatunki roślin i zwierząt, dla których wyznaczono ww. obszar NATURA 2000.
Na terenie przedmiotowego przedsięwzięcia nie znajdują się obszary ochrony uzdrowiskowej, obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych, obszary wodno-błotne oraz inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych. Inwestycja nie jest także zlokalizowana na obszarach wybrzeży górskich lub leśnych, obszarach przylegających do jezior oraz nie obejmuje również terenów, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone.
Budynek, na którym usytuowane mają być anteny, położony jest w granicach obszaru wpisanego na podstawie decyzji Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków we Wrocławiu nr 390 z dnia 25.11.1956r. do rejestru zabytków historycznego ośrodka miasta Oleśnicy. Ponadto sam budynek kościoła to obecnie cerkiew p.w. Zaśnięcia Najświętszej Marii Panny w Oleśnicy, wpisany do rejestru zabytków nr A/1348/972 w dniu 08.04.1963r.
Z uwagi na to, że planowane przedsięwzięcie realizowane będzie w znacznej odległości od granic kraju oraz ze względu na ograniczony do najbliższego otoczenia zasięg oddziaływania, nie występuje transgraniczne oddziaływanie na środowisko.
W prowadzonym postępowaniu uwzględniono wszystkie elementy OOŚ wymagane przez Dyrektywę nr 85/337/EWG, dyrektywę siedliskową oraz dyrektywę ptasią.
Dla terenu, na którym ma być prowadzone przedsięwzięcie zgodnie w obecnym stanie nie obowiązują ustalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach zgodnie z przepisami art.71 ust.1 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko, określa środowiskowe uwarunkowania realizacji przedsięwzięcia. Uzyskanie takiej decyzji wymagają planowane przedsięwzięcia o których mowa w art.71 ust.2 pkt 1 i 2 cytowanej jw. ustawy, klasyfikujące się do wymienionych w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. z 2004r. Nr 257 poz. 2573 ze zm. )
Realizacja przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, w myśl art. 59 ust.1 cyt. jw. ustawy wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Zatem wszczęte postępowanie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedmiotowego przedsięwzięcia stało się bezprzedmiotowe.
Zgodnie z art. 105 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000r. Nr 98 poz. 1071 ze zm.), jeżeli postępowanie z jakiejkolwiek przyczyny stało się bezprzedmiotowe, organ administracji publicznej wydaje decyzję o umorzeniu postępowania.
Wobec powyższego postanowiono orzec, jak w sentencji niniejszej decyzji
Pouczenie:
Od niniejszej decyzji służy stronie prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego we Wrocławiu pl. Powstańców Warszawy 1, za moim pośrednictwem w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
Załączniki:
1. Charakterystyka przedsięwzięcia
Załącznik nr 1 do decyzji GR.1.6220.1-8/2011 z dnia 08 czerwca 2011r.
Charakterystyka przedsięwzięcia
„Budowa stacji bazowej telefonii komórkowej dla Polskiej Telefonii Komórkowej
Centertel Sp. z o.o. nr 10558/8385 OLEŚNICA PÓŁNOC, zlokalizowanej w Oleśnicy przy ul. Łużyckiej 20, na działce nr 8, AM-51, obręb Oleśnica, na istniejącej wieży kościoła należącego do Parafii Prawosławnej p.w. Zaśnięcia Najświętszej Marii Panny w Oleśnicy”
- Przedsięwzięcie obejmuje montaż stacji bazowej telefonii komórkowej na istniejącej wieży kościoła w Oleśnicy przy ul. Łużyckiej 20;
- W ramach przedsięwzięcia zainstalowanych zostanie 6 anten sektorowych, tworzących 3 sektory, oraz 1 antena radiolinii oraz szafy techniczne zlokalizowane w wieży kościelnej;
- Dla potrzeb stacji bazowej wykonana zostanie instalacja zasilająca w energię elektryczną oraz instalacja odgromowa;
- Urządzenia nadawczo-odbiorcze umieszczone w szafach będą zamknięte w obudowach ekranujących, uszczelnionych pod względem elektromagnetycznym, dzięki czemu emisja pola elektromagnetycznego z ich wnętrza będzie pomijalna;
- Wieża kościoła nie stanowi miejsca gniazdowania żadnych gatunków ptaków oraz nie jest miejscem potencjalnego rozrodu i hibernacji nietoperzy;
- Realizacja analizowanego przedsięwzięcia nie wymaga użycia wody, surowców ani paliw. Przedsięwzięcie nie spowoduje też wprowadzenia do środowiska żadnych substancji szkodliwych;
- Z montażem urządzeń technicznych nie wiąże się powstawanie odpadów;
- Poziom hałasu wytwarzany przez elementy konstrukcyjne stacji bazowej (klimatyzator zamontowany w szafach technicznych) jest pomijalnie mały. Powstawanie dźwięków na skutek ruchu powietrza (wiatru) w okolicy konstrukcji anten jest znikome i niezmierzalne;
- Inwestycja nie wymaga ingerencji w szatę roślinną i nie będzie miała na nią wpływu.
- Dla terenu obejmującego obszar przedmiotowej w chwili obecnej nie obowiązują ustalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.