D E C Y Z J A o środowiskowych uwarunkowaniach
Oleśnica, dnia 21 kwietnia 2011r.
D E C Y Z J A
o środowiskowych uwarunkowaniach zgody
na realizację przedsięwzięcia
GR.1.76374.31-26/2010/11
Na podstawie:
– art. 71 ust. 1 i ust 2 pkt 2, art. 72 ust. 1 pkt. 1, art. 73 ust. 1, art. 75 ust. 1 pkt 4 oraz art. 80 ust. 1, art. 82 ust. 1 i art. 85 ust. 1 i ust 2 pkt 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227),
– § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. Nr 257 poz. 2573 ze zm.), w związku z § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213 poz. 1397),
– art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.),
po rozpatrzeniu wniosku Kerry Polska Sp. z o.o. – Kielce, Oddział w Oleśnicy
ul. Energetyczna 13, 56-400 Oleśnica, w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko i przeprowadzaniu postępowania w sprawie ocen oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, polegającego na: rozbudowie istniejącego zakładu o halę produkcyjną wraz z uzupełnieniem infrastruktury zewnętrznej (przebudowa dróg komunikacji wewnętrznej, modernizacja układu wentylacyjnego) działka 76.3/4 obręb Wądoły.
ustalam
następujące środowiskowe uwarunkowania zgody na realizację opisanego wyżej przedsięwzięcia:
I. Rodzaj i miejsce realizacji przedsięwzięcia
1. Rodzaj przedsięwzięcia
Przedsięwzięcie polegające na rozbudowie istniejącego zakładu o halę produkcyjną wraz z uzupełnieniem infrastruktury zewnętrznej (przebudowa dróg komunikacji wewnętrznej, modernizacja układu wentylacyjnego) działka 76.3/4 obręb Wądoły.
2. Miejsce realizacji przedsięwzięcia
Inwestycja realizowana będzie w Oleśnicy na działce nr 76.3/4 obręb Wądoły. W bezpośrednim sąsiedztwie zakładu znajdują się:
- od zachodu GKN Driveline Polska Sp. z o.o. – producent półosi i przegubów homokinetycznych do samochodów osobowych,
- od północy tereny przemysłowe,
- od wschodu pola uprawne,
- od południa przez ulicę Fiołkową zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna.
W miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego przedmiotowa działka oznaczona jest symbolem 3P, który określa przeznaczenie pod zabudowę przemysłu oraz obiektów i urządzeń funkcji uzupełniających. Alternatywnie dopuszcza się jego przeznaczenie pod magazyny i składy. Teren ten w znacznym stopniu przekształcony jest antropomorficznie.
II. Warunki wykorzystywania terenu w fazie realizacji i eksploatacji lub użytkowania przedsięwzięcia, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ochrony cennych wartości przyrodniczych, zasobów naturalnych i zabytków oraz ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich
Na etapie realizacji przedsięwzięcia:
1) Zaplecze budowy zlokalizować na terenie już zagospodarowanym, na powierzchni utwardzonej w celu minimalizacji niebezpieczeństwa skażenia gruntu i wód podziemnych substancjami ropopochodnymi; maszyny i sprzęt używany podczas prac budowlanych powinien być garażowany na wyznaczonym do tego celu placu, na terenie zaplecza budowy; w pobliżu placu budowy powinno znajdować się stanowisko z sorbentem służącym do likwidacji powstałych wycieków i wylewów substancji ropopochodnych.
2) Zapewnić odpowiednie warunki sanitarne pracownikom budowy poprzez np. ustawienie przenośnych kabin ustępowych (opróżnianie przenośnych kabin ustępowych zlecić wyspecjalizowanej firmie) lub umożliwić pracownikom budowy korzystanie z istniejącego zaplecza sanitarnego zlokalizowanego na terenie zakładu.
3) W przypadku wycieków produktów ropopochodnych do gruntu, należy zebrać zanieczyszczony grunt i przekazać go wyspecjalizowanej firmie do neutralizacji.
4) Organizować roboty budowlane i montażowe w taki sposób, aby minimalizować ilość powstających odpadów.
5) Wytworzone odpady budowlano-montażowe segregować i magazynować w wydzielonym miejscu w sposób bezpieczny dla środowiska, zapewniając ich regularny odbiór przez upoważnione podmioty.
6) Ewentualne odpady niebezpieczne, jakie mogą pojawić się w ramach prowadzenia robót budowlano-montażowych, należy segregować i oddzielać od odpadów obojętnych i nieszkodliwych, celem wywozu do specjalistycznych przedsiębiorstw zajmujących się ich utylizacją.
7) W celu ograniczenia uciążliwości akustycznych prace budowlane prowadzić wyłącznie w porze dziennej.
8) Ograniczyć emisję hałasu w czasie realizacji inwestycji poprzez wykorzystywanie jedynie sprawnych technicznie maszyn i urządzeń o niskiej emisji dźwięku.
9) W celu ograniczenia negatywnego wpływu na powietrze atmosferyczne podczas prac budowlano-montażowych należy nie przeciążać maszyn i środków transportu; sprzęt i środki transportu używane podczas budowy powinny spełniać wymagania dotyczące dopuszczalnej emisji spalin.
10) Należy zapobiegać nadmiernemu pyleniu w przypadku stosowania i gromadzenia na terenie zakładu materiałów sypkich np.: przechowywać w sposób uniemożliwiający ich pylenie – pod przykryciem.
11) Wyłączać silniki urządzeń budowlanych w czasie przerw pracy.
12) Zabezpieczyć przed uszkodzeniami roślinność drzewiastą i krzewiastą znajdującą się w bezpośrednim sąsiedztwie placu robót, a prace w obrębie brył korzeniowych wykonywać w sposób najmniej szkodzący drzewom i krzewom.
Na etapie eksploatacji przedsięwzięcia:
1) Zapewnić właściwie gospodarowanie odpadami wytworzonymi w fazie eksploatacji przedsięwzięcia; magazynować je selektywnie w wydzielonych i przystosowanych do tego celu miejscach, w warunkach uniemożliwiających ich negatywne oddziaływanie na środowisko, oraz przekazywać podmiotom posiadającym stosowne zezwolenia na ich odzysk lub unieszkodliwianie; w miarę możliwości odpady powinny być poddane procesowi odzysku lub unieszkodliwiania w miejscu powstawania, a w przypadku braku możliwości prowadzenia odzysku należy zagwarantować sprawne przekazanie podmiotom posiadającym stosowne zezwolenia na ich dalsze zagospodarowanie.
2) Ścieki socjalno-bytowe z terenu zakładu odprowadzać do miejskiej sieci kanalizacyjnej.
3) Wody opadowe i roztopowe z dachów i z terenów utwardzonych narażonych na zanieczyszczenie odprowadzać siecią kanalizacji deszczowej wyposażonej we wpusty uliczne i studzienki do miejskiej sieci kanalizacji deszczowej.
4) Proces mieszania poszczególnych składników i konfekcjonowania gotowych wyrobów prowadzić w zamkniętym pomieszczeniu.
5) Utrzymywać maszyny i urządzenia w odpowiednim stanie technicznym. Prowadzić regularne przeglądy techniczne, remonty i naprawy maszyn i urządzeń.
6) Ruch pojazdów ciężarowych transportujących surowce na teren zakładu i odbierających produkty ograniczyć do 6 pojazdów dziennie.
III. Wymagania dotyczące ochrony środowiska konieczne do uwzględnienia w dokumentacji wymaganej do wydania decyzji, o których mowa w art. 72 ust. 1, w szczególności w projekcie budowlanym w przypadku decyzji, o których mowa w art. 72 pkt. 1, 10 i 14
W projekcie budowlanym:
1) Uwzględnić wszystkie wnioski oraz zaproponowane rozwiązania zabezpieczające interesy osób trzecich, wypływające z raportu o oddziaływaniu przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko.
2) Zastosować odpowiednie rozwiązania techniczne, eliminujące rozprzestrzenianie się zapachu od dodatków funkcjonalnych (przypraw).
3) Zastosować takie rozwiązania techniczne, które nie dopuszczą do powstania uciążliwości w zakresie wytwarzanego hałasu, na terenie najbliższej zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej.
4) W obrębie inwestycji wzdłuż granic działki od strony południowej – od strony
ul. Fiołkowej należy wykonać nasadzenie pasa zieleni izolacyjnej o szerokości 5 m, uwzględniając rodzime gatunki drzew i krzewów, w wieku przynajmniej 3-5 lat, z prawidłowo uformowanym pokrojem i dobrze wykształconym systemem korzeniowym, w celu ograniczenia niedogodności powstających w wyniku emisji odorów i hałasu rozprzestrzeniającego się w kierunku zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej. Jako pierwszy od strony zakładu posadzić rząd krzewów średnio wysokich w odstępach ok. 0,8m. Zalecane krzewy to: ligustr pospolity, bez czarny, leszczyna pospolita, dereń, żylistka. Następnie posadzić 1 rząd drzew wysoko i średnio rosnących w odstępach co 5,0 m od siebie. Zalecane gatunki to brzoza, wierzba biała, klon, jarząb pospolity, olcha czarna. Pomiędzy drzewami należy posadzić krzewy średnio i wysoko rosnące w odstępach około 1,0-1,5 m. Nasadzone drzewa i krzewy w trakcie rozwoju należy prześwietlać, celem ich prawidłowego rozwoju.
IV. Dodatkowe obowiązki nakładane na wnioskodawcę
1) Po zrealizowaniu rozbudowy zakładu, po upływie 6 miesięcy od momentu oddania inwestycji do użytku, wykonać pomiary hałasu w porze dnia i nocy – na granicy działki, od strony zabudowy mieszkaniowej (ul. Fiołkowa). Wyniki pomiarów przedłożyć w tut. urzędzie.
U z a s a d n i e n i e
Wnioskiem z dnia 11.10.2010r. Kerry Polska Sp. z o.o. – Kielce, Oddział w Oleśnicy ul. Energetyczna 13, 56-400 Oleśnica, wystąpiło o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na: rozbudowie istniejącego zakładu o halę produkcyjną wraz z uzupełnieniem infrastruktury zewnętrznej (przebudowa dróg komunikacji wewnętrznej, modernizacja układu wentylacyjnego) działka 76.3/4 obręb Wądoły.
Do wniosku dołączono tylko 2 egzemplarze karty informacyjnej przedsięwzięcia i 1 egzemplarz zapisu karty informacyjnej przedsięwzięcia w formie elektronicznej na informatycznych nośnikach danych oraz nie załączono wypisu z rejestru gruntów obejmującego przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie oraz obejmującego obszar na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie. Po wezwaniu do uzupełnienia, braki formalne we wniosku zostały uzupełnione w dniu 21.10.2010r.
Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. Nr 257, poz. 2573 z późn. zm.), projektowane przedsięwzięcie zaliczane jest do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko (art. 173 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008r.), dla którego obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko stwierdza organ właściwy do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
W związku z art. 64 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Z 2008 r., Nr 199, poz. 1227), w toku postępowania wystąpiono o opinię co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska we Wrocławiu oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Oleśnicy.
Organy te wydały opinie:
– Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny - Postanowienie z dnia 05.11.2010r. (data wpływu do tut. urzędu 09.11.2010r.) nr ZNS-JC- 61-52/10 wyrażające opinię o potrzebie przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko projektowanego przedsięwzięcia inwestycyjnego.
– Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska we Wrocławiu – Pismo z dnia 17.11.2010r. (data wpływu do tut. urzędu: 23.11.2010r.) nr RDOŚ-02-WOOŚ-6613-3/868/10/am informujące, iż przedmiotowe przedsięwzięcie nie kwalifikuje się do planowanych przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko oraz przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, zatem dla przedmiotowej inwestycji nie wydaje się decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach
Analizując wniosek Kerry Polska Sp. z o.o. – Kielce, Oddział w Oleśnicy,
ul. Energetyczna 13 56-400 Oleśnica pod kątem potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, po zapoznaniu się z opiniami Regionalnego Dyrektora ochrony Środowiska we Wrocławiu i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Oleśnicy, po wnikliwym przeanalizowaniu zgromadzonej dokumentacji, uwzględniając parametry zawarte w § 5 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko tj. rodzaj i skalę przedsięwzięcia, wielkość zajmowanego terenu, zakres robót związanych z realizacją inwestycji, emisje substancji do środowiska, prawdopodobieństwo ryzyka wystąpienia poważnej awarii oraz usytuowanie przedsięwzięcia, Burmistrz Miasta Oleśnicy uznał, iż planowane przedsięwzięcie może znacząco negatywnie oddziaływać na środowisko i tym samym wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.
Burmistrz Miasta Oleśnicy biorąc pod uwagę takie cechy przedsięwzięcia jak:
– rodzaj i charakterystyka: przedsięwzięcie ma na celu rozbudowę istniejącego zakładu produkcji dodatków funkcjonalnych dla przemysłu spożywczego, specjalizującego się w produktach sypkich stanowiących dodatki dla przetwórstwa mięsnego. W ramach inwestycji zostanie wykonana nowa hala produkcyjna o konstrukcji stalowej wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną (sieć kanalizacji deszczowej, sieć hydrantowa, zasilanie elektryczne, droga pożarowa i dojazdy z dróg wokół hali oraz dojścia do obiektu). Powierzchnia projektowanej hali wyniesie ok. 866m2, natomiast na terenie realizacji inwestycji istnieją już dwa zakłady o powierzchni 1948m2 i 5730m2. Proces technologiczny w projektowanej hali będzie podobny jak w istniejącym zakładzie głównym, przy użyciu tych samych maszyn (mieszalników, wag, urządzeń pakujących): naważanie według receptury odpowiednich ilości surowców, mieszanie produktów sypkich oraz konfekcjonowanie gotowego wyrobu w worki i inne opakowania jednostkowe trwałe a następnie paletowanie w pakiety zbiorcze.
– usytuowanie: planowane przedsięwzięcie zlokalizowane jest poza granicami obszarów chronionych wymienionych w art. 6 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. Z 2009 r., nr 151, poz. 1220 z późn. zm.), w tym poza obszarami Natura 2000. Najbliżej położony proponowany Specjalny Obszar Ochrony Siedlisk Natura 2000 „Dolina Oleśnicy i Potoku Boguszyckiego” PLH020091 znajduje się w odległości ok. 2,0 km. Zgodnie z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru położonego pomiędzy ul. Południową, granicą południową miasta Oleśnica i linią kolejową Oleśnica-Kluczbork w Oleśnicy, uchwalonego przez Radę Miasta Oleśnicy uchwałą Nr XLVIII/282/2010 z dnia 28 czerwca 2010r. (ogł. w Dz. Urz. Woj. Doln. Nr 154, poz. 2407, z dnia 24 sierpnia 2010r.), działka nr 3/4 AM-76 (obręb Wądoły) znajduje się jednostce strukturalnej o symbolu 3 P (P – teren obiektów produkcyjnych, składów i magazynów). Jednak działka 3/4 AM-76 od strony południowej odgrodzona jest wąskim pasem działki nr 76.3/3, oznaczonym w ewidencji gruntów jako droga, która z kolei bezpośrednio graniczy z ul. Fiołkową (zlokalizowanej już na terenie gminy wiejskiej Oleśnica), przy której występuje zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna. Odległość tej zabudowy może być przyczyną możliwych konfliktów społecznych i protestów okolicznych mieszkańców, związanych z planowanym przedsięwzięciem, które często wynikają z braku odpowiednich informacji o ewentualnych uciążliwościach.
– rodzaj i skala możliwego oddziaływania na środowisko: eksploatacja przedsięwzięcia będzie wiązała się z potencjalnym, znaczącym oddziaływaniem na klimat akustyczny, oraz emisją zapachów. Wprawdzie inwestor nie przewiduje wzrostu emisji zapachów oraz przekroczeń poziomu hałasu na terenach pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną, zawartych w Rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. Nr 120, poz. 826), jednak w chwili obecnej nie są znane szczegółowe dane dotyczące urządzeń mogących emitować hałas. Ponadto oddziaływania te (szczególnie oddziaływanie akustyczne) mogą kumulować się z oddziaływaniami przedsięwzięć znajdujących się na tym obszarze.
wydał Postanowienie z dnia 08.12.2010r. znak GR.1.76374.31-11/2010, w którym stwierdził obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko planowanego przedsięwzięcia polegającego na: rozbudowie istniejącego zakładu o halę produkcyjną wraz z uzupełnieniem infrastruktury zewnętrznej (przebudowa dróg komunikacji wewnętrznej, modernizacja układu wentylacyjnego) działka 76.3/4 obręb Wądoły. oraz nałożył obowiązek sporządzenia raportu oddziaływania w/w przedsięwzięcia na środowisko. Jednocześnie, w związku z art. 49 ust. 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227), Burmistrz Miasta Oleśnicy wydał Postanowienie z dnia 08.12.2010r. znak GR.1.76374.31-12/2010 o zawieszeniu postępowania w sprawie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach do czasu przedłożenia przez wnioskodawcę raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.
Dnia 11 lutego 2011r. Inwestor przedłożył raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, sporządzony przez Ambio Eco Andrzej Milian. Raport ten, w ocenie organu wydającego decyzję oraz organów uzgadniających spełniał wymagania ustawowe oraz był zgodny z zakresem ustalonym w postanowieniu, o którym mowa wyżej.
Zgodnie z art. 79, w związku z art. 30, art. 33, art. 34 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227), Burmistrz Miasta Oleśnicy dnia 21 lutego 2011 r. podał do publicznej wiadomości, że przystąpiono do przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla inwestycji pn. rozbudowie istniejącego zakładu o halę produkcyjną wraz z uzupełnieniem infrastruktury zewnętrznej (przebudowa dróg komunikacji wewnętrznej, modernizacja układu wentylacyjnego) działka 76.3/4 obręb Wądoły. Jednocześnie poinformował o możliwości składania uwag i wniosków w formie pisemnej, elektronicznej i ustnej w terminie 21 dni od dnia podania informacji do publicznej wiadomości, tj. od dnia 21.02.2011r. do dnia 14.03.2011r. W terminie tym nie wpłynął żaden wniosek oraz uwagi.
Dla terenu, na którym ma być zlokalizowane przedsięwzięcie, istnieje uchwalony miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. W miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego przedmiotowa działka oznaczona jest symbolem 3P, który określa przeznaczenie pod zabudowę przemysłu oraz obiektów i urządzeń funkcji uzupełniających. Alternatywnie dopuszcza się jego przeznaczenie pod magazyny i składy. Projektowane przedsięwzięcie jest więc z tym planem zgodne.
W związku z art. 77 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008r. O udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Z 2008 r., Nr 199, poz. 1227), w toku postępowania wystąpiono o uzgodnienie warunków realizacji w/w przedsięwzięcia do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska we Wrocławiu oraz opinię Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Oleśnicy.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska we Wrocławiu postanowieniem nr WOOŚ.4242.83.2011.KZ.2 z dnia 08 kwietnia 2011 r. (data wpływu do tut. urzędu 13.04.2011r.) uzgodnił realizację przedmiotowego przedsięwzięcia i określił warunki jego realizacji i eksploatacji. Treść uzgodnienia została uwzględniona w sentencji decyzji – w punkcie II.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Oleśnicy postanowieniem z dnia 04.03.2011r. nr ZNS-JC-62-6/11 zaopiniował pozytywnie warunki realizacji przedsięwzięcia inwestycyjnego pod względem wymagań higienicznych i zdrowotnych z pewnymi zastrzeżeniami. Treść opinii uwzględniona została w sentencji decyzji – w punkcie III i IV, przy czym jedno z postanowień opinii inspektora sanitarnego dotyczące przeprowadzenia pomiarów hałasu po zrealizowaniu rozbudowy zostało zmienione w części dotyczącej terminu wykonania pomiarów. Zmiana ta wprowadzona została w celu określenia rzeczywistego poziomu hałasu powstającego w trakcie eksploatacji zakładu, a nie tylko na etapie zrealizowanej rozbudowy przed dopuszczeniem do użytkowania, bez rozruchu wszystkich pracujących urządzeń emitujących hałas.
Na wnioskodawcę nałożono dodatkowo obowiązek przedstawienia po zrealizowaniu rozbudowy zakładu (przed dopuszczeniem do użytkowania) wykonania pomiarów hałasu w porze dnia i nocy – na granicy działki, od strony zabudowy mieszkaniowej (ul. Fiołkowa) oraz przedstawienia wyników pomiarów Burmistrzowi Miasta Oleśnicy. Z opracowanego „Raportu...” wynika wprawdzie, że projektowane przedsięwzięcie inwestycyjne będzie powodować umiarkowaną uciążliwość dla środowiska, lecz nie spowoduje przekroczenia dopuszczalnych norm w zakresie emisji zanieczyszczeń pyłowych, gazowych oraz hałasu na terenach najbliższej zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej przy ul. Fiołkowej. Jednak dane na temat przedsięwzięcia, posiadane na etapie wydawania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach nie pozwalają faktycznie ocenić jego rzeczywistego oddziaływania na środowisko.
Ponieważ dotychczasowe funkcjonowanie zakładu Kerry oraz innych zakładów przemysłowych na tym terenie powodowało pojawienie się poważnych konfliktów społecznych, związanych ze skumulowanym oddziaływaniem hałasu z tych zakładów na terenie sąsiadującej zabudowy mieszkaniowej, na inwestora nałożono obowiązek wykonania pasa zieleni izolacyjnej, celem ograniczenia uciążliwości akustycznej. Zapisy te zostały zamieszczone w sentencji decyzji – w punkcie III, podpunkcie 4).
W sprawie ustalono co następuje:
Zamierzenie inwestycyjne polega na rozbudowie istniejącego zakładu produkcji dodatków funkcjonalnych dla przemysłu spożywczego o halę produkcyjną (wymiary hali: 31,67m x 27,62m) wraz z przebudową dróg komunikacji wewnętrznej zakładu oraz z przebudową istniejącego układu wentylacji istniejącej hali produkcyjno-magazynowej (zespół urządzeń wentylacyjno-klimatyzacyjnych zostanie przeniesiony i usytuowany po wschodniej stronie projektowanej hali). Ponadto wykonana zostanie sieć kanalizacji deszczowej, sieć hydrantowa, zasilanie elektryczne, droga pożarowa i dojazdy z dróg wokół hali, oraz dojścia do poszczególnych obiektów. Rozbudowa zakładu nie wpłynie na istniejący stan zatrudnienia. W razie potrzeb (w przypadku wystąpienia spiętrzenia zamówień) uruchamiana będzie również trzecia zmiana. Spółka Kerry specjalizuje się w produkcji materiałów sypkich stanowiących dodatki do przetwórstwa mięsnego. Materiałami wyjściowymi do produkcji przypraw są surowce w postaci różnego rodzaju płatków, proszków, aromatów, ziół, warzyw suszonych, białek, mąki, które po wymieszaniu w odpowiednich proporcjach tworzą gotowe przyprawy. W projektowanej hali odbywać się będzie proces technologiczny z wykorzystaniem mieszalników, wag i urządzeń pakujących. Podstawowe surowce do produkcji będą przekazywane do istniejącej naważalni celem ustalenia odpowiednich proporcji według zadanej receptury. Przygotowany wsad surowcowy zostanie przekazany do maszyn mieszających. Po wymieszaniu i kontroli składu gotowej mieszanki produkt będzie konfekcjonowany i na paletach przekazywany do magazynu wyrobów gotowych, z którego zostanie przekazany do wysyłki. Przewidywana wielkość produkcji w zakładzie wzrośnie z około 1900 Mg do około 3200 Mg wyrobów gotowych na miesiąc. Woda na potrzeby zakładu dostarczana będzie z miejskiej sieci wodociągowej (łączne dobowe zapotrzebowanie na wodę po realizacji przedsięwzięcia wyniesie około 9m3/dobę). Projektowana hala wyposażona zostanie w system grzewczy składający się z 4 nagrzewnic gazowych, zużywających gaz w ilości około 7,67 m3/h.
Etap realizacji inwestycji związany będzie z wytwarzaniem odpadów budowlanych, z emisją hałasu pochodzącego od pracującego sprzętu budowlanego, z emisją do powietrza zanieczyszczeń pochodzących z układów wydechowych silników spalinowych maszyn i urządzeń używanych przy pracach budowlanych. Może również wystąpić emisja zanieczyszczeń ropopochodnych do gruntu z nieszczelnych układów paliwowych i smarowniczych urządzeń używanych przy pracach budowlanych. Przedsięwzięcie nie wiąże się z ingerencją w istniejące zadrzewienia.
W wyniku zrealizowania przedmiotowego przedsięwzięcia powstaną nowe źródła emisji zanieczyszczeń do powietrza atmosferycznego w wyniku pracy czterech nagrzewnic. Źródłem emisji zanieczyszczeń do powietrza atmosferycznego w zakładzie będą poruszające się pojazdy, kotłownia oraz pracujące linie technologiczne do produkcji przypraw. Wyniki obliczeń rozprzestrzeniania się wszystkich zanieczyszczeń emitowanych przez zakład Kerry po jego rozbudowie, przy uwzględnieniu istniejących i planowanych źródeł emisji zanieczyszczeń do powietrza atmosferycznego wykazały, iż zakład ten nie powinien stanowić ponadnormatywnej uciążliwości pod względem emisji zanieczyszczeń pyłowych i gazowych do powietrza atmosferycznego.
Na terenie zakładu Kerry znajduje się obecnie szereg źródeł hałasu m.in.: zespół urządzeń wentylacyjno-klimatyzacyjnych przy starej hali, wentylator filtrocyklonu instalacji odpylającej z hali produkcyjnej, osuszacz powietrza, zespół urządzeń wentylacyjno-klimatyzacyjnych zlokalizowanych przy nowej hali, eko-filtr FPK 96-1,8, ścienna czerpnia i wyrzutnia powietrza centrali wentylacyjnej nawiewno-wywiewnej zlokalizowanej wewnątrz budynku kotłowni. Zrealizowanie inwestycji nie spowoduje zainstalowania dodatkowych nowych źródeł hałasu. Przedstawione w raporcie wyniki obliczeń poziomu hałasu pochodzącego od samego zakładu po realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia w fazie jego funkcjonowania nie wykazały przekroczeń dopuszczalnego poziomu hałasu na najbliższych terenach chronionych akustycznie w porze nocnej, wobec powyższego można uznać, że planowany zakład po realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia nie spowoduje ponadnormatywnej uciążliwości pod względem hałasu zarówno w porze nocnej, jak i w porze dziennej.
Na terenie zakładu nie będą wytwarzane ścieki przemysłowe. Ścieki sanitarne i porządkowe z terenu zakładu odprowadzane będą do miejskiej sieci kanalizacyjnej. Wody opadowe i roztopowe z odwadniania połaci dachowych, ścieki deszczowe z terenów utwardzonych narażonych na zanieczyszczenie odprowadzane będą siecią kanalizacji deszczowej, wyposażonej we wpusty uliczne i studzienki do miejskiej sieci kanalizacji deszczowej. Większość zanieczyszczeń mineralnych zostanie zatrzymana w osadnikach rur spustowych, wpustów opadowych i studzienek kanalizacyjnych.
Zakład będzie wytwarzał odpady w postaci m.in.: opakowań z tworzyw sztucznych, opakowań z papieru i tektury, sorbentów, materiałów filtracyjnych, tkanin do wycierania powierzchni zanieczyszczonych substancjami niebezpiecznymi. Odpady te będą magazynowane w bezpiecznym miejscu na terenie zakładu, po czym przekazywane uprawnionym odbiorcom do ich dalszego zagospodarowania.
Usytuowanie przedsięwzięcia z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, w szczególności przy istniejącym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych, walory przyrodnicze i krajobrazowe, nie będzie miało wpływu na: obszary wodno – błotne oraz inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych, obszary wybrzeży, obszary górskie lub leśne, obszary chronione, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych, z uwagi na brak ich występowania w tym rejonie.
Na terenie przedmiotowego przedsięwzięcia nie znajdują się obszary ochrony uzdrowiskowej, obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych, obszary wodno-błotne oraz inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych. Inwestycja nie jest także zlokalizowana na obszarach wybrzeży górskich lub leśnych oraz obszarach przylegających do jezior. Planowane przedsięwzięcie nie obejmuje również terenów, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone.
Projektowane przedsięwzięcie zlokalizowane jest poza granicami obszarów chronionych wymienionych w art. 6 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004r. o ochronie przyrody (DZ .U. 2009R., Nr 151, poz. 1220 ze zm.), w tym poza obszarami NATURA 2000 i z tego względu, jak również z uwagi na charakter przedsięwzięcia, zakres planowanych prac oraz krótkotrwałe oddziaływanie na etapie realizacji inwestycji, nie powinno znacząco oddziaływać na obszary NATURA 2000. Najbliżej położony obszar NATURA 2000 – proponowany Specjalny Obszar Ochrony siedlisk NATURA 2000 „Dolina Oleśnicy i Potoku Boguszyckiego” PHL020091 znajduje się w odległości około 2,0 km. W związku z powyższym nie zachodzi konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko w zakresie wpływu inwestycji na obszary NATURA 2000.
Z uwagi na to, że planowane przedsięwzięcie realizowane będzie w znacznej odległości od granic kraju oraz ze względu na ograniczony do najbliższego otoczenia zasięg oddziaływania, nie występuje transgraniczne oddziaływanie na środowisko.
W prowadzonym postępowaniu uwzględniono wszystkie elementy OOŚ wymagane przez Dyrektywę nr 85/337/EWG, dyrektywę siedliskową oraz dyrektywę ptasią.
Zaplanowane przedsięwzięcie nie będzie stwarzać zagrożenia wystąpienia poważnych awarii przemysłowych, w rozumieniu art. 248 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008r. Nr 25, poz. 150 ze zm.).
Dla planowanego przedsięwzięcia nie występuje potrzeba utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania, ponieważ założenia projektowe i technologiczne omawianego przedsięwzięcia nie wiążą się z żadnymi zagrożeniami dla otoczenia. Oddziaływanie przedsięwzięcia mieści się w granicach działki inwestora i nie przewiduje przekroczenia standardów jakości środowiska.
Warunki określone w rozstrzygnięciu niniejszej decyzji nakłada się w celu zminimalizowania negatywnego wpływu przedmiotowej inwestycji na elementy środowiska występujące w obrębie jej oddziaływania.
W związku z powyższym należało orzec jak w sentencji.
Pouczenie:
Zgodnie z art. 72 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 ze zm.) decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji o których mowa w art. 72 ust. 1 w/w ustawy.
Od niniejszej decyzji służy stronie prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego we Wrocławiu pl. Powstańców Warszawy 1, za moim pośrednictwem w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
Załączniki:
1. Charakterystyka przedsięwzięcia
Załącznik nr 1 do decyzji Nr GR.1.76374.31-26/2010/11 z dnia 21.04.2011r.
Charakterystyka przedsięwzięcia
„Rozbudowa istniejącego zakładu o halę produkcyjną wraz z uzupełnieniem infrastruktury zewnętrznej (przebudowa dróg komunikacji wewnętrznej, modernizacja układu wentylacyjnego) działka 76.3/4 obręb Wądoły”
1) Rodzaj, skala i usytuowanie przedsięwzięcia
Zgodnie z § 3 ust.1 pkt. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. Nr 257 poz. 2573 ze zm.), w związku z § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010r.w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213 poz. 1397), projektowane przedsięwzięcie zaliczane jest do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.
Inwestycja ma na celu rozbudowę zakładu produkcji dodatków funkcjonalnych dla przemysłu spożywczego. W ramach inwestycji wykonana zostanie nowa hala produkcyjna, nowy układ dróg wewnętrznych, niezbędna infrastruktura techniczna, a ponadto przebudowie ulegnie dotychczas istniejący układ wentylacji hali spełniający rolę utrzymania stałych parametrów klimatycznych w hali. Inwestycja realizowana będzie w Oleśnicy na działce nr 76.3/4 obręb Wądoły.
2) Powierzchnia projektowanego przedsięwzięcia oraz dotychczasowy sposób wykorzystywania i pokrycie szatą roślinną terenu inwestycji
Inwestycja realizowana nie zmienia dotychczasowego sposobu zagospodarowania terenu. W chwili obecnej działka przeznaczona pod zabudowę jest to obszar niezabudowany pokryty częściowo roślinnością niską (chwasty ruderalne i segetalne), sąsiadujący bezpośrednio z zabudową przemysłową. Powierzchnia planowanej zabudowy wynosi 875,0m2.
3) Rodzaj technologii
Prace budowlane wykonane będą zgodnie ze sztuką budowlaną z wykorzystaniem maszyn i sprzętu niezbędnego do ich wykonania i dopuszczonego do użytkowania na terenie Unii Europejskiej. Organizacja placu budowy i zaplecza zapewniać będzie bezpieczeństwo i higienę pracy oraz eliminować będzie zagrożenia dla środowiska naturalnego związane z magazynowaniem materiałów budowlanych (materiały sypkie zabezpieczone przed pyleniem na istniejących powierzchniach utwardzonych, cement i dodatki na paletach lub w stosach zabezpieczonych przed opadami). Pomieszczenia socjalne dla pracowników budowy udostępnione zostaną w kontenerach socjalnych zapewnionych przez wykonawcę budowy. Za właściwą organizację placu budowy oraz jego zaplecza odpowiedzialny będzie wykonawca prac.
4) Przewidywane ilości wykorzystywanej wody, surowców, materiałów, paliw oraz energii
W ramach opisywanego przedsięwzięcia na etapie eksploatacji przewiduje się szacunkowo wykorzystanie następujących ilości wody, surowców, materiałów, paliw oraz energii:
- podstawowe surowce do produkcji (łącznie) – około 3.200 Mg/ miesiąc
- woda – dobowe zapotrzebowanie na wodę9m3/d
- energia elektryczna – do 662 kW
- energia gazowa – 445 635m3
Ilości wykorzystanej wody, surowców, materiałów, paliw na etapie realizacji przedsięwzięcia będą wynikać zarówno z przyjętej technologii i zaprojektowanej zdolności produkcyjnej oraz uzgodnień wnioskodawcy z dostawcami. Szczegółowość tych danych będzie większa na poziomie projektu budowlanego lub jego założeń.
5) Rozwiązania chroniące środowisko
Działania związane z zapobieganiem, ograniczaniem lub kompensacją przyrodniczą negatywnych oddziaływań na środowisko wiążą się głównie z wpływem na klimat akustyczny i oddziaływaniem na gleby, wody powierzchniowe i podziemne oraz emisję do powietrza
W celu zmniejszenia intensywności oddziaływania prowadzonych prac budowlanych na glebę i ziemię Inwestor zapewni wykorzystanie powstających odpadów materiałów budowlanych do wykonania podkładów pod drogi utwardzone oraz przechowywanie sypkich materiałów budowlanych bez kontaktu z podłożem i możliwości kontaktu z wodami opadowymi.
Aby zmniejszyć emisję pyłów do powietrza wszystkie wykorzystywane sypkie materiały budowlane przechowywane będą w zamkniętych opakowaniach, które po zużyciu będą w zorganizowany sposób gromadzone i usunięte z terenu budowy.
Planowana działalność wiążę się z różnego rodzaju emisjami, których nie można wyeliminować, ale z uwagi na niewielką ich skalę i dzięki prawidłowo zaplanowanemu procesowi technologicznemu emisje te można ograniczyć, wykluczając w ten sposób negatywne oddziaływanie na środowisko.
Ograniczenie emisji do powietrza inwestor osiągnie poprzez utrzymywanie maszyn i urządzeń w odpowiednim stanie technicznym oraz stałą kontrolę procesów produkcyjnych.
Realizacja inwestycji nie będzie wpływać na zwiększenie ilości ścieków technologicznych i bytowych stąd nie ma potrzeby podejmowania działań mających na celu ograniczanie ich ilości. Ścieki te nie będą odprowadzane bezpośrednio do środowiska. Po zakończeniu inwestycji dojdzie do zwiększenia udziału wód z odwodniania połaci dachowych w ogólnej ilości ścieków opadowych odprowadzanych z terenu nieruchomości. Ze względów technicznych nie ma możliwości ograniczenia ilości powstających ścieków deszczowych.
W celu ograniczenia emisji hałasu w trakcie eksploatacji należy prowadzić stały nadzór stanu technicznego wykorzystywanego sprzętu, ze szczególnym uwzględnieniem części ruchomych, łożysk i przekładni oraz dokonywać czynności serwisowych przewidzianych przez producenta. Pozwoli to zapobiec zwiększeniu hałasu emitowanego do środowiska i jednocześnie zminimalizować prawdopodobieństwo wystąpienia poważnej awarii sprzętu. Prowadzenie procesu w zamkniętym pomieszczeniu odgraniczy emisję hałasu do środowiska.
Minimalizowanie ilości powstających odpadów wynikać będzie ze stosowania odpowiedniej jakości materiałów i sprzętu pomocniczego, zapewniającego bezawaryjną pracę i rzadszą konieczność wymiany na nowy.
6) Rodzaje i przewidywane ilości wprowadzanych do środowiska substancji lub energii przy zastosowaniu rozwiązań chroniących środowisko.
a) ilość i sposób odprowadzania ścieków socjalno-bytowych i przemysłowych (łącznie):
około 9m3/dobę – odpowiada 100% dobowego zapotrzebowania na wodę
b) ilość i sposób odprowadzania wód opadowych:
ilość wód opadowych nie ulegnie zmianie, wody z terenu przebudowywanych ulic będą spływać powierzchniowo do wpustów, przykanalików a dalej do sieci kanalizacji deszczowej.
d) rodzaj, przewidywane ilości i sposób postępowania z odpadami:
Odpady będą one gromadzone selektywnie w wyznaczonych do tego celu miejscach w przystosowanych pojemnikach i kontenerach, a następnie regularnie odbierane przez uprawnione podmioty. Odpady niebezpieczne będą segregowane i oddzielane od odpadów obojętnych celem wywozu do specjalistycznych przedsiębiorstw zajmujących się unieszkodliwianiem.
7) Możliwe transgraniczne oddziaływanie na środowisko.
Nie występuje transgraniczne oddziaływanie na środowisko.
8) Obszary podlegające ochronie na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004r. o ochronie przyrody, znajdujące się w zasięgu znaczącego oddziaływania przedsięwzięcia
Projektowane przedsięwzięcie zlokalizowane jest poza granicami obszarów chronionych wymienionych w art. 6 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004r. o ochronie przyrody (DZ .U. 2009R., Nr 151, poz. 1220 ze zm.), w tym poza obszarami NATURA 2000 i z tego względu, jak również z uwagi na charakter przedsięwzięcia, zakres planowanych prac oraz krótkotrwałe oddziaływanie na etapie realizacji inwestycji, nie powinno znacząco oddziaływać na obszary NATURA 2000. Najbliżej położony obszar NATURA 2000 – proponowany Specjalny Obszar Ochrony siedlisk NATURA 2000 „Dolina Oleśnicy i Potoku Boguszyckiego” PHL020091 znajduje się w odległości około 2,0 km.