D E C Y Z J A o środowiskowych uwarunkowaniach
Oleśnica, dnia 09 grudnia 2010r.
D E C Y Z J A
o środowiskowych uwarunkowaniach
GR.1.76374.35-7/2010
Na podstawie:
– art. 71 ust. 2 pkt 2, art. 75 ust.1 pkt 4, art. 84, art. 85 ust.1 i ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199 poz. 1227 ze zm.),
– § 3 ust. 1 pkt 56 i 72a rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz.U. Nr 257 poz.2573 ze zm.) w związku z § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010r.w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213 poz. 1397),
– art.104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000r. Nr 98 poz.1071 ze zm.),
po rozpatrzeniu wniosku Miasta Oleśnicy, w imieniu którego działa na podstawie udzielonego pełnomocnictwa Pan Kazimierz Strzelczyk – Kierownik Pracowni Projektowania i Nadzoru „DRO-INSTAL”, ul. Świdnicka 24, 58-200 Dzierżoniów, o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach określających środowiskowe uwarunkowania realizacji przedsięwzięcia polegającego na: „Budowa dróg o nawierzchni utwardzonej z kanalizacją deszczową w ulicach Gryczanej i Pszenicznej”,
s t w i e r d z a m
brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia
U z a s a d n i e n i e
Inwestor – Miasto Oleśnica, w imieniu którego działa na podstawie udzielonego pełnomocnictwa Pan Kazimierz Strzelczyk – Kierownik Pracowni Projektowania i Nadzoru „DRO-INSTAL”, ul. Świdnicka 24, 58-200 Dzierżoniów, wnioskiem z dnia 20.10.2010r. z datą wpływu 25.10.2010r. zwrócił się do Burmistrza Miasta Oleśnicy o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia pn. „Budowa dróg o nawierzchni utwardzonej z kanalizacją deszczową w ulicach Gryczanej i Pszenicznej”, dołączając do wniosku kartę informacyjną przedsięwzięcia oraz inne wymagane dokumenty wymienione w art. 74 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. Nr 199 poz. 1227 ze zm.).
Zawiadomieniem z dnia 29.10.2010r., znak: GR.1.76374.35-2/2010 Burmistrz Miasta Oleśnicy powiadomił strony o wszczęciu postępowania administracyjnego w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn. „Budowa dróg o nawierzchni utwardzonej z kanalizacją deszczową w ulicach Gryczanej i Pszenicznej” i możliwości zapoznania się z aktami sprawy oraz czynnego udziału w każdym stadium postępowania, a przed wydaniem decyzji o prawie wypowiedzenia się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań.
Po rozpatrzeniu wniosku Inwestora stwierdzono, że planowane przedsięwzięcie zalicza się do przedsięwzięć wymienionych w § 3 ust.1 pkt 56 i 72a rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. Nr 257 poz.2573 ze zm.). Jest to przedsięwzięcie dla którego przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko może być wymagane.
Zgodnie z art. 63 ust.1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199 poz. 1227), obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko stwierdza, w drodze postanowienia, organ właściwy do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Postanowienie to zgodnie z art. 64 ust.1 pkt 1 i pkt 2 wydaje się po zasięgnięciu opinii regionalnego dyrektora ochrony środowiska i organu, o którym mowa w art.78, w przypadku przedsięwzięć wymagających decyzji, o których mowa w art.72 ust.1 pkt 1-3, 10 11 i 13 w/w ustawy.
Organ prowadzący postępowanie w ramach procedury kwalifikującej przedsięwzięcie do przeprowadzenia postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko, wystąpił do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Oleśnicy i Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska we Wrocławiu o opinię co do potrzeby obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby o ustalenie zakresu raportu.
Organy te wydały opinie:
– Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Oleśnicy – postanowienie z dnia 05.11.2010r. znak: ZNS-JC-61-53/10 wyrażające opinię o braku potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko projektowanego przedsięwzięcia,
– Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska we Wrocławiu – pismo z dnia 10.11.2010r. (data wpływu do urzędu: 15.11.2010r.) znak: RDOŚ-02-WOOŚ-6613-3/869/10/ms nie stwierdzające konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko planowanego przedsięwzięcia.
Wypełniając dyspozycję ustawową zawartą w art. 64 ust.1 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, po przeanalizowaniu zgromadzonej dokumentacji z uwzględnieniem parametrów zawartych w § 5 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko tj. rodzaj i skalę przedsięwzięcia, wielkość zajmowanego terenu, zakres robót związanych z realizacją inwestycji, emisje substancji do środowiska, niewielkie ryzyko wystąpienia poważnej awarii oraz usytuowanie przedsięwzięcia oraz opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska we Wrocławiu i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Oleśnicy, Burmistrz Miasta Oleśnicy uznał, że planowane przedsięwzięcie nie powinno znacząco oddziaływać na środowisko i Postanowieniem z dnia 18 listopada 2010r. znak: GR.176374.35-6/2010 odstąpił od obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko planowanego przedsięwzięcia pn. „Budowa dróg o nawierzchni utwardzonej z kanalizacją deszczową w ulicach Gryczanej i Pszenicznej”. Szczegółowo przeanalizowano kryteria związane z kwalifikowaniem przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko i uznano, że planowane przedsięwzięcie nie spowoduje zmiany standardów jakości środowiska, które nie są przekraczane na danym terenie oraz nie wprowadzi nowych czynników wpływających degradująco na środowisko.
Z informacji zawartych w karcie informacyjnej przedsięwzięcia wynika, iż projektowane przedsięwzięcie obejmuje budowę ulic Gryczanej i Pszenicznej wraz z budową oświetlenia i odwodnienia. Wody z terenu objętego zakresem prac będą spływać powierzchniowo do projektowanych wpustów, przykanalików, a dalej do projektowanej kanalizacji deszczowej. Długość budowanego odcinka ul. Gryczanej wynosi ok. 660 m, projektowana długość kolektora deszczowego w tej ulicy ok. 491 m. Ulica Pszeniczna – długość drogi ok. 680 m wraz z kolektorem deszczowym o długości 517 m. Planuje się także budowę kolektora przesyłowego w ulicy Stawowej o długości 213 m oraz kabel elektryczny oświetleniowy o długości ok. 1500 m. Nawierzchnia projektowanych dróg zostanie wykonana z betonu asfaltowego, natomiast do budowy chodników zostanie użyta kostka betonowa.
Planowana inwestycja ma na celu poprawę warunków komunikacyjnych i techniczno-eksploatacyjnych istniejących dróg (o nawierzchni nietrwałej, nieutwardzonej), umożliwiających dojazd do obecnych oraz planowanych budynków mieszkalnych budownictwa jednorodzinnego. Przedsięwzięcie planowane jest w terenie o małej gęstości zabudowy zabudowanym obiektami infrastruktury mieszkaniowej jednorodzinnej. W związku z powyższym, realizacja inwestycji przy aktualnym zagospodarowaniu terenu spowoduje, że ewentualne oddziaływania, charakterystyczne dla etapu budowy dróg, zostaną odpowiednio ograniczone do istniejących uwarunkowań.
Mając na uwadze charakter oraz zakres inwestycji, na etapie realizacji planowanego zamierzenia wystąpią potencjalne uciążliwości związane z prowadzonymi pracami ziemnymi i robotami budowlanymi. W związku z czym, powstaną odpady w postaci gleby i ziemi, w tym kamieni, pozostałości stosowanych materiałów budowlanych, opakowań itd. Ziemia z wykopów zostanie zagospodarowana zgodnie z obowiązującymi przepisami w zakresie gospodarki odpadami. Zdjęta warstwa humusowa zostanie ponownie ułożona po niwelacji terenu.
W trakcie realizacji przedsięwzięcia może wystąpić również emisja zanieczyszczeń ropopochodnych do gruntu z nieszczelnych układów paliwowych i smarowniczych tych urządzeń, co może mieć wpływ także na zanieczyszczenie płytko zalegających poziomów wód podziemnych. Wystąpienie sytuacji awaryjnych, w których potencjalnym źródłem zagrożenia mogą być rozszczelnione zbiorniki samochodów (wypadki, kolizje drogowe, zły stan techniczny parku maszynowego) bądź niekontrolowane wylewy substancji ropopochodnych są jednak bardzo mało prawdopodobne. Zaplecze budowy, przeznaczone m.in. do parkowania maszyn, pojazdów oraz przechowywania materiałów wykorzystywanych w trakcie budowy, zostanie zorganizowane w sposób przeciwdziałający zanieczyszczeniu środowiska wodno-gruntowego, poprzez m.in. zabezpieczenie słabo- lub nieprzepuszczalną folią, wykorzystanie szczelnych beczek itd. Ponadto zanieczyszczony grunt na skutek niekontrolowanych wycieków płynów i paliw zawierających substancje niebezpieczne, będzie bezpośrednio usuwany.
Projektowana kanalizacja deszczowa będzie w całości szczelna dzięki wykorzystaniu do jej budowy tworzyw sztucznych i odpowiednich połączeń tych materiałów. Użyte materiały do budowy posiadać będą niezbędne opinie techniczne, atesty i certyfikaty.
Podczas realizacji przedsięwzięcia zagrożeniem dla powietrza będą wynikać z pracy sprzętu budowlanego, prowadzenia robót ziemnych, przewozu i składowania materiałów wykorzystywanych podczas budowy. Właściwa konserwacja i prawidłowa eksploatacja ograniczą negatywny wpływ sprzętu i środków transportowych na środowisko. Maszyny i pojazdy nie będą przeciążane oraz eksploatowane na najwyższych obrotach silników. Sprzęt używany podczas robót będzie spełniać wymagania odnośnie ochrony przed hałasem i emisją szkodliwych substancji do powietrza.
Wykorzystywany na etapie budowy sprzęt budowlany (maszyny budowlane, agregaty sprężarkowe, młoty pneumatyczne, urządzenia do zagęszczania gruntu) będą źródłem hałasu. Jednak oddziaływanie to będzie ograniczone w czasie. W celu zminimalizowania uciążliwości akustycznych, hałaśliwe prace budowlane będą prowadzone tylko w porze dziennej.
Powyższe oddziaływania na środowisko związane z emisją zanieczyszczeń pyłowo-gazowych oraz emisją hałasu na skutek pracy sprzętu i maszyn wykorzystywanych do budowy ww. odcinków dróg będą miały charakter krótkotrwały i odwracalny, nie niosący negatywnych skutków dla środowiska przy wykonywaniu planowanych prac, zgodnie z założonym harmonogramem oraz przestrzeganiem podstawowych zasad ochrony środowiska zawartych w art. 6 i art. 75 ustawy Prawo ochrony środowiska z dnia 27 kwietnia 2001r. (Dz.U. 2008 r. Nr 25 poz. 150 z późn. zm.).
Podczas realizacji inwestycji prognozuje się powstawanie odpadów związanych z pracami ziemnymi oraz funkcjonowaniem zaplecza socjalnego pracowników. Będą one gromadzone selektywnie w wyznaczonych do tego celu miejscach w przystosowanych pojemnikach i kontenerach, a następnie regularnie odbierane przez uprawnione podmioty. Odpady niebezpieczne, które mogą zostać wytworzone w trakcie robót budowlanych, będą segregowane i oddzielane od odpadów obojętnych celem wywozu do specjalistycznych przedsiębiorstw zajmujących się unieszkodliwianiem.
Wyżej wymienione emisje i oddziaływania będą miały charakter krótkotrwały i ustąpią wraz zakończeniem prac. Wymienione uciążliwości o charakterze niezorganizowanym mogą być dokuczliwe okresowo, ale biorąc pod uwagę przejściowość prac budowlanych należy uznać, że ten etap nie spowoduje trwałych negatywnych zmian w środowisku. Niewielki zakres planowanych robót, stosowanie typowych i powszechnych technologii nie powinno spowodować przekroczenia dopuszczalnych standardów środowiska. Budowa ciągów komunikacyjnych o nawierzchni trwałej wpłynie na poprawę płynności ruchu, a niniejszym ograniczy wydzielanie spalin do atmosfery i emisję hałasu do otoczenia. Jako pozytywny aspekt należy podkreślić uregulowanie zagadnień związanych z odprowadzaniem wód deszczowych do miejskiej sieci kanalizacji deszczowej.
Na etapie eksploatacji jezdni, w związku z przemieszczaniem się pojazdów mechanicznych na wybudowanych odcinkach dróg, wystąpi emisja zanieczyszczeń pyłowo-gazowych do powietrza atmosferycznego oraz emisja hałasu. Z uwagi na fakt, iż budowane drogi w przeważającej części są obecnie wykorzystywanymi ciągami jezdnymi o nieutrwalonej nawierzchni, powyższe oddziaływania nie tylko nie wpłyną negatywnie na środowisko i nie spowodują istotnych uciążliwości dla ludzi przebywających w sąsiedztwie z przedmiotową inwestycją, lecz prawdopodobnie zostaną ograniczone, w związku z poprawą jakości nawierzchni – co w konsekwencji zminimalizuje hałas, emisję zanieczyszczeń do środowiska, a przede wszystkim zabezpieczy środowisko gruntowe przed zanieczyszczeniami.
Planowana inwestycja (z zachowaniem istniejącego układu komunikacyjnego), z uwagi na zasięg oraz zaproponowane w karcie informacyjnej przedsięwzięcia rozwiązania chroniące środowisko, tj. prace budowlane poprzedzone zdjęciem wierzchniej warstwy gleby oraz jej ponownym wykorzystaniem po zakończeniu robót, brak kolizji z istniejącym drzewostanem (nie przewiduje się degradacji szaty roślinnej poza usunieciem niewielkiej ilosci samosiejek i niewielkich krzewów), składowanie w szczelnych pojemnikach odpadów niebezpiecznych, nie powinna znacząco oddziaływać na środowisko przyrodnicze, w tym na obszary chronione oraz inne elementy przyrodnicze znajdujące się w obrębie i najbliższym sąsiedztwie inwestycji.
Budowa dróg wpłynie na poprawę płynności ruchu, a niniejszym ograniczy wydzielanie spalin do atmosfery i emisję hałasu do otoczenia. Jako pozytywny aspekt należy podkreślić uregulowanie zagadnień związanych z odprowadzaniem wód deszczowych do miejskiej sieci kanalizacji deszczowej. Eksploatacja kanalizacji nie będzie pociągać za sobą żadnych negatywnych konsekwencji. Planowane przedsięwzięcie ma na celu zapewnienie trwałości jezdni. Wykonanie nowych nawierzchni zlikwiduje dotychczasowe uciążliwości dla mieszkańców wynikające z nierówności na jezdni, jak również zmniejszy hałas spowodowany przez przejeżdżające samochody. Inwestycja nie zmieni sposobu zagospodarowania terenu względem stanu istniejącego, poprawi jego funkcjonalność i estetykę, a przede wszystkim przyczyni się do poprawy jakości warunków komunikacyjnych przedmiotowej drogi w aspekcie techniczno-eksploatacyjnym.
Presja wywierana na środowisko przez to przedsięwzięcie będzie nieznaczna w fazie przygotowania i realizacji robót (przy właściwym doborze sprzętu i prawidłowej organizacji robót na czas remontów i napraw) oraz wielkość tych oddziaływań nie spowoduje trwałych skutków w środowisku przyrodniczym.
Analiza parametrów eksploatacyjnych, warunków środowiskowych i terenowych przedstawionych w karcie informacyjnej przedsięwzięcia umożliwiła ocenę wpływu planowanej inwestycji, z której wynika iż oddziaływanie projektowanego przedsięwzięcia na środowisko wystąpi jedynie na etapie realizacji inwestycji, będzie ono krótkotrwałe, odwracalne i ograniczy się do najbliższego otoczenia inwestycji, a emisje będą nieznaczne i nie wykroczą poza standardy jakości środowiska.
W prowadzonym postępowaniu uwzględniono wszystkie elementy OOŚ wymagane przez Dyrektywę nr 85/337/EWG, dyrektywę siedliskową oraz dyrektywę ptasią.
Projektowane przedsięwzięcie zlokalizowane jest poza granicami obszarów chronionych, w tym poza obszarami NATURA 2000 oraz potencjalnymi obszarami NATURA 2000 i z tego względu, jak również z uwagi na charakter przedsięwzięcia, zakres planowanych prac oraz krótkotrwałe oddziaływanie na etapie realizacji inwestycji, nie powinno znacząco oddziaływać na obszary NATURA 2000. Najbliżej położony obszar NATURA 2000 – proponowany Specjalny Obszar Ochrony siedlisk NATURA 2000 „Dolina Oleśnicy i Potoku Boguszyckiego” PHL020091 znajduje się w odległości około 3,0 km. W związku z powyższym nie zachodzi konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, w tym oddziaływania na siedliska przyrodnicze oraz gatunki roślin i zwierząt, dla których wyznaczono ww. obszar NATURA 2000.
Z uwagi na to, że planowane przedsięwzięcie realizowane będzie w znacznej odległości od granic kraju oraz ze względu na ograniczony do najbliższego otoczenia zasięg oddziaływania, nie występuje transgraniczne oddziaływanie na środowisko.
Na terenie przedmiotowego przedsięwzięcia nie znajdują się obszary ochrony uzdrowiskowej, obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych, obszary wodno-błotne oraz inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych. Inwestycja nie jest także zlokalizowana na obszarach wybrzeży górskich lub leśnych, obszarach przylegających do jezior oraz na obszarach o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne. Planowane przedsięwzięcie nie obejmuje również terenów, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone.
Usytuowanie przedsięwzięcia z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, w szczególności przy istniejącym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych, walorach przyrodniczych i krajobrazowych, nie będzie miało wpływu na: obszary wodno – błotne oraz inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych, obszary wybrzeży, obszary górskie lub leśne, obszary chronione, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych, z uwagi na brak ich występowania w tym rejonie.
Ustalono również, że w sąsiedztwie ani bezpośrednim zasięgu nie występują zabytki chronione na podstawie przepisów ustawy z dnia 23.07.2003 o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz.U. Nr 162 poz. 1568 ze zm.).
W prowadzonym przez organ postępowaniu nie wpłynęły żadne wnioski od stron postępowania ani od społeczeństwa, tym samym uznano, że nikt oraz żadna ze stron nie wnosi uwag i zastrzeżeń.
Organem właściwym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, zgodnie z art. 75 ust. 1 pkt 4 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, jest burmistrz.
Ze względu na zlokalizowanie przedmiotowego przedsięwzięcia poza terenami cennymi przyrodniczo oraz biorąc pod uwagę charakter i zakres planowanych prac budowlanych których okres oddziaływania będzie krótkotrwały i ograniczony do najbliższego otoczenia inwestycji, a także rodzaj i skalę przedsięwzięcia, które z racji charakteru nie pociąga za sobą znaczących zagrożeń (jego funkcjonowanie nie powinno powodować uciążliwości dla środowiska), biorąc pod uwagę informacje zawarte w dostarczonej karcie informacyjnej o planowanym przedsięwzięciu oraz w wyniku szczegółowej analizy możliwego wpływu przedmiotowej inwestycji na środowisko, postanowiono jak w sentencji decyzji.
Pouczenie:
Zgodnie z art. 72 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 ze zm.) decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji o których mowa w art. 72 ust. 1 w/w ustawy.
Od niniejszej decyzji służy stronie prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego we Wrocławiu pl. Powstańców Warszawy 1, za moim pośrednictwem w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
Załączniki:
1. Charakterystyka przedsięwzięcia
Załącznik do decyzji Nr GR.1.76374.35-7/2010 z dnia 09.12.2010r.
Charakterystyka przedsięwzięcia
„Budowa dróg o nawierzchni utwardzonej z kanalizacją deszczową w ulicach Gryczanej i Pszenicznej”
a. Rodzaj, skala i usytuowanie przedsięwzięcia
Zgodnie z § 3 ust.1 pkt. 56 i 72a rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada
2004r.w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. Nr 257 poz. 2573 z późn. zm.) w związku z § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010r.w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213 poz. 1397), projektowane przedsięwzięcie zaliczane jest do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.
Inwestycja ma na celu uzbrojenie części Oleśnicy, na obszarze przeznaczonym pod budownictwo mieszkaniowe jednorodzinne, w ciągi komunikacyjne wraz z kanalizacją deszczową i oświetleniem. Planowane do wykonania drogi z odwodnieniem to ulice: Gryczana i Pszeniczna.
b. Powierzchnia projektowanego przedsięwzięcia oraz dotychczasowy sposób wykorzystywania i pokrycie szatą roślinną terenu inwestycji
Inwestycja realizowana będzie w Oleśnicy, na obszarze przeznaczonym pod budowę przyszłego osiedla domków jednorodzinnych. Długość budowanego odcinka ul. Gryczanej wynosi ok. 660 m, projektowana długość kolektora deszczowego w tej ulicy ok. 491 m. Ulica Pszeniczna – długość drogi ok. 680 m wraz z kolektorem deszczowym o długości 517 m. Planuje się także budowę kolektora przesyłowego w ulicy Stawowej o długości 213 m oraz kabel elektryczny oświetleniowy o długości ok. 1500 m. Planowana inwestycja nie zmienia dotychczasowego sposobu zagospodarowania terenu, a poprawia jedynie jego funkcjonalność i estetykę.
c. Rodzaj technologii
Planuje się zastosowanie technologii typowych. Nawierzchnia ulic zostanie wykonana z betonu asfaltowego a chodniki z kostki betonowej. Kanalizacja deszczowa zostanie wykonana z rur Dn 315. Do budowy oświetlenia posłuży kabel elektryczny oświetleniowy o długości 1500m.
d. Przewidywane ilości wykorzystywanej wody, surowców, materiałów, paliw oraz energii
Eksploatacja inwestycji nie będzie wiązała się z zużyciem surowców, materiałów i paliw.
- energia elektryczna – nie dotyczy
- energia cieplna – nie dotyczy
- energia gazowa – nie dotyczy
Ilości wykorzystanej wody, surowców, materiałów, paliw na etapie realizacji przedsięwzięcia będą wynikać zarówno z przyjętej technologii i zaprojektowanej zdolności produkcyjnej oraz uzgodnień wnioskodawcy z dostawcami. Szczegółowość tych danych będzie większa na poziomie projektu budowlanego lub jego założeń.
e. Rozwiązania chroniące środowisko
W celu ochrony środowiska glebowego warstwa humusu (usunięta przed pracami ziemnymi) zostanie umieszczona na oddzielnym zwałowisku i po zakończeniu prac wykorzystana do zagospodarowania terenu budowy. Miejsce postoju samochodów transportowych, sprzętu budowlanego oraz materiałów budowlanych będzie zabezpieczone szczelnym podłożem w celu uniemożliwienia przedostania się do gruntu niekontrolowanych wycieków. Ochronie środowiska będą służyły: brak kolizji z istniejącym drzewostanem (nie przewiduje się degradacji szaty roślinnej poza usunięciem niewielkiej ilości samosiejek i niewielkich krzewów), składowanie w szczelnych pojemnikach odpadów niebezpiecznych. Dzięki budowie sieci kanalizacji deszczowej uporządkowana zostanie gospodarka wodami opadowymi w rejonie projektowanego przedsięwzięcia. Wykonanie nowych nawierzchni zlikwiduje dotychczasowe uciążliwości dla mieszkańców wynikające z nierówności jezdni i chodników, jak również zmniejszy hałas powodowany przez przejeżdżające samochody, wpłynie na poprawę płynności i bezpieczeństwo ruchu.
f. Rodzaje i przewidywane ilości wprowadzanych do środowiska substancji lub energii przy zastosowaniu rozwiązań chroniących środowisko.
a) ilość i sposób odprowadzania ścieków socjalno-bytowych:
nie dotyczy
b) ilość i sposób odprowadzania ścieków technologicznych:
nie dotyczy
c) ilość i sposób odprowadzania wód opadowych:
ilość wód opadowych nie ulegnie zmianie, wody z terenu przebudowywanych ulic będą spływać grawitacyjnie do projektowanego kolektora kanalizacji deszczowej na 3 sposoby, odbiornikami będzie kanalizacja deszczowa w ulicy Rzepakowej, Jęczmiennej oraz Stawowej. Suma przewidywanych wód deszczowych do odebrania to około 166,75 l/s.
d) rodzaj, przewidywane ilości i sposób postępowania z odpadami:
Odpady komunalne będą w miarę możliwości gromadzone w sposób selektywny i wywożone na komunalne składowisko przez wyspecjalizowane firmy. Odpady z remontu i demontażu obiektów budowlanych częściowo będą przekazywane osobom fizycznym, częściowo wykorzystywane na własne potrzeby, a częściowo wywożone na składowisko odpadów. Odpady niebezpieczne będą gromadzone selektywnie w specjalnych pojemnikach i odbierane przez wyspecjalizowane firmy.
g. Możliwe transgraniczne oddziaływanie na środowisko.
Nie występuje transgraniczne oddziaływanie na środowisko.
h. Obszary podlegające ochronie na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004r. o ochronie przyrody, znajdujące się w zasięgu znaczącego oddziaływania przedsięwzięcia
Projektowane przedsięwzięcie zlokalizowane jest poza obszarami NATURA 2000, w tym poza potencjalnymi obszarami NATURA 2000. Z uwagi na charakter przedsięwzięcia, zakres planowanych prac oraz krótkotrwałe oddziaływanie na etapie realizacji inwestycji, nie powinno znacząco oddziaływać na obszary NATURA 2000. Najbliżej położony obszar NATURA 2000 – proponowany Specjalny Obszar Ochrony siedlisk NATURA 2000 „Dolina Oleśnicy i Potoku Boguszyckiego” PHL020091 znajduje się w odległości około 3,0 km.