P O S T A N O W I E N I E
Oleśnica, dnia 24 listopada 2010r.
P O S T A N O W I E N I E
GR.1.76374.36-7/2010
Na podstawie art. 63 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. Nr 199 poz. 1227 ze zm.), § 3 ust. 1 pkt 72a rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz.U. Nr 257 poz. 2573 ze zm.) w związku z § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010r.w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213 poz. 1397), w oparciu o art. 123 i 124 Kodeksu postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2000r. nr 98 poz. 1071 ze zm.), a także biorąc pod uwagę opinię Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Oleśnicy z dnia 02.11.2010r. (data wpływu do urzędu: 04.11.2010r.) znak:ZNS-JC-61-51/10 i Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska we Wrocławiu z dnia 09.11.2010r. (data wpływu do urzędu: 15.11.2010r.) znak: RDOŚ-02-WOOŚ-6613-3/859/10/ms
p o s t a n a w i a m
odstąpić od obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia pn: „Budowa kanalizacji deszczowej od ul. Kochanowskiego do
pl. Staszica w Oleśnicy”.
U z a s a d n i e n i e
Inwestor - Miasto Oleśnica, w imieniu którego działa na podstawie udzielonego pełnomocnictwa Pan Kazimierz Strzelczyk – Kierownik Pracowni Projektowania i Nadzoru „DRO-INSTAL”, ul. Świdnicka 24, 58-200 Dzierżoniów, wnioskiem z dnia 20.10.2010r. z datą wpływu 25.10.2010r. zwrócił się do Burmistrza Miasta Oleśnicy o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizacje przedmiotowego przedsięwzięcia, dołączając do wniosku kartę informacyjną przedsięwzięcia oraz inne wymagane dokumenty wymienione w art. 74 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. Nr 199 poz. 1227 ze zm.).
Zawiadomieniem z dnia 27.10.2010r. znak: GR.1.76374.36-2/2010 Burmistrz Miasta Oleśnicy powiadomił strony o wszczęciu postępowania administracyjnego i możliwości zapoznania się z aktami sprawy oraz czynnego udziału w każdym stadium postępowania, a przed wydaniem decyzji o prawie wypowiedzenia się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań.
Zgodnie z art.64 ust.1 pkt 1 i pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. Nr 199 poz. 1227ze zm.) organ prowadzący postępowanie wystąpił do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Oleśnicy i Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska we Wrocławiu o wydanie opinii co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko w/w przedsięwzięcia, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby – co do zakresu raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.
Organy te wydały opinie:
– Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Oleśnicy – postanowienie z dnia 02.11.2010r. (data wpływu do urzędu: 04.11.2010r.) znak: ZNS-JC-61-51/10 wyrażające opinię o braku potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko projektowanego przedsięwzięcia,
– Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska we Wrocławiu – pismo z dnia 09.11.2010r. (data wpływu do urzędu: 15.11.2010r.) znak: RDOŚ-02-WOOŚ-6613-3/859/10/ms stwierdzające że przedmiotowe przedsięwzięcie nie kwalifikuje się do planowanych przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko oraz przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, zatem nie zachodzi konieczność potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko projektowanego przedsięwzięcia.
Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 72a Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia
9 listopada 2004r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz.U. Nr 257 poz. 2573 ze zm.), przedsięwzięcie to kwalifikuje się do planowanych przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których obowiązek sporządzenia raportu o oddziaływaniu może być wymagany.
Burmistrz Miasta Oleśnicy po wnikliwym przeanalizowaniu zgromadzonej dokumentacji, uwzględniając parametry zawarte w § 5 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko tj. rodzaj i skalę przedsięwzięcia, wielkość zajmowanego terenu, zakres robót związanych z realizacją inwestycji, emisje substancji do środowiska, niewielkie ryzyko wystąpienia poważnej awarii oraz usytuowanie przedsięwzięcia, a także biorąc pod uwagę opinię Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Oleśnicy i Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska we Wrocławiu uznał, iż planowane przedsięwzięcie nie powinno znacząco negatywnie oddziaływać na środowisko i tym samym nie wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.
Z informacji zawartych w karcie informacyjnej przedsięwzięcia wynika, iż projektowane przedsięwzięcie obejmuje budowę kolektora kanalizacji deszczowej łączącego istniejącą kanalizację w ulicy Kochanowskiego z istniejącą kanalizacją na pl. Staszica. Długość budowanego odcinka kolektora deszczowego wynosi ok. 600,00 m. Planowana inwestycja nie zmienia sposobu zagospodarowania terenu względem stanu istniejącego, wyjątkiem mogą być ewentualne wycinki drzew na trasie projektowanego kolektora, co zostanie ostatecznie rozpoznane przy sporządzaniu projektu budowlanego. Kanał deszczowy wykonany będzie z rur tworzywowych lub żywic poliestrowych lub z rur żelbetowych. Technologia wykonania opierać się będzie na wykopach otwartych z zastosowaniem metod bezwykopowych w miejscach tego wymagających.
Planowana inwestycja ma na celu poprawę stanu istniejącego gospodarki ściekowej (przeciążone kolektory deszczowe) oraz zapobieżenie dalszej degradacji systemu odwodnienia. Przedsięwzięcie planowane jest w terenie zabudowanym obiektami infrastruktury mieszkaniowej wielorodzinnej, z towarzyszącą zielenią rekreacyjną, ciągami komunikacji pieszej i samochodowej, z pełnym uzbrojeniem podziemnym.
Mając na uwadze charakter oraz zakres inwestycji, na etapie realizacji planowanego zamierzenia w związku z prowadzonymi pracami ziemnymi i robotami budowlanymi, powstaną odpady w postaci gleby i ziemi, w tym kamieni, pozostałości stosowanych materiałów budowlanych, opakowań itd. Powstałe w czasie realizacji inwestycji odpady będą zbierane selektywnie w wyznaczonym miejscu i regularnie przekazywane uprawnionym podmiotom. Odpady niebezpieczne, które mogą zostać wytworzone w trakcie robót budowlanych, będą segregowane i oddzielane od odpadów obojętnych celem wywozu do specjalistycznych przedsiębiorstw zajmujących się unieszkodliwianiem. Ponadto warstwa humusu gleby (usunięta przed pracami ziemnymi) zostanie umieszczona na oddzielnym zwałowisku i po zakończeniu prac wykorzystana do zagospodarowania terenu budowy.
Zaplecze budowy, przeznaczone m.in. do parkowania maszyn, pojazdów oraz przechowywania materiałów wykorzystywanych w trakcie budowy, zostanie zorganizowane w sposób przeciwdziałający zanieczyszczeniu środowiska wodno-gruntowego, poprzez m.in. zabezpieczenie szczelnym podłożem. Ponadto zanieczyszczony grunt na skutek niekontrolowanych wycieków płynów i paliw zawierających substancje niebezpieczne, będzie bezpośrednio usuwany. Ponadto projektowana kanalizacja deszczowa jest w całości szczelna. Użyte do budowy materiały posiadają niezbędne opinie techniczne, atesty i certyfikaty.
Główną uciążliwość dla powietrza atmosferycznego w trakcie wykonywania modernizacji kanalizacji deszczowej stanowić będzie pył powstający przy pracy maszyn i urządzeń wykonujących roboty budowlane oraz spaliny pochodzące z silników pracujących maszyn i środków transportu. Pojawi się także emisja niezorganizowana w postaci pyłów porywanych w trakcie transportu z pojazdów przewożących materiały sypkie i prac ziemnych.
Wykorzystywany na etapie budowy sprzęt budowlany (maszyny budowlane, agregaty sprężarkowe, młoty pneumatyczne, urządzenia do zagęszczania gruntu) będą źródłem hałasu. Jednak oddziaływanie to będzie ograniczone w czasie. W celu zminimalizowania uciążliwości akustycznych, hałaśliwe prace budowlane będą prowadzone tylko w porze dziennej, ograniczony będzie także czas pracy urządzeń szczególnie hałaśliwych. Ustalony wstępnie zasięg uciążliwości akustycznej fazy budowy powodowanej pracą maszyn i urządzeń oszacowano na około 50 m od placu budowy.
Wymienione uciążliwości o charakterze niezorganizowanym mogą być dokuczliwe okresowo, ale biorąc po uwagę przejściowość prac budowlanych należy uznać, że ten etap nie spowoduje trwałych negatywnych zmian w środowisku, których nośnikiem jest powietrze.
Wyżej wymienione emisje i oddziaływania będą miały charakter krótkotrwały i ustąpią wraz zakończeniem prac. Wymienione uciążliwości o charakterze niezorganizowanym mogą być dokuczliwe okresowo, ale biorąc pod uwagę przejściowość prac budowlanych należy uznać, że ten etap nie spowoduje trwałych negatywnych zmian w środowisku. Niewielki zakres planowanych robót, stosowanie typowych i powszechnych technologii nie powinno spowodować przekroczenia dopuszczalnych standardów środowiska.
Na etapie eksploatacji kanalizacji deszczowej nie powinny wystąpić żadne negatywne oddziaływania na środowisko. Modernizacja systemu odwodnienia ulic przyczyni się do poprawy stanu środowiska gruntowo-wodnego.
Planowana inwestycja, z uwagi na zasięg oraz zaproponowane w karcie informacyjnej przedsięwzięcia rozwiązania chroniące środowisko, tj. prace budowlane poprzedzone zdjęciem wierzchniej warstwy gleby oraz jej ponownym wykorzystaniem po zakończeniu robót, składowanie w szczelnych pojemnikach odpadów niebezpiecznych, nie powinna znacząco oddziaływać na środowisko przyrodnicze, w tym na obszary chronione oraz inne elementy przyrodnicze znajdujące się w obrębie i najbliższym sąsiedztwie inwestycji.
Inwestycja nie zmieni sposobu zagospodarowania terenu względem stanu istniejącego, a przede wszystkim przyczyni się do poprawy obecnego stanu gospodarki wodno-ściekowej (przeciążone kolektory deszczowe) i zapobiegnie dalszej degradacji systemu odwodnienia.
Projektowane przedsięwzięcie zlokalizowane jest poza granicami obszarów chronionych, w tym poza obszarami NATURA 2000 oraz potencjalnymi obszarami NATURA 2000 i z tego względu, jak również z uwagi na charakter przedsięwzięcia, zakres planowanych prac oraz krótkotrwałe oddziaływanie na etapie realizacji inwestycji, nie powinno znacząco oddziaływać na obszary NATURA 2000. Najbliżej położony obszar NATURA 2000 – proponowany Specjalny Obszar Ochrony siedlisk NATURA 2000 „Dolina Oleśnicy i Potoku Boguszyckiego” PHL020091 znajduje się w odległości około 1,0 km. W związku z powyższym nie zachodzi konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, w tym oddziaływania na siedliska przyrodnicze oraz gatunki roślin i zwierząt, dla których wyznaczono ww. obszar NATURA 2000.
Na terenie przedmiotowego przedsięwzięcia nie znajdują się obszary ochrony uzdrowiskowej, obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych, obszary wodno-błotne oraz inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych. Inwestycja nie jest także zlokalizowana na obszarach wybrzeży górskich lub leśnych, obszarach przylegających do jezior oraz na obszarach o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne. Planowane przedsięwzięcie nie obejmuje również terenów, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone.
Z uwagi na to, że planowane przedsięwzięcie realizowane będzie w znacznej odległości od granic kraju oraz ze względu na ograniczony do najbliższego otoczenia zasięg oddziaływania, nie występuje transgraniczne oddziaływanie na środowisko.
Na podstawie dostarczonej karty informacyjnej o planowanym przedsięwzięciu oraz w wyniku analizy szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięć do sporządzenia raportu o ich oddziaływaniu na środowisko, określonych w § 5 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko, uznano, że można odstąpić od obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko na etapie postępowania zmierzającego do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na jego realizację.
Analiza parametrów eksploatacyjnych, warunków środowiskowych i terenowych przedstawionych w karcie informacyjnej przedsięwzięcia umożliwiła ocenę wpływu planowanej inwestycji, z której wynika iż oddziaływanie projektowanego przedsięwzięcia na środowisko wystąpi jedynie na etapie realizacji inwestycji, będzie ono krótkotrwałe, odwracalne i ograniczy się do najbliższego otoczenia inwestycji, a emisje będą nieznaczne i nie wykroczą poza standardy jakości środowiska.
Mając na uwadze powyższe postanowiono jak w sentencji.
Pouczenie:
Na niniejsze postanowienie nie służy stronom zażalenie.