2015-09-23

D E C Y Z J A umarzająca postępowanie

Oleśnica, dnia 21 września 2010r. 





D E C Y Z J A 
umarzająca postępowanie 





GR.1.76374.24-5/2010 

Na podstawie art. 104 i 105 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2000r. Nr 98 poz. 1071 ze zm.), przy uwzględnieniu przepisów art. 71 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2008r. Nr 199 poz. 1227 ze zm.) oraz Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz.U. Nr 257 poz.2573 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego w Oleśnicy Spółka Akcyjna, ul. Moniuszki 20 56-400 Oleśnica, w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na: „Budowa niskotemperaturowej kotłowni gazowej o mocy znamionowej 3200 kW.” 


umarzam postępowanie 

w sprawie określenia środowiskowych uwarunkowań dla przedsięwzięcia polegającego na: „Budowa niskotemperaturowej kotłowni gazowej o mocy znamionowej 3200 kW.” 
Przedsięwzięcie ma zostać zlokalizowane na terenie należącym do Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego w Oleśnicy Spółka Akcyjna w miejscowości Oleśnica, przy ul. Moniuszki, w budynku usytuowanym na działce nr 6/23 AM 74 i będzie polegało na instalacji w istniejącym budynku technicznym osprzętu kotłowni gazowej o mocy łącznej 3200 kW. 


U z a s a d n i e n i e 

Inwestor – Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego w Oleśnicy Spółka Akcyjna, 
ul. Moniuszki 20 56-400 Oleśnica, wnioskiem z dnia 23.08.2010r. zwrócił się do Burmistrza Miasta Oleśnicy o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedmiotowego przedsięwzięcia, dołączając do wniosku kartę informacyjną przedsięwzięcia. 
Zawiadomieniem z dnia 26.08.2010 znak: GR.1 76374.24-2/2010 Burmistrz Miasta Oleśnicy powiadomił strony o wszczęciu postępowania administracyjnego i możliwości zapoznania się z aktami sprawy. 
W dniu 01.09.2010r. organ prowadzący postępowanie, zgodnie z art.50 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.) wystąpił o uzupełnienie braków merytorycznych w złożonej karcie informacyjnej przedsięwzięcia w zakresie opisu rodzaju przedsięwzięcia oraz opisu profilu działalności zakładu, na podstawie których dokonano kwalifikacji zamierzonej inwestycji do przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko. Organ prowadzący postępowanie miał bowiem wątpliwości co do sposobu, prawidłowości i rzetelności zakwalifikowania przedsięwzięcia do § 2 ust. 2 pkt 1 lit. b Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. Nr 257 poz.2573 ze zm.), czyli jako przedsięwzięcia kwalifikującego się do przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko, dla których sporządzenie raportu o oddziaływaniu na środowisko jest wymagane – jako przedsięwzięcie realizowane na terenie zakładu lub obiektu zaliczonego do przedsięwzięć wymienionych w ust. 1, będące przedsięwzięciami niewymienionymi w ust. 1 lub w § 3 ust. 1, jeżeli ich realizacja spowoduje wzrost emisji o nie mniej niż 20% lub wzrost zużycia surowców (w tym wody), materiałów, paliw, energii o nie mniej niż 20%. 
Pismem z dnia 03.09.2010r. (data wpływu do tut. urzędu 07.09.2010r.) Inwestor przyznał, że planowane przez niego przedsięwzięcie zostało niezasadnie zakwalifikowane, co jest następstwem niewłaściwej interpretacji przepisów wspomnianego wyżej rozporządzenia. Jednocześnie inwestor zwrócił się z prośbą o zakwalifikowanie złożonego przez niego wniosku jako bezzasadnego. Organ na podstawie oceny przedstawionych informacji (dowodów) oraz biorąc pod uwagę pismo Inwestora zdecydował o odstąpieniu od obowiązku uzyskania decyzji środowiskowej dla planowanego przedsięwzięcia na podstawie oceny przedstawionych mu dowodów. 
Po przeanalizowaniu załączonej do wniosku karty informacyjnej o planowanym przedsięwzięciu uznano, że z uwagi na rodzaj i skalę przedsięwzięcia, wielkość zajmowanego terenu, zakres robót związanych z realizacją inwestycji, brak ryzyka wystąpienia poważnej awarii oraz usytuowanie, przedsięwzięcie to nie spowoduje zmiany standardów jakości środowiska, które nie są przekraczane na danym terenie oraz nie wprowadzi nowych czynników wpływających degradująco na środowisko. 
Projektowana kotłownia zostanie wyposażona w dwa kotły stalowe wodne firmy BUDERUS, typ SK725, o mocy 1600 kW każdy. Kotły będą opalane paliwem gazowym – gazem ziemnym GZ50 – pochodzącym z sieci gazowej. Nominalna sprawność cieplna kotłów wynosi 92%. Praca kotłów będzie polegała na spalaniu paliwa gazowego. W czasie tego procesu będzie powstawała energia cieplna, która będzie przekazywana wodzie krążącej w kotle. Następnie woda będzie zasilała urządzenia centralnego ogrzewania, znajdujące się w poszczególnych budynkach zakładu. 
Odpady powstałe w czasie prowadzonych robót (niebezpieczne, inne niż niebezpieczne oraz bytowe) zostaną zagospodarowane zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami. W trakcie eksploatacji kotłowni powstałe ilości odpadów będą znikomo małe i nie wpłyną znacząco na bilans odpadów wytwarzanych obecnie na terenie zakładu. 
Oddziaływania powstałe w fazie przygotowania i realizacji robót będą miały charakter odwracalny oraz będą występowały w relatywnie krótkim czasie. Wielkość tych oddziaływań nie spowoduje trwałych skutków w środowisku. 
Pierwszym i podstawowym elementem ochrony środowiska jako całości jest nowoczesna technologia, która będzie stosowana w projektowanej kotłowni. Kotłownia nie będzie stwarzała zagrożenia dla środowiska wodno-gruntowego. Kotłownia nie będzie również źródłem ścieków o charakterze przemysłowym. W zakresie ochrony powietrza planowane jest zastosowanie w kotłowni wysokosprawnych urządzeń (nominalna sprawność cieplna na poziomie 92%), opalanych niskoemisjogennym paliwem – gazem ziemnym. 
Wszystkie urządzenia projektowanej kotłowni zostaną zainstalowane wewnątrz istniejącego budynku. Dzięki temu wszelkie dźwięki emitowane przez osprzęt kotłowni zarówno na etapie realizacji jak i eksploatacji będą ekranowane przez ściany i dach tego budynku. Budynek nie będzie posiadał systemu wentylacji mechanicznej ani żadnych innych zewnętrznych urządzeń technicznych, których praca wiąże się z emisją hałasu. 
Planowane prace w niewielkim stopniu wpłyną na poszczególne elementy środowiska tj. powietrze, hałas, wody powierzchniowe i podziemne. 
W fazie eksploatacji projektowanej kotłowni dodatkowymi źródłami emisji do powietrza gazów i pyłów będą produkty spalania gazu ziemnego – NO2, SO2, CO i PM10. Spaliny będą odprowadzane do powietrza atmosferycznego przy pomocy dwóch kominów (każdy kocioł będzie miał swój indywidualny komin) o wysokości około 
15-17 m i średnicy około 0,5 m każdy. Oprócz tego na terenie zakładu dochodzi do emisji innych substancji do powietrza atmosferycznego. 
Przedmiotowe przedsięwzięcie zlokalizowane jest poza granicami obszarów chronionych, wymienionych w art. 6 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004r. o ochronie przyrody (DZ. U. z 2009r. Nr 151, poz. 1220 z późn. zm.), w tym poza obszarami Natura 2000 (najbliżej położony obszar Natura 2000 – proponowany Specjalny Obszar Ochrony Siedlisk Natura 2000 „Dolina Oleśnicy i Potoku Boguszyckiego” PLH 020091 znajduje się w odległości ok. 1,8 km). W związku z powyższym nie zachodzi konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko w zakresie wpływu inwestycji na obszary NATURA 2000. 
Dla terenu, na którym ma być prowadzone przedsięwzięcie, istnieją ustalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, które jako sposób zagospodarowania tego terenu, umożliwiają prowadzenie na nim działalności o charakterze usługowym, produkcyjnym lub przemysłowym różnym podmiotom gospodarczym. 
Z uwagi na to, że planowane przedsięwzięcie realizowane będzie w znacznej odległości od granic kraju oraz ze względu na ograniczony do najbliższego otoczenia zasięg oddziaływania, nie występuje transgraniczne oddziaływanie na środowisko. 
W prowadzonym postępowaniu uwzględniono wszystkie elementy OOŚ wymagane przez Dyrektywę nr 85/337/EWG, dyrektywę siedliskową oraz dyrektywę ptasią. 
Zgodnie z art. 59 ust.1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko, przeprowadzenie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko wymaga realizacja następujących planowanych przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko: planowanego przedsięwzięcia mogącego zawsze znacząco oddziaływać na środowisko oraz planowanego przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, jeżeli obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko został stwierdzony na podstawie art. 63 ust.1. Rodzaje przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, wymagających sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko oraz rodzaje przedsięwzięć, dla których obowiązek sporządzenia raportu może być wymagany, w tym przypadki, gdy zmiany dokonywane w obiektach są kwalifikowane jako przedsięwzięcia, biorąc pod uwagę rodzaj działalności, wielkość produkcji i inne parametry techniczne oraz charakterystykę przedsięwzięcia, zostały określone w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz.U. z 2004r. Nr 257 poz. 2573 ze zm. ). 
Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach zgodnie z przepisami art.71 ust.1 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko, określa środowiskowe uwarunkowania realizacji przedsięwzięcia. Uzyskanie takiej decyzji wymagają planowane przedsięwzięcia o których mowa w art.71 ust.2 pkt 1 i 2 cytowanej jw. ustawy, klasyfikujące się do wymienionych w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz.U. z 2004r. Nr 257 poz. 2573 ze zm. ) 
Realizacja przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, w myśl art. 59 ust.1 cyt. jw. ustawy wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. 
Analizując wniosek, stwierdzono, że przedmiotowe zamierzenie inwestycyjne w aktualnym stanie prawnym nie kwalifikuje się do przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko oraz przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko oraz nie mieści się w zapisach wymienionych w § 2 i 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko. 
Nie jest to także przedsięwzięcie podprogowe – w rozumieniu wytycznych Ministra Rozwoju Regionalnego. 
Zatem wszczęte postępowanie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedmiotowego przedsięwzięcia stało się bezprzedmiotowe. 
Zgodnie z art. 105 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2000r. Nr 98 poz. 1071 ze zm.), jeżeli postępowanie z jakiejkolwiek przyczyny stało się bezprzedmiotowe, organ administracji publicznej wydaje decyzję o umorzeniu postępowania. 

Wobec powyższego postanowiono orzec, jak w sentencji niniejszej decyzji 



Pouczenie: 
Od niniejszej decyzji służy stronie prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego we Wrocławiu pl. Powstańców Warszawy 1, za moim pośrednictwem w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji. 

Przeczytaj o systemie i przetwarzanych w nim danych

Tożsamość administratora systemu
Administratorem Scentralizowanego Systemu Dostępu do Informacji Publicznej (SSDIP), który służy do udostępniania podmiotowych stron BIP, jest Minister Cyfryzacji, mający siedzibę w Warszawie (00-060) przy ul. Królewskiej 27, który zapewnia jego rozwój i utrzymanie. Minister Cyfryzacji, w ramach utrzymywania i udostępniania systemu SSDIP, zapewnia bezpieczeństwo publikowanych danych, wymagane funkcjonalności oraz rejestrowanie i nadawanie uprawnień redaktorów BIP osobom wskazanym we wnioskach podmiotów zainteresowanych utworzeniem własnych stron podmiotowych przy użyciu SSDIP zgodnie z art. 9 ust. 4 pkt 3 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429).
Minister Cyfryzacji, jako administrator systemu SSDIP jest jednocześnie administratorem danych osób wnioskujących o dostęp do SSDIP w celu utworzenia podmiotowych stron BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania.
Tożsamość administratora danych
Administratorem danych osobowych przetwarzanych w systemie SSDIP w zakresie osób wnioskujących o utworzenie podmiotowej strony BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania (redaktorów podmiotowych stron BIP) jest Minister Cyfryzacji.

Administratorami danych publikowanych na podmiotowych stronach BIP utworzonych w ramach SSDIP są podmioty, które daną stronę podmiotową BIP utworzyły. Podmioty te decydują o treści danych, w tym treści i zakresie danych osobowych publikowanych na podmiotowych stronach BIP, ich rozmieszczeniu, modyfikacji i usuwaniu. Minister Cyfryzacji, jako Administrator systemu SSDIP, w odniesieniu do materiałów publikowanych na podmiotowych stronach BIP, jest podmiotem przetwarzającym. Może on ingerować w treść materiałów publikowanych na poszczególnych stronach podmiotowych BIP jedynie w przypadku, gdy właściwy podmiot, który daną stronę utworzył i nią zarządza utracił do niej dostęp lub z innych przyczyn utracił nad nią kontrolę.
Dane kontaktowe administratora systemu SSDIP
Z administratorem systemu SSDIP można się skontaktować poprzez adres email: kancelaria@cyfra.gov.pl lub pisemnie na adres siedziby administratora: ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa.
Dane kontaktowe inspektora ochrony danych osobowych
Administrator systemu SSDIP wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować poprzez email iod.mc@cyfra.gov.pl lub listownie - na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa. Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować wyłącznie w sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych osób składających wnioski o udostepnienie SSDIP, redaktorów poszczególnych stron BIP, oraz incydentów bezpieczeństwa.
W sprawach przetwarzania danych osobowych zawartych w treści materiałów publikowanych w ramach poszczególnych stron podmiotowych, należy się kontaktować z inspektorem ochrony danych podmiotu, którego strona BIP dotyczy, ich redaktorem lub kierownictwem podmiotu, który daną stronę podmiotowa BIP utworzył.
Cele przetwarzania i podstawa prawna przetwarzania
Celem przetwarzania danych publikowanych na stronach podmiotowych BIP przez poszczególne podmioty jest udostępnienie informacji publicznej wytworzonej w urzędzie i dotyczącej działalności urzędu. Podstawę prawną publikacji stanowi wypełnienie obowiązku prawnego, o którym mowa w art. 8 oraz art. 9 ust 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.
Celem udostępniania systemu SSDIP przez Ministra Cyfryzacji jest umożliwienie podmiotom zobowiązanym, o których mowa w art. 4 ust 1 i 2 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, utworzenia i prowadzenia własnych stron BIP (co wynika z art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ww. ustawy).
Odbiorcy danych lub kategorie odbiorców danych
Dane osobowe w zakresie imienia, nazwiska, nr telefonu, nr faksu dotyczące redaktorów podmiotowych stron BIP oraz dane osobowe publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na poszczególnych podmiotowych stronach BIP są danymi udostępnianymi publicznie bez żadnych ograniczeń, w tym Centralnemu Ośrodkowi Informatycznemu w Warszawie przy Alejach Jerozolimskich 132-136, któremu Ministerstwo Cyfryzacji powierzyło przetwarzanie danych przetwarzanych w ramach platformy SSDIP.
Okres przechowywania danych
Dane dotyczące osób wnioskujących o udostępnienie systemu SSDIP oraz dane osób wyznaczonych na redaktorów stron podmiotowych przechowywane są przez czas, w jakim osoby te pełniły swoje funkcje oraz przez okres wskazany w przepisach prawa po okresie, w którym osoby te przestały pełnić swoje funkcje.
Dane osobowe osób zawarte w materiałach publikowanych w ramach podmiotowych stron BIP przechowywane są przez okres ustalony przez osoby zarządzające treścią tych stron.
Prawa podmiotów danych
Osoby, których dane są przetwarzane w systemie głównym SSDIP, w tym osoby składające wnioski o przyznanie dostępu do SSDIP oraz osoby będące redaktorami podmiotowych stron BIP, mają prawo dostępu do swoich danych, prawo do sprzeciwu, prawo ograniczenia przetwarzania oraz prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, o którym mowa powyżej. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora systemu tj. Ministra Cyfryzacji lub wyznaczonego inspektora ochrony danych na adres iod.mc@cyfra.gov.pl.
Osoby, których dane są publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na podmiotowych stronach BIP maja prawo dostępu do danych, prawo do sprzeciwu, prawo do ograniczenia przetwarzania, prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, w którym ich publikacja jest wymagana. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora danych podmiotu, którego dana strona BIP dotyczy, lub wyznaczonego przez niego inspektora ochrony danych.
Prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego
Osobom, których dane są przetwarzane w systemie SSDIP lub na podmiotowych stronach BIP publikowanych przez poszczególne podmioty przysługuje prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych tj. do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO) z siedzibą w Warszawie przy ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
Informacja o dobrowolności lub obowiązku podania danych
Przetwarzanie danych osobowych osób składających wnioski o dostęp do SSDIP oraz osób wyznaczonych do redakcji poszczególnych stron podmiotowych BIP jest niezbędne dla zapewnienia kontroli dostępu i wynika z przepisu prawa, tj. art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429) oraz § 15 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej (Dz. U. Nr 10, poz. 68), w związku z art. 20a ustawy z dnia 17 lutego o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 700, 730, 848, 1590 i 2294) i przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2247).
Publikowanie danych osobowych na stronie systemu SSDIP oraz na podmiotowych stronach BIP jest dopuszczalne tylko wtedy, jeśli wynika z przepisów prawa, lub jeśli administrator danych uzyskał zgodę tych osób na ich publikację.



Zapoznałem się..