D E C Y Z J A umarzająca postępowanie
Oleśnica, dnia 21 września 2010r.
D E C Y Z J A
umarzająca postępowanie
GR.1.76374.24-5/2010
Na podstawie art. 104 i 105 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2000r. Nr 98 poz. 1071 ze zm.), przy uwzględnieniu przepisów art. 71 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2008r. Nr 199 poz. 1227 ze zm.) oraz Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz.U. Nr 257 poz.2573 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego w Oleśnicy Spółka Akcyjna, ul. Moniuszki 20 56-400 Oleśnica, w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na: „Budowa niskotemperaturowej kotłowni gazowej o mocy znamionowej 3200 kW.”
umarzam postępowanie
w sprawie określenia środowiskowych uwarunkowań dla przedsięwzięcia polegającego na: „Budowa niskotemperaturowej kotłowni gazowej o mocy znamionowej 3200 kW.”
Przedsięwzięcie ma zostać zlokalizowane na terenie należącym do Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego w Oleśnicy Spółka Akcyjna w miejscowości Oleśnica, przy ul. Moniuszki, w budynku usytuowanym na działce nr 6/23 AM 74 i będzie polegało na instalacji w istniejącym budynku technicznym osprzętu kotłowni gazowej o mocy łącznej 3200 kW.
U z a s a d n i e n i e
Inwestor – Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego w Oleśnicy Spółka Akcyjna,
ul. Moniuszki 20 56-400 Oleśnica, wnioskiem z dnia 23.08.2010r. zwrócił się do Burmistrza Miasta Oleśnicy o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedmiotowego przedsięwzięcia, dołączając do wniosku kartę informacyjną przedsięwzięcia.
Zawiadomieniem z dnia 26.08.2010 znak: GR.1 76374.24-2/2010 Burmistrz Miasta Oleśnicy powiadomił strony o wszczęciu postępowania administracyjnego i możliwości zapoznania się z aktami sprawy.
W dniu 01.09.2010r. organ prowadzący postępowanie, zgodnie z art.50 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.) wystąpił o uzupełnienie braków merytorycznych w złożonej karcie informacyjnej przedsięwzięcia w zakresie opisu rodzaju przedsięwzięcia oraz opisu profilu działalności zakładu, na podstawie których dokonano kwalifikacji zamierzonej inwestycji do przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko. Organ prowadzący postępowanie miał bowiem wątpliwości co do sposobu, prawidłowości i rzetelności zakwalifikowania przedsięwzięcia do § 2 ust. 2 pkt 1 lit. b Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. Nr 257 poz.2573 ze zm.), czyli jako przedsięwzięcia kwalifikującego się do przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko, dla których sporządzenie raportu o oddziaływaniu na środowisko jest wymagane – jako przedsięwzięcie realizowane na terenie zakładu lub obiektu zaliczonego do przedsięwzięć wymienionych w ust. 1, będące przedsięwzięciami niewymienionymi w ust. 1 lub w § 3 ust. 1, jeżeli ich realizacja spowoduje wzrost emisji o nie mniej niż 20% lub wzrost zużycia surowców (w tym wody), materiałów, paliw, energii o nie mniej niż 20%.
Pismem z dnia 03.09.2010r. (data wpływu do tut. urzędu 07.09.2010r.) Inwestor przyznał, że planowane przez niego przedsięwzięcie zostało niezasadnie zakwalifikowane, co jest następstwem niewłaściwej interpretacji przepisów wspomnianego wyżej rozporządzenia. Jednocześnie inwestor zwrócił się z prośbą o zakwalifikowanie złożonego przez niego wniosku jako bezzasadnego. Organ na podstawie oceny przedstawionych informacji (dowodów) oraz biorąc pod uwagę pismo Inwestora zdecydował o odstąpieniu od obowiązku uzyskania decyzji środowiskowej dla planowanego przedsięwzięcia na podstawie oceny przedstawionych mu dowodów.
Po przeanalizowaniu załączonej do wniosku karty informacyjnej o planowanym przedsięwzięciu uznano, że z uwagi na rodzaj i skalę przedsięwzięcia, wielkość zajmowanego terenu, zakres robót związanych z realizacją inwestycji, brak ryzyka wystąpienia poważnej awarii oraz usytuowanie, przedsięwzięcie to nie spowoduje zmiany standardów jakości środowiska, które nie są przekraczane na danym terenie oraz nie wprowadzi nowych czynników wpływających degradująco na środowisko.
Projektowana kotłownia zostanie wyposażona w dwa kotły stalowe wodne firmy BUDERUS, typ SK725, o mocy 1600 kW każdy. Kotły będą opalane paliwem gazowym – gazem ziemnym GZ50 – pochodzącym z sieci gazowej. Nominalna sprawność cieplna kotłów wynosi 92%. Praca kotłów będzie polegała na spalaniu paliwa gazowego. W czasie tego procesu będzie powstawała energia cieplna, która będzie przekazywana wodzie krążącej w kotle. Następnie woda będzie zasilała urządzenia centralnego ogrzewania, znajdujące się w poszczególnych budynkach zakładu.
Odpady powstałe w czasie prowadzonych robót (niebezpieczne, inne niż niebezpieczne oraz bytowe) zostaną zagospodarowane zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami. W trakcie eksploatacji kotłowni powstałe ilości odpadów będą znikomo małe i nie wpłyną znacząco na bilans odpadów wytwarzanych obecnie na terenie zakładu.
Oddziaływania powstałe w fazie przygotowania i realizacji robót będą miały charakter odwracalny oraz będą występowały w relatywnie krótkim czasie. Wielkość tych oddziaływań nie spowoduje trwałych skutków w środowisku.
Pierwszym i podstawowym elementem ochrony środowiska jako całości jest nowoczesna technologia, która będzie stosowana w projektowanej kotłowni. Kotłownia nie będzie stwarzała zagrożenia dla środowiska wodno-gruntowego. Kotłownia nie będzie również źródłem ścieków o charakterze przemysłowym. W zakresie ochrony powietrza planowane jest zastosowanie w kotłowni wysokosprawnych urządzeń (nominalna sprawność cieplna na poziomie 92%), opalanych niskoemisjogennym paliwem – gazem ziemnym.
Wszystkie urządzenia projektowanej kotłowni zostaną zainstalowane wewnątrz istniejącego budynku. Dzięki temu wszelkie dźwięki emitowane przez osprzęt kotłowni zarówno na etapie realizacji jak i eksploatacji będą ekranowane przez ściany i dach tego budynku. Budynek nie będzie posiadał systemu wentylacji mechanicznej ani żadnych innych zewnętrznych urządzeń technicznych, których praca wiąże się z emisją hałasu.
Planowane prace w niewielkim stopniu wpłyną na poszczególne elementy środowiska tj. powietrze, hałas, wody powierzchniowe i podziemne.
W fazie eksploatacji projektowanej kotłowni dodatkowymi źródłami emisji do powietrza gazów i pyłów będą produkty spalania gazu ziemnego – NO2, SO2, CO i PM10. Spaliny będą odprowadzane do powietrza atmosferycznego przy pomocy dwóch kominów (każdy kocioł będzie miał swój indywidualny komin) o wysokości około
15-17 m i średnicy około 0,5 m każdy. Oprócz tego na terenie zakładu dochodzi do emisji innych substancji do powietrza atmosferycznego.
Przedmiotowe przedsięwzięcie zlokalizowane jest poza granicami obszarów chronionych, wymienionych w art. 6 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004r. o ochronie przyrody (DZ. U. z 2009r. Nr 151, poz. 1220 z późn. zm.), w tym poza obszarami Natura 2000 (najbliżej położony obszar Natura 2000 – proponowany Specjalny Obszar Ochrony Siedlisk Natura 2000 „Dolina Oleśnicy i Potoku Boguszyckiego” PLH 020091 znajduje się w odległości ok. 1,8 km). W związku z powyższym nie zachodzi konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko w zakresie wpływu inwestycji na obszary NATURA 2000.
Dla terenu, na którym ma być prowadzone przedsięwzięcie, istnieją ustalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, które jako sposób zagospodarowania tego terenu, umożliwiają prowadzenie na nim działalności o charakterze usługowym, produkcyjnym lub przemysłowym różnym podmiotom gospodarczym.
Z uwagi na to, że planowane przedsięwzięcie realizowane będzie w znacznej odległości od granic kraju oraz ze względu na ograniczony do najbliższego otoczenia zasięg oddziaływania, nie występuje transgraniczne oddziaływanie na środowisko.
W prowadzonym postępowaniu uwzględniono wszystkie elementy OOŚ wymagane przez Dyrektywę nr 85/337/EWG, dyrektywę siedliskową oraz dyrektywę ptasią.
Zgodnie z art. 59 ust.1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko, przeprowadzenie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko wymaga realizacja następujących planowanych przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko: planowanego przedsięwzięcia mogącego zawsze znacząco oddziaływać na środowisko oraz planowanego przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, jeżeli obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko został stwierdzony na podstawie art. 63 ust.1. Rodzaje przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, wymagających sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko oraz rodzaje przedsięwzięć, dla których obowiązek sporządzenia raportu może być wymagany, w tym przypadki, gdy zmiany dokonywane w obiektach są kwalifikowane jako przedsięwzięcia, biorąc pod uwagę rodzaj działalności, wielkość produkcji i inne parametry techniczne oraz charakterystykę przedsięwzięcia, zostały określone w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz.U. z 2004r. Nr 257 poz. 2573 ze zm. ).
Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach zgodnie z przepisami art.71 ust.1 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko, określa środowiskowe uwarunkowania realizacji przedsięwzięcia. Uzyskanie takiej decyzji wymagają planowane przedsięwzięcia o których mowa w art.71 ust.2 pkt 1 i 2 cytowanej jw. ustawy, klasyfikujące się do wymienionych w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz.U. z 2004r. Nr 257 poz. 2573 ze zm. )
Realizacja przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, w myśl art. 59 ust.1 cyt. jw. ustawy wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Analizując wniosek, stwierdzono, że przedmiotowe zamierzenie inwestycyjne w aktualnym stanie prawnym nie kwalifikuje się do przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko oraz przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko oraz nie mieści się w zapisach wymienionych w § 2 i 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko.
Nie jest to także przedsięwzięcie podprogowe – w rozumieniu wytycznych Ministra Rozwoju Regionalnego.
Zatem wszczęte postępowanie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedmiotowego przedsięwzięcia stało się bezprzedmiotowe.
Zgodnie z art. 105 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2000r. Nr 98 poz. 1071 ze zm.), jeżeli postępowanie z jakiejkolwiek przyczyny stało się bezprzedmiotowe, organ administracji publicznej wydaje decyzję o umorzeniu postępowania.
Wobec powyższego postanowiono orzec, jak w sentencji niniejszej decyzji
Pouczenie:
Od niniejszej decyzji służy stronie prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego we Wrocławiu pl. Powstańców Warszawy 1, za moim pośrednictwem w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.